تبیان، دستیار زندگی
شما که فرزندتان را دوست دارید و به کارهای خوب و بد او فکر می کنید تا همیشه بهترین راه تاثیرگذار در تربیت را پیدا کنید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادر باهوش و تربیت یواشکی


شما که فرزندتان را دوست دارید و به کارهای خوب و بد او فکر می کنید تا همیشه بهترین راه تاثیرگذار در تربیت را پیدا کنید، مادر باهوشی هستید .و همیشه لازم نیست مسائل تربیتی را خیلی واضح و آشکار برای فرزندتان تعریف کنید .در زیر چند نمونه از کارهای مادران زیرک بیان شده است.

تربیت نامرئی در جهت آموزش نگهداری از وسایل

کودک

مامان نگار از کتاب جدیدی که براش خریده بود عکس گرفت بعد کتاب رو به نگار داد. نگار عادت نداشت مواظب کتاباش باشه اما اون عکس، بعدها به نگار یادآوری کرد که از بین بردن اون کتاب چقدر تاسف آور بود. نگار که نتونست مامان رو قانع کنه تا اون کتاب رو دوباره براش بخره، با کمک بابا کتابش رو ترمیم کرد.

بچه ای که کتاب قصه اش رو خوب نگهداری نمی کنه، بعدها از کتابهای مدرسه اش هم خوب نگهداری نخواهد کرد و همین عدم حفظ کتاب از میل به مطالعه هم کم می کنه. اگر کودکتان در نگهداری کتاب کوشش نمی کند او را با اقدامات لازم متوجه کنید اما خودتون این کار رو براش انجام ندید که خیلی زود عادت می کنه.

اگه بچه هاتون قدر وسایلی رو که دارند نمی دونند و زود اونها رو خراب می کنن اونارو دور نیندازید. با کمک خودشون وسایلشون رو تعمیر و ترمیم کنید. تعمیر و ترمیم اسباب بازیهای بچه ها ضمن اینکه مهارتهای خوبی رو به بچه ها یاد می ده و موجب سرگرمی و تفریح بچه هاست ،تاثیر زیادی در آموزش نگهداری از وسایل و درک ارزش اونها داره.

تربیت نامرئی به جهت آموزش رفتارهای لازم اجتماعی

مامان سعید متوجه شده بود که هر وقت مهمان دارند، سعید با بی توجهی نسبت به احترام و شان مهمان ،هر طوری دوست داره رفتار می کنه و رعایت آداب لازم رو نمی کنه .مثل اینکه سعید به درک لازم برای حفظ رفتار مناسب جلوی مهمونها نرسیده بود. به همین دلیل مادر سعید از مهمانانی دعوت کرد که سعید با اونها رودربایستی داشت .مادر سعید معلم سعید رو به خونه دعوت کرد.

با مهمانی رفتن و مهمان داشتن می توان برخی تاثیرات خوب را روی بچه ها اعمال کرد. معاشرت زیاد با اقوام می تواند مهارتهای ارتباطی را به بچه ها آموخته و از منزوی و کمرو بار آمدن کودکان نیز جلوگیری می کند. رفت و آمد با خانواده هایی که فرزند با ادبی داند هم می تواند در یادگیری رفتار مودبانه به صورت غیر مستقیم موثر باشد.

تربیت نامرئی با تغییر شرایط یکنواخت

سارا مرتبا با موبایل مادرش بازی می کرد. تذکرهای مامان دیگه اثری روی سارا نداشت . سارا هنوز درک درست و واضحی از مسئله ضعیف شدن چشم نداشت . مادرش هم نمی تونست اونو رها کنه تا بعدها که تجربه کرد و پشیمان شد خودش دست از این کار برداره .از طرفی در مقابل اصرار های سارا نمی تونست مقاومت کنه و مجبور می شد بلاخره موبایلش رو به سارا بده.

گاهی وقتها با ایجاد تنوع می توانید رفتارهای نامطلوب بچه ها را تغییر دهید. فکر کودک را مشغول چیز دیگری کنید و او را با کمک اشیاء مناسب و فضای لازم در عمق چیزی که می خواهید فرو ببرید

مادر سارا با خودش فکر کرد علاقه سارا به موبایل به خاطر علاقه زیاد به بازیهای فکریه .از طرفی اسباب بازیهای سارا براش خسته کننده و تکراری و شاید بچه گانه شده بودند. یه سری اسباب بازی جدید فکری ،و گردش در برخی فضاهای تفریحی جدید ،سارا رو نسبت به موبایل مامان بی توجه و بی علاقه کرد.

گاهی وقتها با ایجاد تنوع می توانید رفتارهای نامطلوب بچه ها را تغییر دهید. فکر کودک را مشغول چیز دیگری کنید و او را با کمک اشیاء مناسب و فضای لازم در عمق چیزی که می خواهید فرو ببرید.

تربیت نامرئی در راستای درس خوان کردن بچه ها

علی به درس جغرافیا علاقه نداشت. برای خوندن جغرافی احتیاج به هل دادن داشت . مامان، درس جغرافی فردای علی رو مطالعه کرد.

کودک

راجع به کوهها بود. مامان کتاب جغرافی رو به پدرش هم نشون داد و اهم مطالب رو برای بابا گفت . بعد با علی توی جمع سه نفری شون راجع به کوهها و مطالب توی کتاب صحبت کردند .صحبت اونها اصلا حالت درس دادن نداشت بلکه شبیه یک گپ و گفتگو بود .وقتی مامان و بابا اینطوری راجع به کوهها حرف می زدند نظر علی به کلی راجع به جغرافیا تغییر کرد. بابا وقتی ذوق و اشتیاق علی رو دید بحث رو با تعریف شغلهایی که از دل جغرافیا بیرون میاد ،کامل کرد.

خیلی وقتها بچه ها برای خوندن بعضی از درسهاشون انگیزه ندارند. چون درس براشون مثل یه تکلیف واجبه که فقط به زحمت حفظ کردنش فکر می کنن.پس در مورد محتوای این طور درسها توی خونه صحبت کنید .زیباییهای اونهارو بیان کنید .هدف درس رو برای بچه ها جا بیندازید .این شعار که درس بخوان تا در آینده به دردت بخورد، شعار خوبی برای بچه ها نیست .بچه ها برعکس بزرگتر ها در حال زندگی می کنند .چیزهایی بگویید که درس را برای بچه ها جالب نشان دهد.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

تربیت در حیطه های خجالت آور

تناقض های تربیتی

حذف موانع بی علت در تربیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.