تبیان، دستیار زندگی
جامعه سازی اسلامی راهبرد اصلی مقام معظم رهبری در پیشبرد انقلاب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه سازی اسلامی

مقام معظم رهبری

جامعه سازی اسلامی راهبرد اصلی مقام معظم رهبری در پیشبرد انقلاب

مقام معظم رهبری به عنوان شاگرد و جانشین امام(ره) که مورد تأیید امام و خبرگان ملت برای رهبری است در همان راستا قدم برداشته و درصدد تکمیل گام امام(ره) می باشد.

از این رو ایشان برای این منظور به راهبرد کلان «جامعه سازی اسلامی» روی آوردند تا با تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی به الگوی موفق اسلام ناب محمدی دست پیدا شود و از طریق معرفی این الگو، کارآمدی اسلام ناب برای مدیریت اجتماعی را به اثبات برساند.

کلمات ایشان را در باب جامعه سازی اسلامی از نظر می گذرانیم

«ملتى كه با ایمان صادقانه و صحیح اسلامى حركت كند، از عزت و راحتى و رفاه مادّى برخوردار خواهد شد و دیگر كسى نمى‌تواند چیزى را بر او تحمیل كند.

ما به فضل پروردگار و در سایه‌ى ایمان عمیق ملتمان خواهیم توانست در این قطعه از عالم، جامعه‌یى آباد و آزاد و مرفه و راحت به وجود آوریم كه مشاهده‌ى آن براى ملتها درس باشد و منجر به صدور فكر انقلاب شود.

تاكنون فضل پروردگار شامل حال ملت ما بوده است و بعد از این هم خواهد بود.»(1)

« هدف این نیست كه ما انقلاب را به شكل متعارف در عرف سیاسى و قاموس سیاسى به این كشور و آن كشور صادر كنیم؛ انقلاب چیزى نیست كه با ابزارهاى سیاسى بشود آن را صادر كرد یا با ابزارهاى نظامى و امنیتى بشود آن را پیش برد؛ این غلط است؛ ما از اول، این راه را بستیم.

 مسئله‌ى جمهورى اسلامى، مسئله‌ى باز تولید معارف والاى اسلامى است، تا مسلمانها احساس هویت كنند، احساس شخصیت اسلامى كنند، با تعالیم اسلام كه نجاتبخش بشریت است، آشنا شوند»(2)

« اگر جنگ هشت‌ساله را بر ما تحمیل كردند، به خاطر این بود كه ما دیرتر به بازسازى كشور و زنده كردن زمینه‌هاى عمران بپردازیم.

 استعمار و استكبار مى‌دانند كه اگر ملت ما به كمك مسؤولان و گردانندگان و مدیران دلسوز كشور بتواند ایرانى آباد و آزاد بسازد و آحاد جامعه را كاملاً مرفه و برخوردار از عدالت اجتماعى و سایر ارزشهاى اسلامى كند و در زیر چتر شریعت مقدسه‌ى اسلام نگهدارد، در آن صورت انقلاب بزرگ و شكوهمند ما به خودى خود و بدون آن‌كه كسى تلاش كند، به همه‌ى كشورهاى اسلامى صادر خواهد شد و الگوى دیگران قرار خواهد گرفت.»(3)

« برادران و خواهران! دشمن كه مى‌گوید « انقلاب به وسیله انقلابیّون صادر مى‌شود »، اشتباه و غلط مضاعف مى‌كند. دوبار غلط مى‌كنند. اشتباه اوّل آنها این‌جاست كه نظام جمهورى اسلامى، در صدد صادر كردن هیچ چیز نیست.

نظام جمهورى اسلامى داراى حقیقتى است كه همان انقلاب است.

 این ملت، حقیقتِ انقلاب را به وجود آورد و نظام جمهورى اسلامى، تجسّم انقلاب است. اشتباه دوم این است كه تفكّر انقلاب و پیام انقلاب كه پیام آزادى و بیدارى است، احتیاج به صادر كردن ندارد. مگر لازم است كسى این مفاهیم را صادر كند؟! خوب؛ یك حرف و حقیقتى است كه ملتها از آن بى‌خبرند.

