تبیان، دستیار زندگی
دكتر مجتبی امیری، متخصص پوست و مو: استرس و گیاه‌خواری در كنار سایر عوامل محیطی و ژنتیكی از جمله عوامل ریزش مو هستند. تغذیه مناسب و زندگی سالم از ریزش مو پیشگیری می‌‌كند البته روش‌هایی نیز برای پیوند مو وجود دارد كه برخی سابقه شصت ساله دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوند مو، از تاسی تا پایان نقاهت

تاسی


دكتر مجتبی امیری، متخصص پوست و مو: استرس و گیاه‌خواری در كنار سایر عوامل محیطی و ژنتیكی از جمله عوامل ریزش مو هستند. تغذیه مناسب و زندگی سالم از ریزش مو پیشگیری می‌‌كند البته روش‌هایی نیز برای پیوند مو وجود دارد كه برخی سابقه شصت ساله دارند.


ریزش مو، مشكل بیشتر مردم

عوامل زیادی در بروز ریزش مو دخالت دارند كه می‌توان به عوامل محیطی، ژنتیكی، هورمونی، برخی بیماری‌ها مانند اختلالات تیروئید، كم‌خونی و نوع رژیم غذایی اشاره كرد. اهمیت رژیم غذایی مناسب و صحیح در حفظ سلامت بدن به خصوص مو بسیار اهمیت دارد. شایع‌ترین دلیل ریزش مو در زنان، كمبودهای غذایی به دلیل پیروری از رژیم‌های سخت و غیر اصولی غذایی است. همچنین كاهش سریع وزن نیز موجب ریزش مو در افراد می‌شود.

غذاهای پروتئینی، ریزاننده موها

كسانی از غذاهای با منشأ حیوانی و پروتئینی، كمتر مصرف می‌كنند یا گیاه‌خوار هستند، بیشتر دچار كمبودهای غذایی می‌شوند. استرس‌ها و مصرف برخی داروها نیز رشد مو را به تأخیر می‌اندازد. عبادت یا استراحت برای كاهش استرس مفید است. استراحت و خواب باعث رشد سریع‌تر مو می‌شود؛ زیرا موها نیز نیاز به مقدار كافی خواب هفت تا نه ساعت در شبانه‌روز دارند.

نازكی تارهای مو و ریزش آنها

نازك شدن تارهای مو یكی از مهمترین عوامل ریزش موهای سر محسوب می‌شود. ریزش مو ممكن است در سنین مختلف بروز كند با استفاده از روش‌های درمانی كه هم اكنون موجود است، می‌تواند درمان شود یا بهتر از حالت كنونی شود.

چه عواملی رشد را بیشتر می‌كنند؟

تغذبه صحیح، ورزش، كاهش استرس، استراحت و خواب می‌تواند موجب رشد حداكثری مو شود. مو در افزایش حس اعتماد به نفس نقش مهمی دارد! مجتبی امیری، متخصص پوست و مو می‌گوید: ظاهر هر فرد نقش اساسی را در بروز حس اعتقاد به نفس در افراد ایجاد می‌كند كه موهای زیبا و انبوه می‌تواند موجب بروز حس اعتماد به نفس در افراد شود.

چهل درصد از مردان تاس می‌شوند!

چهل درصد از مردان دچار موهای كم‌پیشرفت و تاسی هستند كه البته این مشكل فقط مربوط به مردان نیست؛ بلكه زنان را نیز درگیر می‌كند. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه پیوند مو ایجاد شده است كه همه آنها نشان می‌دهد اگرچه این جراحی‌ها می‌تواند به ظاهر ساده باشد، ولی می‌تواند عمل بسیار حساس و مهمی محسوب ‌شود.

مرگ روزانه یك‌صد تار مو

مو نقش اساسی را در زیبایی انسان دارد، اما می‌تواند دچار بیماری‌ها و مشكلات زیادی نیز بشود. معمولاً روزانه حدود یك‌صد تار موی سر افراد از بین می‌رود كه شست‌وشو، شانه زدن یا بستن موی سر می‌تواند از عوامل این ریزش موی روزانه باشد.

