تبیان، دستیار زندگی
اگر سالمندی در خانه شما زندگی می کند ،به عهده شماست که علاوه بر اینکه خودتان به او احترام می گذارید ، خانواده خود را نیز برای احترام به وی ترغیب نمایید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک فضای دلنشین برای سالمندان


اگر سالمندی در خانه شما زندگی می کند ،به عهده شماست که علاوه بر اینکه خودتان به او احترام  می گذارید ، خانواده خود را نیز برای احترام به وی ترغیب نمایید.

سالمند

محیط  هر چند کوچکی را  (اتاقی)  با وسایل کامل در اختیار سالمند قرار دهید تا چنانچه مایل است گاهی خودش برای خود برنامه ریزی کرده و به سلیقه خودش زندگی کند .بگذارید هر گاه دوست دارد وارد جمع شما بشود و هر گاه مایل است در تنهایی و سکوت اوقات خود را سپری کند به هر حال سالمند را ملزم و مجبور نکنید، این منصفانه تر و مهربانانه تر است .

اگر سالمندی در خانه شما زندگی می کند ،به عهده شماست که علاوه بر اینکه خودتان به او احترام  می گذارید ، خانواده خود را نیز برای احترام به وی ترغیب نمایید.

احترام به سالمندان را به دو دلیل جدی بگیرید .یکی به خاطر رعایت حال سالمند و دیگری به خاطر رعایت مسائل اخلاقی در خانواده، که خود عین تربیت است .گاهی برای احترام به سالمندان لازم است اعضای خانواده را از لحاظ فکری و روحی آماده کرد .اما باید بسیار زیرکانه و با احتیاط عمل نمود مبادا احساس نادرستی به خاطر اشتباهات ما شکل بگیرد.

اگر می خواهید دیگران را برای لج کردن به سالمندی که با شما زندگی می کند ،تحریک کنید آنها را به خاطر یک بد رفتاری یا بی توجهی تنبیه کنید و سر و صدا راه بیندازید .یا اگر می خواهید یک کار بی نتیجه بکنید در باره احترام به سالمندان فقط حرف بزنید .بقیه هم ظاهرا گوش می دهند اما خدا می داند موقعی که خیره به شما نگاه می کنند در چه فکر و خیالاتی هستند .اما اگر می خواهید اعضای خانواده خود را واقعا برای احترام به سالمندان ترغیب کرده و نتیجه بگیرید عملا اقدام کنید و خودتان از همه جلوتر در این عرصه حرکت کنید .با عمل به برخی از مظاهر احترام به خوبی می توانید این مطلب را به دیگران تذکر دهید تذکری که تاثیر گذار خواهد بود.

وقتی وارد خانه می شوید اول سری به سالمند بزنید. چنانچه نشسته است اگر می توانید برای راحتی و رفاه بیشتر او کاری کنید .مثلا ابتدا بالشی را بیاورید و زیر پایش قرار دهید. به هر حال دیگران باید شاهد باشند که شما در ابتدایی ترین لحظات ورودتان برای آسایش سالمند کاری انجام دادید این مطلب اهمیت رسیدگی به سالمند را بیشتر نشان می دهد.

وقتی در منزل دور هم نشسته اید هر از گاهی نظر سالمند را راجع به مسائل اطرافش بپرسید .آیا صدای تلویزیون او را اذیت نمی کند؟اگر جواب او مثبت است و صدای تلویزیون را کم کنید ،حتی اگر خلاف میل بچه ها باشد .اگر کمی سکوت را رعایت کنند با صدای آرامتر هم می توانند تلویزیون تماشا کنند.

اگر بین سالمند و دیگری اختلاف افتاد خوب نیست که بگذارید کار به قضاوت بکشد تا احیانا سالمند مقصر و یا بازنده شناخته شود .آن فرد کوچکتر را به دلیل الزام احترام به سالمندان دعوت به سکوت و احترام نمایید و از طرف او عذر خواهی کنید

سر سفره غذا ،اول برای سالمند غذا بکشید. درست است که اول و دوم و ... چندان تفاوت زمانی ندارد اما این کار احترام به سالمند را نشان می دهد. اگر با هم به پیک نیک می روید از سالمند توقع نداشته باشید که مانند دیگران صبر و تحمل نشان دهد بلکه برای او امتیازات بیشتری قائل شوید .همان ابتدای کار برای استراحت وی کاری کنید.حتما جای او را در بهترین جا قرار دهید .پتو و بالشی مخصوص او بردارید و روی فرش خودتان برای او در جایی که بتواند تکیه دهد قرار دهید. باید فرزندان شما ببینند که شما چقدر به رفاه حال وی اهمیت می دهید .وقتی شما جای او را ممتاز از سایرین کردید ،سایرین نیز رفتاری ممتاز نشان خواهند داد.

اگر بین سالمند و دیگری اختلاف افتاد خوب نیست که بگذارید کار به قضاوت بکشد تا احیانا سالمند مقصر و یا بازنده شناخته شود .آن فرد کوچکتر را به دلیل الزام احترام به سالمندان دعوت به سکوت و احترام نمایید و از طرف او عذر خواهی کنید در این خصوص رفتار شما باید صلح طلبانه و مسامحه کارانه باشد مهم نیست که موضوع جدل چه بوده است.

سالمند

گاهی این امکان را فراهم کنید تا سالمند بتواند با خیالی آسوده و با اعتماد کافی با شما درد دل کند. به هر حال زندگی دسته جمعی  سختی هایی دارد که باید آنها را شناخت و در کنترل و مدیریتشان درست اقدام نمود. درد دلهای سالمند را بشنوید و به سهم خودتان در جهت کمک به او اقدام کنید اما در انتقال آن به دیگران احتیاط کنید تا مشکلی پیش نیاید.

این نکته را مد نظر داشته باشید که جوانی سالمندان در دنیایی متفاوت با دنیای امروز ما سپری شده است .لذا افکار و توقعات آنها با جوانهای نسل ما متفاوت است.

این چیزها ممکن است بهانه ای برای بی احترامی و بی عاطفگی در حق سالمند شود .اگر می توانید دنیای آنها را برای فرزندان خود به تصویر بکشید. گاهی که دور هم هستید از سالمند بخواهید از قدیم و از زمانی جوانی خودش صحبت کند سختی هایی که در زندگی تحمل کرده را برایتان بازگو کند .این گفتگو ها کمک موثری به برقراری ارتباط دوستانه بین فرزندان شما و سالمند می کند.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

تلقینات ما و غصه های سالمندان

یاد بگیرید که فراموش نکنید!!

ارزشی که به مرور کمرنگ شده

با سالمندان بی حوصله چه کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.