تبیان، دستیار زندگی
بهتر است بدانید چشم هم در این هوای آلوده با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که باید به آنها توجه داشت؛ شاید با رعایت نکاتی ساده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر آلودگی هوا بر چشم‌ها


بهتر است بدانید چشم هم در این هوای آلوده با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که باید به آنها توجه داشت؛ شاید با رعایت نکاتی ساده بتوانید بیشتر و بهتر از آنها مراقبت کنید.


قرمزی چشم و اشک ریزش آن

نباید از سلامت چشم‌ها هم غافل شد؛ این عضو حساس و ظریف به طور حتم در این روزها به دقت و مراقبت بیشتری نیاز دارد. آلودگی هوا می‌تواند برای چشم‌ها دردسرساز شود.

چشم هم مانند دیگر اعضای بدن به محیطی سالم و پاکیزه نیاز دارد تا بتواند به خوبی وظایفش را انجام دهد، اما متاسفانه آلودگی هوا که این روزها با آن روبه‌رو هستیم، باعث تحریک مخاط چشم و در نتیجه اشک‌ریزش و سوزش می‌شود.

کسانی که با مشکلاتی مانند خشکی چشم روبه‌رو هستند و برای حفظ سلامت چشم‌ها باید داروهایی خاص استفاده کنند، در مواقع آلودگی هوا، مشکلات بدتری را تجربه خواهند کرد.

افرادی که عمل جراحی انجام داده‌اند یا کسانی که به دلیل بیماری‌ها و مشکلات چشمی، دارو مصرف می‌کنند، در این روزها باید بیشتر مراقب خودشان باشند، چون ممکن است به دلیل اشک‌ریزش، تاثیر داروها کاهش یابد، یا در اثر آلودگی هوا، نتیجه دلخواه ایجاد نشود.

موتورسیکلت‌سواران همیشه باید به فکر محافظت از چشم‌هایشان باشند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود. معمولا هنگام حرکت و در اثر تماس باد با چشم‌ها، فرد ناچار است چشم‌هایش را ریز و کوچک کند تا باد، کمتر او را اذیت کند. ریز کردن چشم‌ها باعث می‌شود تا حدی میدان بینایی تنگ‌تر شود و باید دقت داشت که این موارد در آلودگی هوا تشدید می‌شود.

آبریزش و سوزش چشم از جمله مشکلاتی است که در اثر آلودگی هوا ایجاد می‌شود

در شرایط آلودگی هوا بچه‌ها کمتر شکایت می‌کنند و فقط ممکن است از سردرد یا سوزش چشم ناراحت باشند، اما افراد بزرگسال که چشم‌هایشان کمی خشک‌تر است، بیشتر از این وضعیت ناراضی هستند.

به همین دلیل زمانی که افراد از دیگر شهرها به تهران می‌آیند، علاوه بر سوزش گلو و بینی با احساس سوزش و ناراحتی چشم هم روبه‌رو می‌شوند.

آلودگی هوا احتمال عفونت را افزایش می‌دهد و موجب کاهش تاثیر داروهای چشمی می‌شود.

خانم ها بهتر است در آلودگی هوا از مواد آرایشی استفاده نکنند، زیرا تاثیر مواد آلاینده را افزایش می دهند.

حساسیت‌های چشمی در این هوای آلوده بیشتر می‌شود، برای همین کسانی که مستعد خشکی پوست و اگزما هستند، حتما چشمانشان را هر روز صبح با آب گرم و شامپو بچه بشویند، به خصوص اینکه لبه پلک‌ها را ماساژ دهند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

جام جم- دکتر امین‌الله نیک‌اقبالی، چشم پزشک و فوق تخصص شبکیه و زجاجیه

سلامت نیوز - دکتر سپیده قاضی‌نور متخصص پوست و مو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.