تبیان، دستیار زندگی
عضو شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت:پزشک خانواده هنوز در دهات هم اجرا نشده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پزشک خانواده و اما و اگر ها


عضو شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت :پزشک خانواده هنوز در دهات هم اجرا نشده است


پزشک خانواده

عضو شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: طرح پزشک خانواده به درستی اجرا نمی‌شود زیرا پزشک خانواده باید اول برود در دهات مستقر شود و ارائه خدمات دهد و بعد به شهر بیاید اما امروز این طرح هنوز به همه دهات هم نرفته است.

سیدمسعود خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: پزشک خانواده طرحی است که در مجلس مصوب شده و قرار بر این است تمام بیماران تحت پوشش پزشک خانواده قرار گیرند و در این طرح باید بیماران در صورت نیاز به متخصصان ارجاع داده شوند و این طرحی است نیز در برخی کشورها اجرا شده است.

وی درباره طرح پزشک امین سازمان تأمین اجتماعی گفت: افزود: ما باید بیمه‌ها را یکسان کنیم و این در شرایطی است که در مورد طرح پزشک امین سازمان تأمین اجتماعی هیچ تجربه‌ای وجود ندارد ولی طرح پزشک خانواده در دنیا تجربه شده است یعنی در حال حاضر با هزینه‌های سرسام‌آور درمان ما هیچ راهی جز یکسان کردن بیمه‌ها و اجرای یکسان طرح پزشک خانواده در کشور نداریم و باید تمام این فرآیند یک‌ کاسه شود.

پزشک خانواده طرحی است که در مجلس مصوب شده و قرار بر این است تمام بیماران تحت پوشش پزشک خانواده قرار گیرند و در این طرح باید بیماران در صورت نیاز به متخصصان ارجاع داده شوند و این طرحی است نیز در برخی کشورها اجرا شده است

خاتمی ادامه داد: بیماران باید برای ارجاع به متخصصان از طریق پزشک خانواده ارجاع پذیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با اجرای همزمان دو طرح پزشک خانواده و پزشک امین چه تداخلاتی ایجاد ‌می‌کند، تصریح کرد: تداخل ایجاد نگرانی نمی‌کند بلکه باید هر چه زودتر طرح پزشک خانواده اجرایی شود و وزارت بهداشت آن را غنی‌تر کند.

خاتمی در پاسخ به این پرسش که مگر تاکنون طرح پزشک خانواده اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: نه، اصلاً این طرح به‌طور درست اجرا نشده است زیرا پزشک باید بیاید برود در دهات‌ها مستقر شود و ارائه خدمات دهد اما امروز این طور نیست.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :فارس