تبیان، دستیار زندگی
آمادگی برای بارداری، گامی بسیار اساسی برای کمک به بهبود مراقبت های دوران بارداری و ارتقای کیفیت سلامت و رشد جنین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نه ماه انتظار زیبا برای شنیدن یک کلمه :بابا


آمادگی برای بارداری، گامی بسیار اساسی برای کمک به بهبود مراقبت های دوران بارداری و ارتقای کیفیت سلامت و رشد جنین است.

پدر و کودک

آمادگی جسمی و روحی می تواند انرژی لازم را برای گذران این سفر 9 ماهه، دراختیار شما قرار دهد .

معمولا بیشتر زنان باردار احساس خوشحالی و شادمانی دارند ولی حالت‌های افسردگی زودگذر نیز گاهی اتفاق می‌افتد و بسیاری از آنان می‌خواهند علت این افسردگی زودگذر را بدانند...

خانم‌های باردار احساسات متضادی دارند. از طرفی احساس شور و نشاط می‌کنند و از طرف دیگر نگرانی و وحشت دارند که حالت‌های روحی ناپایداری در آنان به وجود می‌آورد.

نگرانی‌های دوران بارداری علت‌های مختلفی دارد. مثلا برخی از خانم‌ها از درد زایمان یا زایمان چندقلو یا ناقص‌الخلقه متولدشدن نوزادشان می‌ترسند و گاهی نیز علت ترس در آنها، احساس نداشتن توانایی کافی برای مراقبت از نوزاد است.

توجه به تغییرات طبیعی احساسات زن در دوران بارداری مساله بسیار مهمی است. گاهی همسر کاملا گیج می‌شود و نمی‌تواند دلیلی برای تغییر حالت‌های روحی گوناگون زن پیداکند به‌خصوص اگر اولین بارداری زن باشد یا ویار داشته باشد. در این‌گونه موارد شوهر باید بیشتر از همسرش حمایت‌ عاطفی کند و با داشتن اطلاعات کافی در مورد بارداری و زایمان، او را یاری دهد تا این دوران به‌خوبی و راحتی سپری شود. گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی اردبیل، با بررسی 53 زن مبتلا به وسواس، عوامل موثر بر شروع این اختلال را در سنین باروری ارزیابی كردند. بر اساس این بررسی كه نتایج آن در مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی اردبیل منتشر شد، احتمال عود وسواس در دوران بارداری، زایمان و بعد از زایمان بیشتر است.متخصصان علوم پزشكی فنلاند تاكید كردند كه اختلال خواب در دوران بارداری خطر بروز افسردگی پس از زایمان را در مادران تشدید می‌كند.

متخصصان هم چنین هشدار دادند اختلال خواب مادر در دوران بارداری به رشد طبیعی و سالم ریتم خواب و بیداری در نوزاد نیز لطمه می‌زند.

این كارشناسان تاكید كردند كه مادران از همان ابتدای بارداری باید خواب كافی و مناسب داشته باشند و پس از زایمان هم این نكته باید به دقت رعایت شود. بنابراین در این زمینه پدرها می‌توانند با همكاری مناسب به همسر و فرزند خود كمك كنند تا در نتیجه بهداشت روانی خانواده بهتر حفظ شود.

پژوهشگران با توجه به این بررسی توصیه می كنند، زنان در این دوران از نظر مشكلات روحی روانی تحت نظارت و مراقبت قرار گیرند و به بهداشت روانی آنان بیشتر توجه شود.

سعی کنید تنش‌های غیرضروری زندگی را کاهش دهید و اگر خودتان قادر به مدیریت آنها نیستید از یک مشاور کمک بگیرید، به خصوص اگر حس می‌کنید عصبی یا تندخو هستید چون حفظ روحیه و نشاط همسر شما در بارداری بسیار مهم است

برخی از وظایف شوهران در دوران بارداری زن به شرح زیر است:

- درک ناراحتی‌های رایج دوران بارداری زن مانند تهوع ، کمردرد و...

- همراهی با همسر در ملاقات با پزشک طبق برنامه‌ای که پزشک تعیین می‌کند.

- در صورت خسته بودن زن، وی را به استراحت و آرامش تشویق کند.

- با خوشرویی در مورد پیشرفت بارداری و نوزادی که به دنیا خواهد آمد، صحبت و سعی کند نگرانی همسرش را برطرف کند.

- حالت‌های روحی زن را در موارد افسردگی دوره‌ای درک کند.

- هنگام زایمان حتما سعی کند کنار همسرش باشد. حضور نداشتن شوهر هنگام زایمان، اغلب برای زنان به عنوان یک خاطره ناخوشایند باقی می‌ماند.

