تبیان، دستیار زندگی
لوبیاها تقریباً مانند هم هستند و ارزش غذایی‌شان به دلیل پروتئین موجود در آن‌هاست که از نظر مقدار با پروتئین گوشت تا حدودی برابری می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفخ کمتر با لوبیا چشم بلبلی!


لوبیاها تقریباً مانند هم هستند و ارزش غذایی‌شان به دلیل پروتئین موجود در آن‌هاست که از نظر مقدار با پروتئین گوشت تا حدودی برابری می‌کند.

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی در مقایسه با سایر لوبیاها نفخ کمتری دارد اما از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با آن‌ها نمی‌کند و در یک گروه طبقه‌بندی می‌شود.

تقریباً لوبیا چشم بلبلی حاوی 20 تا 30 درصد پروتئین و مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه B است.

به طور کلی، در جامعه امروزی که بیشتر افراد با مشکلات چاقی و چربی خون، دست و پنجه نرم می‌کنند، مصرف لوبیاها در وعده‌های غذایی بسیار مفید است؛ زیرا قند موجود در لوبیا چشم بلبلی نسبت به غلات (برنج،‌ گندم و سیب‌زمینی) دیرتر جذب می‌شود. ی

عنی اگر لوبیا چشم بلبلی،50 گرم قند قابل‌جذب و برنج هم همین مقدار قند داشته باشد، سرعت جذب قند لوبیا چشم‌ بلبلی 60 درصد کمتر از برنج خواهد بود. به عبارت دیگر، سرعت جذب قند نان و برنج 5/2 برابر لوبیا است. علاوه بر این، اگر لوبیا با پوست خورده شود منبع خوب فیبر محسوب می‌شود.

تنها اشکال حبوبات، قندهای غیرقابل هضم‌شان است. به طور کلی نفخ لوبیا به نوع قند موجود در آن (رافینوز و استاکیوز) و ممانعت‌کننده‌های آنزیمی که در قسمت داخلی لوبیا و پوست آن وجود دارد و باعث اختلال در هضم غذا می‌شود، برمی‌گردد. جالب است بدانید اگر حبوبات را یک ربع در دمای 70 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر بجوشانیم، عملاً مقدار زیادی از ممانعت‌کننده‌های آنزیمی از بین می‌روند.

سویا و لوبیا چشم بلبلی برای افراد مبتلا به سکته مغزی مفید است. تیم

تحقیقاتی دانشگاه هنگ‌کنگ، ماده‌ای شیمیایی در سویا و لوبیا چشم بلبلی شناسایی کرده‌اند که این نقش را ایفا می‌کند

مصرف لوبیا چشم بلبلی علاوه بر اینکه از نظر ارزش پروتئینی، ویتامین‌های گروه B و قند دیرجذب، مناسب است، همراه با برنج یا نان پروتئین مورد نیاز خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارند، تأمین می‌کند اما مصرف آن باید همراه با برنج یا نان باشد نه به تنهایی زیرا این مواد غذایی در کنار هم کمبودهای یکدیگر را برطرف می‌کنند و تقریباً ارزش پروتئینی دریافت شده معادل ارزش پروتئین گوشت خواهد بود.

نکته مهمی که باید در نظر بگیریم این است که اصولاً زمانی که حبوبات را برای از بین بردن خاصیت نفاخ آن‌ها خیس می‌کنیم، مقداری از ارزش غذایی آن‌ها کاهش می‌یابد بنابراین به کسانی که مشکل نفخ ندارند، توصیه می‌شود حبوبات را خیس نکنند یا آب آن را دور نریزند تا ویتامین‌های محلول در آب از بین نرود.

مسئله بعدی این است که تمام حبوبات و مواد غذایی‌ای که ارزش غذایی بالایی دارند، منبع خوبی برای رشد باکتری‌ها، حشرات و لارو آن‌ها محسوب می‌شوند بنابراین بهتر است آن‌ها را در محیطی خنک نگهداری کنیم تا از ایجاد شرایط مناسب برای رشد باکتری و حشرات پیشگیری شود.

لوبیا چشم بلبلی؛ مفید برای مبتلایان به سکته مغزی

پژوهشگران اعلام کردند: سویا و لوبیا چشم بلبلی برای افراد مبتلا به سکته مغزی مفید است. تیم تحقیقاتی دانشگاه هنگ‌کنگ، ماده‌ای شیمیایی در سویا و لوبیا چشم بلبلی شناسایی کرده‌اند که این نقش را ایفا می‌کند. این پژوهشگران می‌گویند، تأثیر درمانی ماده شیمیایی تازه کشف شده موسوم به «ایزوفلاوون» با داروی استاتین ضدکلسترول قابل مقایسه است.

فیبر قابل حل در آن برای بیماران دیابتی مفید است زیرا با کاهش دادن میزان

جذب کربوهیدرات، میزان قند خون را حفظ می‌کند

این پژوهش که در مجله اروپایی قلب به چاپ رسیده، نشان داد: ایزوفلاوون به بهبود جریان خون در میان سرخرگ‌ها کمک می‌کند.

از آنجا که ایزوفلاوون‌های موجود در سویا مانع رشد سلول‌های تشکیل‌دهنده پلاک‌های لخته‌کننده در سرخرگ‌ها می‌شوند، لذا در کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی نیز نقش قابل ملاحظه‌ای دارند.

در این پژوهش، 102 بیمار باسابقه ابتلا به سکته مغزی طی یک دوره 12 هفته‌ای تحت آزمایش قرار گرفتند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد: وقتی ایزوفلاوون به رژیم غذایی بیماران افزوده شود، خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ها کاهش می‌یابد.

لوبیا چشم بلبلی

مروری بر خواص لوبیا چشم بلبلی

* لوبیا چشم بلبلی منبع عالی کلسیم، ویتامین A و فولات است.

* لوبیا چشم بلبلی کم چرب و بدون کلسترول و حاوی سدیم است.

* فیبر غنی موجود در آن، به کاهش وزن کمک می‌کند.

* فیبر به سیستم گوارشی نظم می‌بخشد و مانع یبوست و جذب کلسترول می‌شود. از این رو احتمال خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

* پتاسیم موجود در آن، برای سلامت عضله و استخوان مفید است.

* منبع عالی پروتئین است و افراد گیاه‌خوار می‌توانند آن را جایگزین گوشت کنند. پروتئین برای حفظ سلامت عضله، پوست، مو و ناخن بسیار مفید است. پروتئین باعث رشد سلول‌ها می‌شود و در بدن انرژی تولید می‌کند.

* روی موجود در این نوع لوبیا، برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن تولید پروتئین، درمان زخم و تکثیر سلول‌ها لازم است.

* از آن جا که منبع عالی آهن است، مصرف آن به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می‌شود.

* مانع بروز پوکی استخوان و برخی انواع سرطان می‌شود.

* فیبر قابل حل در آن برای بیماران دیابتی مفید است زیرا با کاهش دادن میزان جذب کربوهیدرات، میزان قند خون را حفظ می‌کند.

* ویتامین C آن در جذب آهن گیاهی به بدن کمک می‌کند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

سلامتیران - دکتر محمدحسن انتظاری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

روزنامه خراسان

جام جم آنلاین

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

نگاهی به دنیای سخاوتمند حبوبات

مقایسه 5 لوبیای پر مصرف

مقایسه‌ای بین انواع حبوبات

تأثیر حبوبات در کاهش وزن

حبوبات را فراموش نکنید

ارزش حبوبات در رژیم سالم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.