تبیان، دستیار زندگی
ســال 90 را وزیــر بـهـداشــت، درمــان و آموزش پزشكی سال تجهیز بیمارستان‌های پایتخت به سیستم امحای زباله اعلام كرده بود. اكنون در اواسط دهمین ماه سال، 35 درصد از بیمارستان‌ها همچنان مشكل دارند و تجهیز نشده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهران؛ میان سم و عفونت محاصره شده


ســال 90 را وزیــر بـهـداشــت، درمــان و آموزش پزشكی سال تجهیز بیمارستان‌های پایتخت به سیستم امحای زباله اعلام كرده بود. اكنون در اواسط دهمین ماه سال، 35 درصد از بیمارستان‌ها همچنان مشكل دارند و تجهیز نشده‌اند.


خرید، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های امحای زباله در شرایطی كه بیمارستان‌ها باید خود هزینه‌های آن را تامین كنند و در سوی دیگر دولت از پرداخت اعتبارات وزارت بهداشت و درمان و بدهی‌هایشان خودداری می‌كند، بسیار مشكل به نظر می‌رسد.

زباله بیمارستان

روزانه 70 تن زباله بیمارستانی در تهران تولید می‌شود كه 18 تن آن زباله‌های عفونی و خاصه بیمارستان‌ها و مراكز درمانی است كه حتی جمع‌آوری آنان نیز باید با اطلاع و آگاهی باشد تا فرد از انواع بیماری‌ها مصون باشد.شرایط بهداشت زیست محیطی و حجم روزافزون تولید زباله، ضرورت اصلی تجهیز بیمارستان‌ها به سیستم امحای زباله بود. نوع خاص تولید زباله‌های بیمارستانی شیوه خاص مدیریت آن را نیز ضروری می‌كرد. از این روی دو دستگاه زباله‌سوز مركزی برای تهران درنظر گرفته شد.

 سال 90؛ سال تجهیز بیمارستان‌ها

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرده بود كه در پایان سال جاری تمامی مراكز درمانی به سیستم امحای زباله مجهز خواهند شد. روندی كه از سال گذشته آغاز شده و پنج هزار مركز درمانی به ترتیب باید برای تجهیز خود اقدام می‌كردند و اكنون آمارشان به 65 درصد رسیده است.

با وجود تاكید وزیر بهداشت و درمان، همچنان 35 درصد از واحدهای بهداشتی فاقد این سیستم هستند. این در حالی است كه زمان زیادی تا پایان وعده وزیر باقی نمانده است. اما بخش عمده، موضوع هزینه‌های تامین تجهیزات است كه بیمارستان‌ها خود باید آن را بر عهده‌ بگیرند. با وجود وعده وزیر، عبدالعزیز جمشید زهی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «ملت ما» می‌گوید:

به دلیل آن‌كه همه بیمارستان‌ها توان مالی برای خریداری تجهیزات امحای و تصفیه زباله را ندارند، بهتر آن است كه این بیمارستان‌ها طی قراردادهایی با شركت‌های مخصوص در این زمینه اقدام كنند. نماینده سراوان، می‌افزاید: به دلیل این‌كه تهران یك یا دو روز در سال هوای پاك دارد، نباید با استفاده از تجهیزات كهنه یا پایین‌تر از سطح استاندارد و ارزان‌تر، به آلودگی هوای تهران دامن زد.

روزانه 70 تن زباله بیمارستانی در تهران تولید می‌شود كه 18 تن آن زباله‌های عفونی و خاصه بیمارستان‌ها و مراكز درمانی است كه حتی جمع‌آوری آنان نیز باید با اطلاع و آگاهی باشد تا فرد از انواع بیماری‌ها مصون باشد

در این شراط به نظر می‌رسد دلیلی برای پاسخگویی وزیر در مقابل خلف وعده و همچنین دولت برای عدم پرداخت 10 درصد سهم وزارت بهداشت باقی نمی‌ماند.

بدهی دولت به مراكز درمانی

سال گذشته با هدفمندی یارانه‌ها، دولت مكلف شد سهمی از سود خود حاصل از حذف یارانه‌ها را به وزارت بهداشت و درمان پرداخت كند. مجموع آن پنج هزار و 600 میلیارد تومان بوده است. دولت با تخلف از پرداخت سهم وزارت بهداشت و درمان، تامین هزینه‌های آن وزارتخانه را دچار اختلال و مشكل كرده است و در عین حال وزارت بهداشت و درمان باید نسبت به تكالیف و وظایف خود نیز عمل كند.

زباله

چندی پیش معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، اعلام كرد: بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشكی بعد از هدفمندی یارانه با كسری شدید 600 میلیارد تومانی جبران نشده، مواجه‌اند و برخی مراكز حتی توان پرداخت قبوض را ندارند و به قطع برق، آب و گاز تهدید می‌شوند. همچنین كیفیت خدمات بیمارستانی نیز افت كرده است.