و اما بارداری نیازمند 3 ماه آمادگی قبلی است و یک مرد امروزی باید در آستانه پدر شدن‌ این آمادگی‌ها را بشناسد:

پدر و کودک

- به همسرتان کمک کنید تا سه ماه پیش از باردار شدن به وزن ایده‌آل بدن خود برسد. یک برنامه ورزشی و تغذیه‌ای ترتیب دهید و با او همراه شوید. در زنان باردار چاق، خطر بروز فشار خون بالا و دیابت بارداری وجود دارد.

-  اگر تا به حال هیچ انگیزه‌ای برای ترک سیگار نداشتید، باید به یمن گرفتن چنین تصمیمی، یعنی آمادگی برای پدر شدن سیگار را ترک کنید. قرار گرفتن در معرض دود سیگار برای همسرتان و کودک آینده شما مضر است.

-  اگر گروه خونی خود را نمی‌دانید، به اتفاق همسرتان آزمایش بدهید چون علاوه بر آن همسر شما برای آگاهی از سطح کلسترول خون‌اش و میزان آهن و... نیازمند بررسی کامل است.

- سعی کنید تنش‌های غیرضروری زندگی را کاهش دهید و اگر خودتان قادر به مدیریت آنها نیستید از یک مشاور کمک بگیرید، به خصوص اگر حس می‌کنید عصبی یا تندخو هستید چون حفظ روحیه و نشاط همسر شما در بارداری بسیار مهم است.

- وضعیت خدمات بیمه سلامت را کنترل کنید و کمی هم در مورد چرخه قاعدگی همسرتان و بهترین زمان برای متوقف کردن روش‌های ضد بارداری اطلاعات کسب کنید و با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. با این کار متوجه خواهید شد زمان آمیزش مثبت چه موقع خواهد بود، در نتیجه می‌توانید تا حدی در مورد موعد تولد فرزندتان مثلا در فصل خاص که مدنظر دارید با همسر خود برنامه‌ریزی کنید.

دوره پیش از تولد 9 ماه طول می کشد تغییرات حاصل در این مرحله و عواملی که میتوانند بهداشت روانی انسان آینده راتضمین و یا با خطر روبه رو سازند بسیار زیادند که به تعدادی از آنها اشاره می شود.

همانطور که می دانیم

-  تغذیه صحیح مادر، مصرف نکردن داروهای مختلف ( حتی داروهای آرام بخش ) نکشیدن سیگار، مصرف نکردن مواد مخدر،الکل، کافئین، اینها  مواردی هستند که زن باردار میتواند آگاهانه رعایت نماید.

هیجان پذیری و بدغذایی در بین نوزادانی که مادران آنان در دوره بارداری دارو و مواد مخدر ( ماری جوآنا، هروئین، کوکائین و.... ) الکل و کافئین مصرف کرده اند بیشتر از کودکانی است که مادران آنها این عادتها را نداشته اند

- گاهی زنان باردار ناخواسته در معرض موادی قرار می گیرند که به جنین آسیب میرساند مانند مواد پاک کننده، آب و هوای آلوده ، غذاهای مانده و آلوده، حشره کش، استفاده از برخی لوازم آرایشی، عکس برداری ، گازهای بیهوشی و غیره

-  مرگ و میر، تولد زودتر از موقع، کمی وزن، عقب ماندگی ذهنی، اختلالهای رفتاری،  گریه های نابهنجار، بیش فعالی، لرزشها و تهوع نوزادن،  هیجان پذیری و بدغذایی در بین نوزادانی که مادران آنان در دوره بارداری دارو و مواد مخدر ( ماری جوآنا، هروئین، کوکائین و.... ) الکل و کافئین مصرف کرده اند بیشتر از کودکانی است که مادران آنها این عادتها را نداشته اند.

-  برخی بیماریها نیز بسیار خطرناک هستند مانند سرخچه ( در سه ماه اول بارداری ) که باعث نابینایی ، ناشنوایی و اختلالهای قلبی ، عروقی  کودک می شود. یا بیماری سفلیس که موجب نابینایی و عقب ماندگی ذهنی یا سفلیس مادرزادی میشود.

-  سایر عوامل مانند تغذیه مادر، استرس دوران بارداری و جو عاطفی خانه و روابط بین زن و شوهر و.... نیز اثرات نامطلوب بر روی جنین می  گذارد.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ابرانی تبیان


هفته نامه سلامت مهراندخت نکاوند/کارشناس ارشد مامایی

سلامت نیوز

مامان سایت

مطالب مرتبط :

پدر، معلم خانواده

رهاکن،تربیت کن،همراه باش!

حرمت پدر ، حرمت خداست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.