تبیان، دستیار زندگی
جیسون هیلی پنج ویژگی بالقوه جنگ‌های سایبری در میان‌مدت را عبارت می‌داند از: وضع موجود، دامنه، بالکانیزاسیون، آرماگدون سایبری، و بهشت سایبری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی جنگ‌های سایبری در آینده


جیسون هیلی پنج ویژگی بالقوه جنگ‌های سایبری در میان‌مدت را عبارت می‌داند از: وضع موجود، دامنه، بالکانیزاسیون، آرماگدون سایبری، و بهشت سایبری.

  جنگ سایبری

از ظهور کلمه فضای سایبری نزدیک به سی سال می‌گذرد و در طول این مدت، دانشگاهیان، نظریه‌پردازان و استراتژیست‌ها بر چگونگی بروز درگیری در این حوزه جدید متمركز بوده‌اند. با این حال هنوز هم در مورد ویژگی‌های متفاوت آن، كه در آینده باید انتظار آنها را داشته باشیم، مطالب چندانی منتشر نشده است. برای پرداختن به این شکاف، جیسون هیلی ــ رییس بخش مملکت‌داری سایبری شورای آتلانتیک آمریکا ــ در خلاصه موضوعات شورای آتلانتیک، پنج ویژگی بالقوه جنگ‌های سایبری در میان‌مدت را توضیح می‌دهد: وضع موجود، دامنه، بالکانیزاسیون، آرماگدون سایبری، و بهشت سایبری.

مهم‌ترین ویژگی این درگیری‌ها دامنه آنها می‌باشد، مسیری كه به نظر می‌رسد در حال حاضر در آن قرار گرفته‌ایم. در اینجا، فضای مجازی دامنه این درگیری‌ها می‌باشد مانند هوا، زمین، دریا یا فضا که در آن انواع مختلفی از درگیری‌های سایبری بزرگ و کوچک همیشه وجود دارد. تهاجم سایبری همچنان بسیار ساده‌تر از دفاع در مقابل آن می‌باشد. با این حال، ویژگی‌های دیگری نیز محتمل می‌باشد.

منافع بلندمدت ایالات متحده و دیگر کشورهای همفکر در تعقیب ویژگی بهشت در فضای سایبری است، که از یك ثبات بلندمدت برخوردار بوده و قادر است بخش اعظمی از تهاجم‌های زیركانه و هدفمند را خنثی نماید

در آرماگدون سایبری، تهاجم بسیار آسان‌تر از دفاع، که اساساً تا كنون هیچ اقدام مفیدی در زمینه آن در فضای سایبری صورت نپذیرفته است، می‌باشد. در بهشت سایبری، در نهایت باید «جغرافیای» فضای مجازی را به نفع خود تغییر داد، كه به نوبه خود دفاع را بسیار دشوارتر از تهاجم خواهد نمود. ویژگی وضعیت موجود دقیقاً مشابه وضعیت فعلی خواهد بود: هیچ كدام از این اقدامات فجیع در مقیاس بزرگ و به صورت بلندمدت نبوده، اما جرم و جاسوسی سایبری از لحاظ كمی بسیار فراوان خواهد بود. در مرحله بالکانیزاسیون (که می‌تواند با یکی دیگر از این ویژگی‌ها توأم باشد) دیگر یك اینترنت در سطح جهانی وجود نداشته، بلكه اینترنت‌های کوچک‌تر ملی، مانند بسیاری از سیستم‌های تلفن ملی، به وجود خواهند آمد.

مهم‌ترین ویژگی این درگیری‌ها دامنه آنها می‌باشد، مسیری كه به نظر می‌رسد در حال حاضر در آن قرار گرفته‌ایم. در اینجا، فضای مجازی دامنه این درگیری‌ها می‌باشد مانند هوا، زمین، دریا یا فضا که در آن انواع مختلفی از درگیری‌های سایبری بزرگ و کوچک همیشه وجود دارد

منافع بلندمدت ایالات متحده و دیگر کشورهای همفکر در تعقیب ویژگی بهشت ”‹”‹در فضای سایبری است، که از یك ثبات بلندمدت برخوردار بوده و قادر است بخش اعظمی از تهاجم‌های زیركانه و هدفمند را خنثی نماید. گام‌های لازم برای رسیدن به مرحله بهشت”‹”‹ در کمیسیون‌ها و مطالعات بی‌شماری در طول این سالیان بر شمرده شده‌اند ــ تنها كاری كه باید انجام شود پیاده‌سازی آنهاست. خوشبختانه، شناسایی این ویژگی‌های بالقوه حركت در یك مسیر ایمن برای دست‌یابی به موقعیت مورد نظر را نسبت به موقعیتی که فعلاً مستحق آن هستیم، امكان‌پذیرتر خواهد نمود

بخش ارتباطات تبیان


منبع :مشرق