هزینه‌ خرید و نصب تجهیزات بر عهده بیمارستان‌ها است؛ اما از سوی دیگر نیز شركت‌های بیمه بدهی‌های عقب‌افتاده‌ای به بیمارستان‌ها و مراكز دولتی دارند. در این شرایط دو راه پیش روی مراكز درمانی است. تامین هزینه‌های خرید تجهیزات امحای زباله‌های بیمارستانی از طریق كاهش كیفیت خدمات درمانی‌شان یا شانه خالی كردن از انجام وظیفه‌شان.

كاهش كیفیت درمانی در قالب ایجاد تغییر در غذا، ملحفه، نظافت مراكز، دارو، از جمله موقعیت‌هایی است كه خود شرایط بهداشتی را به مخاطره می‌اندازد. در سوی دیگر بودجه‌ای كه وزارت بهداشت و درمان سالانه برای این مسئله در نظر گرفته دو تا سه میلیارد تومان است كه این میزان به هیچ عنوان جوابگوی تامین هزینه‌ها در سطح كشور نیست.

انوشیروان محسنی بندپی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌كه یكی از اولویت‌های بیمارستان‌ها و مراكز درمانی تجهیز به سیستم‌های امحای زباله است، در گفت‌وگو با «ملت ما»، اظهار می‌دارد: این در شرایطی است كه اعتبارات این بخش بلوكه شده و دولت به صراحت اعلام كرده كه از پرداخت آن خودداری می‌كند.

به دلیل این‌كه تهران یك یا دو روز در سال هوای پاك دارد، نباید با استفاده از تجهیزات كهنه یا پایین‌تر از سطح استاندارد و ارزان‌تر، به آلودگی هوای تهران دامن زد

نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌كه یكی از اولویت‌های تهران دستیابی به فضایی پاك و  دور از آلودگی‌های زیست محیطی است، می‌افزاید: ارتقای كیفیت سیستم بهداشتی یك ضرورت است؛ اما در شرایطی كه اعتبارات مورد نیاز آن تامین نمی‌شود، به ناچار كیفیت خدمات نیز كاسته می‌شود كه این مسئله به هیچ عنوان به نفع جامعه نیست. محسنی بندپی، درباره مسئولیت مجلس در قبال این قانون‌شكنی، اظهار می‌دارد: مجلس و نمایندگان از تمامی اهرم‌های قانونی خود اعم از نظارت و فشار استفاده می‌كنند.

او، درباره چگونگی انجام تعهد و وعده وزیر بهداشت و درمان درباره تجهیز بیمارستان‌ها تا پایان سال در شرایطی كه 35 درصد از آنان هنوز مجهز نشده‌اند، می‌گوید: انجام این كار در زمان باقی‌مانده بسیار مشكل و سخت به نظر می‌آید و بعید است كه بیمارستان‌ها بتوانند در این مدت كوتاه این كار را انجام دهند. در شرایطی كه این كار انجام نشود، مانند وضع هوای مسموم تهران، ناچار باید آن را پذیرفت و تحمل كرد.

زباله

زباله‌های بیمارستانی و عفونی با دفن غیر اصولی اثرات مخربی بر طبیعت و آب‌های زیرزمینی كه در نهایت به چرخه آب شرب وارد می‌شود، وارد می‌كند و جان انسان و حیوان را با خطر مواجه می‌كند. زباله‌های بیمارستانی باید پس از بی‌خطرسازی با دستگاه‌های اتوكلاو با زباله‌های شهری مخلوط و سپس دفن شوند در حالی كه هم‌اكنون نه این دفع به درستی انجام می‌شود و نه سوزاندن زباله‌ها، ضمن این‌كه قبلا دفن زباله‌های بیمارستانی با استفاده از آهك صورت می‌گرفت كه حالا این كار هم مطابق اصول بهداشتی انجام نمی‌شود.

قصه‌ای با قدمت طولانی

موضوع پسماندهای عفونی و خطرناك مراكز بهداشتی و درمانی سال‌ها است كه میان وزارت بهداشت، سازمان محیط‌”‰زیست و شهرداری‌ها در حال رد و بدل شدن است و هنوز پس از سال‌ها به نتیجه قطعی نیز نرسیده و سهم هر بخش مشخص نشده است.

در این شرایط زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها كه حاوی تركیبات خطرناكی چون مواد شیمیایی، دارویی، میكروبی و عوامل بیماری‌زا هستند و می‌توانند منجر به انتقال ایدز و هپاتیت شوند یا با جهش سلولی به عاملی برای ابتلای انسان‌ها به سرطان تبدیل شوند، در محیط زندگی انسان‌ها، گیاهان و حیوانات هستند و آن را آلوده می‌كنند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :‌ملت آنلاین