وقتى مواجه شدند و تجربه‌ى موفّق جمهورى اسلامى را دیدند، قهراً درس مى‌گیرند. لازم نیست به ملتها گفته شود كه «شما هم بیایید این‌طور عمل كنید.» ملتها، نظام جمهورى اسلامى، انقلاب، موفّقیتهاى این ملت و عزّت ایران و اسلام را مى‌بینند و درس مى‌گیرند. امروز بیدارى اسلامى در كشورهاى گوناگون و بیدارى روح معنویّت در سرتاسر جهان، مرهون انقلاب اسلامى است.

نكته‌اى كه مایلم همه‌ى برادران و خواهران به آن توجّه كنند، این است كه عزیزان من! امروز استكبار جهانى و در رأس آن رژیم ایالات متحده‌ى امریكا و به دنبال آن همه‌ى آدمهاى بدِ عالم، همه‌ى تبعیض خواهها، ستمگرها، مستبدها و همه‌ى انسانهایى كه با حق و عدالت مخالفند، به یك نتیجه رسیده‌اند كه شما باید به آن توجّه كنید.

 آنها به این نتیجه رسیده‌اند كه «انقلاب اسلامى، امروز با نفس داشتن و سرِپا بودن نظام جمهورى اسلامى، تبلیغ مى‌شود.» تا وقتى كه این نظام قائم است؛ تا وقتى كه جمهورى اسلامى محكم و استوار ایستاده است و تا وقتى كه كشور جمهورى اسلامى ایران روزبه‌روز آبادتر و قویتر مى‌شود، آنها احساس خطر مى‌كنند.

چیزى كه آنها دنبال مى‌كنند این است كه اگر بتوانند، نظام جمهورى اسلامى را از بین ببرند و مضمحل كنند. البته از این مأیوسند و مى‌دانند كه دیگر این كار، عملى نیست.

اما در درجه‌ى دوم، همه‌ى همّت آنها این است كه نگذارند نظام جمهورى اسلامى و ایرانى كه با این نظام اداره مى‌شود، در دنیا به عنوان یك نظام و كشور مستقّل و آباد مطرح شود.

آنها مى‌خواهند در استقلال ایران خدشه وارد كنند و از طُرق مختلف به آن دست‌اندازى و در آن دخالت نمایند.

آنها مى‌خواهند به دروغ وانمود كنند كه «اگر ما با شما نباشیم، نمى‌توانید كارى انجام دهید»؛ بلكه به این وسیله بتوانند استقلال و عدم وابستگى این ملت را به نحوى خدشه‌دار كنند، و اگر نتوانستند این كار را بكنند، سعى كنند كه نگذارند این ملت، كشور خود را بسازد؛ ایران را آباد كند و زندگى را در این كشور، مایه‌ى رشك ملتهاى دیگر كند. بیدار باشید!»(4)

محورها و راهبردهای رهبری برای جامعه سازی اسلامی

·        طرح مردم سالاری دینی: ادامه کار امام(ره) در نظریه ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران

·        حفظ و پایداری روحیه انقلابی – ثبات در صراط مستقیم

·        طرح شعار «حکمت، عزت و مصلحت» ، تئوریزه کردن استکبار ستیزی و مظلوم دوستی امام در عرصه بین الملل.

·        طرح «آزاد اندیشی - نهضت نرم افزاری و جنبش تولید علم بومی» در راستای استقلال و خودباوری امام(ره)

·        طرح « سند چشم انداز و ارائه گفتمان عدالت و پیشرفت و جهاد اقتصادی» در راستای استقلال، خود کفایی و عدالت و نفی اشرافیت و کاخ نشینی در عرصه اقتصاد

·        مبارزه با فساد اقتصادی و ایجاد امنیت اخلاقی و شغلی

·        اصالت خانوده  و حفظ کرامت و شأن زن در جامعه

·        مشارکت حداکثری مردم – نقش آفرینی مردم در سرنوشت خویش

·        خدمت رسانی به مردم – دفاع از حقوق سیاسی و اقتصادی ملت


منابع:

1. بیانات مقام معظم رهبری در 14/6/1368.

2. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار طلاب خارجى حوزهى علمیهى قم 3/8/1389. 3. بیانات در مراسم بیعت جمع كثیرى از اقشار مختلف مردم سراسر كشور 16/4/68. 4. بیانات مقام معظم رهبرى در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى (ره) در مرقد مطهر 14/3/1374.

تهیه و فرآوری: سید مهدی موسوی ،گروه حوزه علمیه تبیان