برگشت پذیرها و برگشت‌ناپذیرها

البته بسیاری از این ریزش‌های مو در افراد می‌تواند برگشت‌پذیر باشد و با دارو درمان شود. برخی از آنها نیز مانند سوختگی‌ها و محل‌هایی كه یر اثر جراحی موی خود را از دست داده است، تروماها و افرادی كه دچار ریزش موی ژنتیكی هستند، اگر ریزش مو در مراحل اولیه درمان نشود یا به درمان دارویی پاسخ ندهند، قابل برگشت نخواهد بود و باید از روش‌های دیگر برای درمان ریزش مویشان استفاده كرد.

ریزش موی پس از زایمان

در مواردی كه پیاز یا فولیكول مو از بین رود و رشد مجدد مو غیرممكن می‌شود، می‌توان از روش‌های دیگر برای درمان استفاده كرد. برخی از زنان پس زایمان ریزش مو پیدا می‌كنند یا ممكن است بر اثر اختلال هورمونی و اندروژنتیكی این مشكل ایجاد شود.

سابقه شصت ساله پیوند مو

پیوند مو سابقه شصت ساله دارد. در ابتدای این كار، از تكتیك‌هایی استفاده می‌كردند كه موجب رضایت فرد گیرنده خدمت نبود و نمای زیبایی هم به دست نمی‌آمد. مثلاً با پانچ‌های چهار تا پنج میلی‌متری از نواحی پشت سر، فولیكول مو برداشته می‌شد و به همان اندازه در محل مورد نظر پیوند می‌خورد؛ بعد از پیوند نیز موها نمایی عروسكی و مصنوعی پیدا می‌كردند. از حدود بیست سال پیش بحث میكروگرافت و فولیكولار یونیت روش (fut) ایجاد شده است كه در این روش بعد از برداشت فولیكول‌های مو به صورت تك‌تك و با همان حالت طبیعی كه در ناحیه اهدا‌كننده كه معمولاً پشت سر و بالای گوش است، برداشته می‌شود و در ناحیه مورد نیاز به همان حالت طبیعی پیوند زده می‌شود. بعد از سه ماه استراحت نیز موها شروع به رشد مجدد می‌كنند و به همان حالت طبیعی قبلی بازمی‌گردند. ناحیه‌ای در سر كه به عنوان ناحیه اهدا‌كننده مو وجود دارد، فولیكول‌های آن هیچ‌وقت تحت تأثیر هورمون‌های مردانه قرار نمی‌گیرند و در نتیجه دچار ریزش مو نمی‌شوند؛ به همین دلیل كه می‌بینیم حتی مردان تاس نیز در ناحیه حاشیه و پشت سر خود مو دارند! در واقع فولیكول‌های مو در این نواحی به گیرنده هورمون‌ها حساس نیستند و اگر بتوانیم این فولیكول‌ها را از ناحیه اهدا‌كننده به صورت سالم برداریم و با یك نمای طبیعی در محل گیرنده پیوند بزنیم، موها مجددا رشد می‌كنند. مویی كه در این روش پیوند زده می‌شود دائمی است و هیچ وقت تحت تأثیر هیچ شرایطی نمی‌ریزد. نیازی هم به هیچ روش نگهداری خاصی ندارد.

در این روش اگر بتوانیم فولیكول‌های بیشتری را برداریم، بدون صدمه به محل گیرنده منتقل و به نمای طبیعی نزدیك‌تر كنیم، كار پیوند مو با موفقیت بیشتری انجام می‌شود. ظرافت، مهارت و دقت برای دست‌یابی به نتیجه نهایی دلخواه در پیوند مو بسیار الزامی است.

روش‌های پیوند مو

برای انجام پیوند موی طبیعی، دو روش وجود دارد. یكی روش قدیمی‌تر كه به FIT معروف است كه با پانچ‌های مخصوص پیاز مو را برداشت می‌كنیم. در این روش به علت محدودیت در برداشت در هر جلسه نیاز به جلسات متعدد برای ایجاد حداقل تراكم مورد نیاز است. به علاوه در افرادی كه تراكم موی زیادی در ناحیه اهدا‌كننده دارند، با این روش بیست تا سی درصد فولیكول‌های مویشان از بین می‌روند.

