تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهارت‌های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مهارت برشکاری مواد مصنوعی است جهت برش مواد مصنوعی نظیر پلاستیک و شیشه می‌توانید از اره‌های چکشی و اره گرد با تعویض تیغه و بستن تیغه‌های مخصوص این مواد که از نظر چپ و راست و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برش کاری مواد مصنوعی

برشکاری مواد مصنوعی

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت‌های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مهارت برش کاری مواد مصنوعی است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می‌شود.

جهت برش مواد مصنوعی نظیر پلاستیک و شیشه می‌توانید از اره‌های چکشی و اره ی گرد، با تعویض تیغه و بستن تیغه‌های مخصوص این مواد که از نظر چپ و راست و طول دندانه، معمولاً کوتاه تر از اره‌های چوب‌بر است، استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید که هر چه جنس مواد سخت‌تر باشد، سرعت برش و پیشبرد کار باید کمتر شود.

البته برای برش پلاستیک و ابرهای ضخیم اره چکشی مخصوصی موجود است که تیغه‌ای بلند دارد و کف اره زیر تیغه قرار گرفته دارای دندانه‌های ریزتری نسبت به تیغه‌های دیگر است.

جهت کار با این وسیله ابتدا خطی روی قطعه مورد نظر رسم کنید؛ سپس اره را روشن کرده قطعه را بین کف و دستگاه (قطعه را روی کف) قرار دهید و آن را ببرید. (شکل 1)

برشکاری مواد مصنوعی

شکل 1ـ نمونه‌ای از اره فوم‌بُر (نوع باطری‌دار) و نحوه کاربرد آن

برشکاری مواد مصنوعی

برای برش صفحات فرمیکا و صفحات فشرده با استفاده از اره‌های دستی، ابتدا باید آن ها را بین دو خرک که از سطح زمین فاصله داشته باشند قرار دهید و روی سطح آن ها را خط‌کشی کنید. اره را در ابتدای خط برش قرار دهید؛ به طوری که زاویه اره با سطح کار در حدود 30 تا 40 درصد باشد.

هر چه زاویه خوابیده‌تر (کمتر) باشد، سطح برش تمیزتر خواهد شد. (شکل 2).

توجه داشته باشید که فاصله بین دو خرک زیر صفحه زیاد نباشد. زیرا صفحه هنگام اره کاری و فشار وارده خم می‌شود و اره شما در بین شیار حاصل از برش گیر خواهد کرد. (شکل 3)

برشکاری مواد مصنوعی

شکل 2ـ نحوه قرارگیری اره در برش صفحات

برشکاری مواد مصنوعی

برشکاری مواد مصنوعی

شکل 3ـ نحوه صحیح برش صفحات و قرارگیری صفحات روی خرک

جهت برش این گونه صفحات با اره‌های برقی، باید توجه داشته باشید که اگر با اره چکشی عمودبُر اقدام به برش کنید، سرعت (دور) اره باید در وضعیت I یا II باشد تا سطحی صاف و برشی خوب داشته باشیم.

برای برش ورق فرمیکا با اره چکشی باید صفحه را در بین دو قطعه صفحه بی‌مصرف قرار دهید و سپس آن را برش دهید تا لبه‌های صفحه خرد نشود.

چنانچه با اره گرد این عمل را انجام می‌دهید، باید مقدار بیرون‌زدگی اره از صفحه حدود نیم سانتی‌متر باشد. البته تا حد امکان، جهت برش صفحات از تیغه‌های الماسه استفاده کنید.

برشکاری مواد مصنوعی

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان

تهیه: علیرضا سرمدی

تنظیم:اعظم اژدری


مطالب مرتبط:

انواع اره های برقی و پنوماتیکی دستی و روش استفاده از آن ها-1

انواع اره های برقی و پنوماتیکی دستی و روش استفاده از آن ها-2