تبیان، دستیار زندگی
نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد اعتیاد به طعم شیرینی حتی می‌تواند جدی‌تر از اعتیاد به کوکائین شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این مواد غذایی اعتیادآور هستند!


نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد اعتیاد به طعم شیرینی حتی می‌تواند جدی‌تر از اعتیاد به کوکائین شود.


اعتیاد غذایی

آیا تاکنون متوجه شده‌اید زمانی که عادت به خوردن بیسکویت، شکلات و قهوه پیدا می‌کنید بعد از مدتی ناخودآگاه به سوی این مواد غذایی کشیده می‌شوید و عدم مصرف آن‌ها کلافه‌تان می‌کند و تصور می‌کنید بدون خوردن آن‌ها دچار ضعف می‌شوید؟

آیا می‌دانید که برخی از خوراکی‌ها مانند مواد مخدر عمل کرده و شما را گرفتار خود می‌کنند؟

در کارخانه‌های تولید کننده‌ی مواد غذایی ترفندهایی به کار می‌رود که با اضافه کردن افزودنی‌های غذایی و معطر، بخش‌هایی از مغز شما فعال می‌شود و به سوی اعتیاد غذایی کشیده می‌شوید.

صنایع تولید کننده‌ی مواد غذایی به محصولات خود موادی اضافه می‌کنند که مانند مواد مخدر عمل می‌کند. بی دلیل نیست که امروزه به برخی از خوراکی‌ها که اصلاً نیازی ندارند، قند اضافه می‌شود. در واقع این تولید کننده‌ها به مواد غذایی مثل پیتزا، سوسیس، کالباس و غیره نیز شکر اضافه می‌کنند. یا اینکه بعضی از غذاهای آماده را با نمک و چربی بیش از حد تولید می‌کنند.

در واقع مصرف قند منطقه‌ای از مغز را تحریک می‌کند که اوپیوئید(opioide) نامیده می‌شود و به احساس لذت مربوط می‌شود. این منطقه از مغز موقع مصرف

مواد مخدر نیز فعال می‌شود

باید بدانید مصرف قند مراکز مربوط به کسب لذت در مغز را فعال می‌کند و نمک و چربی‌ها نیز روی مغز تأثیر گذاشته و میل به خوردن را افزایش می‌دهند. نتیجه این می‌شود که بیشتر مشتاق مصرف این مواد غذایی می‌شوید و در نهایت کارتان به اعتیاد غذایی می‌کشد.

حتی اعتیاد به یک ماده‌ی غذایی می‌تواند از طریق بو نیز به وجود بیاید. بو از طریق عصب‌های بینی به مغز مخابره می‌شود و ایجاد لذت می‌کند. برای همین اهالی تولید کننده‌ی غذاهای صنعتی در افزودن مواد معطر به محصولاتشان کوتاهی نمی‌کنند. با این مواد غذایی بیشتر آشنا شوید.

قهوه‌ی زیاد

قهوه

از آنجایی که قهوه سرشار از کافئین است می‌تواند باعث ایجاد اعتیاد شود. متخصصان معتقدند که کافئین مغز را تحریک می‌کند. در واقع این ماده که به خانواده‌ی «آلکالوئید» تعلق دارد، باعث آزاد شدن دوپامین می‌شود. دوپامین به هورمون لذت شهرت دارد. نتیجه این می‌شود هر چه بیشتر قهوه بنوشید بیشتر به طرف آن کشیده می‌شوید. توصیه می‌کنیم روزانه بیش از 3 فنجان قهوه ننوشید.

بیسکویت و آب‌نبات

بیسکویت‌ها و آب‌نبات‌ها سرشار از قند هستند و باعث ایجاد اعتیاد مصرف کننده‌ها می‌شوند. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد اعتیاد به طعم شیرینی حتی می‌تواند جدی‌تر از اعتیاد به کوکائین شود. محققان ملاحظه کردند 94 موش از 100 موش مورد آزمایش قرار گرفته، بیشتر از مواد مخدر به مصرف نوشیدنی‌های شیرین تمایل نشان می‌دهند.

حتی اعتیاد به یک ماده‌ی غذایی می‌تواند از طریق بو نیز به وجود بیاید. بو از

طریق عصب‌های بینی به مغز مخابره می‌شود و ایجاد لذت می‌کند

نتیجه شگفت‌آورتر این بود که حتی با بالا بردن دز کافئین، تمایل بیشتر به مصرف شکر همچنان بر قوت خود باقی مانده بود. در واقع مصرف قند منطقه‌ای از مغز را تحریک می‌کند که اوپیوئید opioïde نامیده می‌شود و به احساس لذت مربوط می‌شود. این منطقه از مغز موقع مصرف مواد مخدر نیز فعال می‌شود.

آب میوه‌ها

از آنجایی که آب میوه‌ها سرشار از فروکتوز هستند این قدرت را دارند که ما را معتاد کنند. قند موجود در این مواد غذایی، بخش‌هایی از مغز که مربوط به لذت می‌شود را فعال می‌کند. همین امر باعث گرایش به مصرف زیاد این مواد غذایی می‌شود.

اعتیاد به فست فود

فست‌فودها

همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، شنیتسل مرغ و غیره سرشار از چربی، نمک و قند است که اعتیاد آور است.

متخصصان معتقدند که مصرف این قبیل مواد غذایی باعث تحریک و فعال شدن دوپامین می‌شود، در نتیجه هر چقدر بیشتر این مواد غذایی را بخورید میل بیشتری به مصرف آن‌ها پیدا می‌کنید و این یعنی اعتیاد غذایی.

نوشیدنی‌های گازدار

می‌دانید هر لیوان نوشابه یا هر نوشیدنی گازدار دیگری که سر می‌کشید حاوی چیست؟ هر لیوان از این نوشیدنی‌های حاوی حداقل 7 حبه قند و 40 میلی گرم کافئین است. مصرف این مواد مانند الکل باعث ترشح دوپامین یا همان هورمون لذت می‌شود و در نتیجه بیشتر به مصرف این نوشیدنی‌ها گرایش پیدا می‌کنید و معتاد آن می‌شوید. خوشبختانه تعداد نوشابه خورهای قهار یعنی افرادی که روزانه بیش از دو لیتر نوشیدنی‌های گازدار می‌خورند بسیار کم است.

الکل: خطر جدی است

الکل را یک ماده مخدر می‌دانند زیرا عملکرد و تأثیری مشابه مواد مخدر را دارد. الکل باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می‌شود؛ و از آنجایی که این ماده شیمیایی باعث ایجاد احساس لذت می‌شود وابستگی ایجاد می‌کند. این وابستگی روحی (حال خوش زودگذر) و جسمی (ترک مصرف آن باعث لرزش بدن، تعریق زیاد) محسوب می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تاثیر الكل و مواد مخدر بر قسمت های مختلف بدن

خوراکی های کم ارزش اعتیاد آورند

اعتیاد به فست‌فود از مادر به فرزند منتقل می‌شود

مغز پُرخورها و معتادان شبیه به هم کار می‌ کند

نوشابه های انرژی زا اعتیادآورند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.