از ناحیه اهدا‌كننده، چهار تا شش‌هزار تار مو برداشته می‌شود

در پیوند مو تراكم مو و درجه شلی یا الاستیسه پوست از اهمیت زیادی برخوردار است و از ناحیه اهدا‌كننده بین دو تا سه‌هزار گرافت كه معادل چهار تا شش‌هزار تار مو است، برداشته می‌شود كه این مقدار مو تقریباً نصف یك سر تاس را پوشش می‌دهد و اگر فردی تاسی پیشرفته هم نداشته باشد، با همین یك جلسه درمان می‌شود.

پیوند به روش fut با بی‌حسی موضعی

این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. افرادی كه مشكل سلامتی و محدودیت سنی ندارند و حتی در كودكی دچار سوختگی یا بیماری‌ای كه منجر به ریزش مو می‌شود، شده‌اند، می‌توانند تحت درمان قرار گیرند.

FUT نیاز به استراحت ندارد

این نوع پیوند مو نیاز به استراحت و گذراندن دوره نقاهت ندارد. در ضمن موی پیوندی پس از دو تا سه ماه شروع به رشد می‌كند و تا آخر عمر به رشد خود ادامه می‌دهد.

فقط افراد بالای 25 سال

در ریزش‌های موی اسكارینگ یا برگشت‌ناپذیر، پیوند مو تنها راه درمان محسوب می‌شود. البته در ریزش‌های موهای هورمونی و ژنتیكی نیز معمولاً به افرادی كه در فاز ریزش شدید مو هستند، توصیه نمی‌شود كه به سراغ پیوند مو بروند. این روش بیشتر به افرادی توصیه می‌شود كه پنجاه درصد یا بیشتر از موهای خود را از دست داده باشند و تراكم موها در حدی باشد كه بتوانیم لابه‌لای آنها پیوند بزنیم. در كسانی كه موی پشت سر به هر دلیلی كم‌پشت باشد، از روش FIT استفاده می‌شود. در این روش در صورتی كه موی سر آن‌قدر كم باشد كه نتوانیم پوشش مناسب ایجاد كنیم، می‌توانیم از ناحیه تنه برداشت كنیم. اما معمولا ناحیه اهدا‌كننده سر در بیشتر افراد آن‌قدر موی ذخیره دارد كه بتوانیم از آن‌جا برای پیوند مو برداشت كنیم.

روش FUT، آخرین تكنیك پیوند مو

مقدار مویی كه در هر جلسه برای هر فرد پیوند زده می‌شوند، به سه عامل عمده وابسته است: اول میزان تراكم موی فرد: به دلیل این‌كه برخی از افراد پنجاه فولیكول و برخی دیگر یك‌صد تا یك‌صدو‌‌بیست فولیكول در یك سانتی‌متر مربع دارند. دومین عامل بستگی به میزان شلی یا الاستیسه پوست سر فرد دارد. به همین دلیل، در برخی بیماران تنها می‌توان به عرض هشت میلی‌متر از پوست برداشت كرد و در فرد دیگری یك‌و‌نیم سانتی‌متر برداریم. طول هم به همین نسبت متغیر است. عامل سوم نیز كمیت است؛ یعنی میزان مویی كه در هر جلسه برای هر فرد پیوند زده می‌شود، به میزان ذخیره موی فرد و به تجربه تیم پیوند مو بستگی دارد.

روش‌های نگهداری موی پیوند خورده

با توجه به این‌كه عضو پیوندی از بدن خود فرد تهیه می‌شود، احتیاج به نگهداری و مراقبت‌های درمانی ندارد و در روش‌های جدید پیوند مو بدون این‌كه در ناحیه اهدا‌كننده پشت سر تغییر اساسی مشاهده كنیم، كار پیوند به خوبی انجام می‌شود. رژیم غذایی سالم، ترك سیگار و ترك غذاهای شیرین برای بهبود كیفیت مو اهمیت دارد. همچنین توصیه می‌شود برای این‌كه موهای خوب و با‌كیفیت داشته باشیم و از ریزش مو جلوگیری كنیم، سیگار كشیدن را ترك كنیم. ضمنا باید نوشیدنی‌های كافئین دار مصرف نشود كه مانع حداكثر توانایی رشد مو می‌شوند. از غذاهایی كه قند و چربی بالایی دارند، اجتناب كنید. از شانه و برس زدن یا دست كشیدن غیر‌ضروری نیز اجتناب كنید.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: azam45