تبیان، دستیار زندگی
شرکت NEC مدتی است که در کار تولید باطری های باریک و نازک است، اما جدیدترین نسخه باطری های ORB این شرکت که مخفف organic radical battery است، تنها 0.3 میلیمتر ضخامت دارند. یعنی آنقدر باریک که می توان آنها را در یک کارت اعتباری به کار برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نازک ترین باتری جهان!

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری(٣١)


شرکت NEC مدتی است که در کار تولید باطری های باریک و نازک است، اما جدیدترین نسخه باطری های ORB این شرکت که مخفف organic radical battery است، تنها 0.3 میلیمتر ضخامت دارند. یعنی آنقدر باریک که می توان آنها را در یک کارت اعتباری به کار برد.

آخرین قسمت

این شرکت می گوید فناوری جدید اش (ORB) حتی از باطری های لیتیومی بهینه تر است و چون باطری ها توسط پروسه ی پرینت گیری  مخصوصی چاپ می شوند، می توان آنها را با مدارهای الکترونیکی هم مخلوط کرد.

با این وضعیت می توان به کارت های اعتباری نمایشگرهای قابل انعطافی اضافه کرد و با این باطری ها هم انرژی مورد نیاز آنها را تامین نمود. تصورش را هم بکنید که یک چیپ وای-فای هم به این مجموعه اضافه شود و دیگر خودتان می توانید در مورد کاربردهای این مجموعه حدس بزنید.

نازک ترین باتری جهان!

*********************

رونمایی از سریع‌ترین خودرو روداستر جهان !

شركت خودروسازی "بوگاتی"، بزودی از جدیدترین محصول خود كه عنوان سریع‌ترین روداستر جهان را یدك می‌كشد، رونمایی می‌كند. شركت‌های خودروسازی جهان، خود را برای عرضه محصولات تازه در نمایشگاه خودرو 2012 در ژنو سوئیس آماده می‌كنند. یكی از محصولاتی كه قرار است در این نمایشگاه رونمایی شود، "بوگاتی ویرون" مدل 16.4 Grand Sport Vitesse است كه به عنوان پرقدرت‌ترین "روداستر" جهان شناخته می‌شود.

گام جدید محققان در ساخت صفحه نمایش انعطاف‌پذیر

مدل جدید نمونه روباز خودروی سوپر اسپرت ویرون است كه ركورد پر سرعت‌ترین خودروی جهان (431 كیلومتر در ساعت) را در اختیار دارد. مهندسان شركت "بوگاتی" قدرت موتور مدل جدید روداستر را از 1001 اسب بخار و گشتاور 1250 نیوتن متر به 1250 اسب بخار و 1200 نیوتن متر افزایش داده‌اند. قیمت خودروی Vitesse هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود كه محصول جدید "بوگاتی" با قیمت دو میلیون دلار به بازار عرضه شود.

*********************

گام جدید محققان در ساخت صفحه نمایش انعطاف‌پذیر

محققان کانادایی در دانشگاه تورنتو و دانشگاه کوئینز، موفق به ساخت دیود‌های منتشرکننده نور آلی (OLED) روی بستر پلاستیک انعطاف‌پذیر شدند. نتایج این پروژه می‌تواند منجر به ساخت صفحه‌های نمایش انعطاف‌پذیر شود. صفحه نمایشهای OLED دارای مزایای متعددی نسبت به همتایان معدنی خود هستند. OLEDها بر خلاف LEDهای رایج، فاقد عناصر فلزی سنگین نظیر آرسنیک بوده که در بسیاری از کشورها استفاده از آنها ممنوع شده است. مزیت دیگر OLEDها، آمورف بودن آنها است، به ‌طوری که آنها را می‌توان به اشکال مختلف ساخت. یکی از طراحی‌های ایده‌آل این دسته از مواد، ساخت آنها روی پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر است، با این کار می‌توان از OLEDها در نمایشگرهای کامپیوتر یا کاغذ دیواری‌هایی با قابلیت لوله‌ای شدن استفاده کرد.

به‌ دلیل طبیعت خاص OLEDها، این ساختارها مقادیر زیادی نور را در درون خود به‌ دام می‌اندازند که در نتیجه بهره کار OLED به میزان 20 تا 30 درصد تنزل می‌یابد. برای حل این مشکل باید راهی ارائه کرد تا با استفاده از آن OLEDها را روی بسترهایی با ضریب شکست بالا نظیر شیشه بلوری ساخت

این بسترها می‌توانند نور را به یک سمت هدایت کرده و در نتیجه کارایی OLED را بهبود بخشند. اما شیشه‌ها انعطاف‌پذیر نیستند، بنابراین OLED انعطاف‌پذیر کماکان دارای کارایی بسیار پایین خواهد بود. "مایکل هلاندر" از دانشگاه تورنتو که با همکارانش از دانشگاه کوئینز کار می‌کند، می‌گوید: این سیستم باید تغییر کند. او ایده‌ای برای حفظ OLEDها روی پلاستیک انعطاف‌پذیر ارائه داده، به ‌طوری که کارایی OLED افزایش یافته است. در این روش، به‌ جای آن‌که از یک سطح با ضریب شکست بالا استفاده شود، تنها یک لایه نازک با ضریب شکست بالا روی سطح پلاستیک انعطاف‌پذیر قرار داده می‌شود. این لایه روی سطح بالایی زیرلایه و در زیر OLED قرار می‌گیرد. این لایه از جنس پنتااکسید تانتالیوم (Ta2O5) بوده و 50 تا 100 نانومتر ضخامت دارد.

گام جدید محققان در ساخت صفحه نمایش انعطاف‌پذیر

این کار موجب شده تا ضریب شکست سیستم همان قدری بالا رود که اگر تمام زیرلایه از جنس ماده‌ای بود که ضریب شکست بالایی می‌داشت. همچنین کارایی OLED (برای نور سبز) 63 درصد شده است.

"میکله موسینی" متخصص حوزه OLED از شورای تحقیقات ملی ایتالیا می‌گوید: نتایج به ‌دست آمده در این پروژه ارزش بسیاری در حوزه اپتوالکتریک آلی دارد. البته هنوز مشکل هزینه بالا در تولید انبوه باقی است، زیرا هزینه ایجاد لایه پنتااکسید تانتالیوم با استفاده از اسپاترینگ بسیار بالا است. یافتن جایگزینی برای این ماده می‌تواند قدم بعدی در توسعه این فناوری باشد.

محققان این پروژه پیش بینی می‌کنند سه تا پنج سال آینده این فناوری به بازار راه یابد. قدم بعدی در این پروژه، بررسی راه‌های تولید انبوه این فناوری است.

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: highsnobiety،gizmodo، اکونیوز