تبیان، دستیار زندگی
در سال 1340 در فرانسه به دنیا آمد و در یک خانواده ی مسیحی بزرگ شد. در سن نوزده سالگی مسلمان شد و کمی بعد ازدواج کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی با خدا زیباتر است
زندگی با خدا زیباتر است

گفت و گو با کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر خوب کودکان

در سال 1340 در فرانسه به دنیا آمد و در یک خانواده ی مسیحی بزرگ شد. در سن نوزده سالگی مسلمان شد و کمی بعد ازدواج کرد. با همسرش که ایرانی اسن به ایران آمد. او در زمینه علوم تربیتی و ادبیات کودک تحصیل کرده. دو فرزند پسر دارد که حالا دانشجو هستند.

خانم ژوبرت تاکنون 25 جلد کتاب برای کودکان نوشته است. نه جلد از آن ها در ایران و بقیه در فرانسه و لبنان چاپ شده اند: «کلوچه های خدا»، «گربه ی کوچه ی ما» و «در جست و جوی خدا» از کتاب های او هستند.

از این که برای کودکن می نویسید چه احساسی دارید؟

بچه ها را خیلی دوست دارم و از کارکردن با آن ها یا برای آن ها بسیار لذت می برم. واقعاً عاشق کارم هستم.

شما خودتان کتاب هایتان را تصویرگری می کنید، چگونه تصویرگری را یاد گرفتید؟

تصویرگری را به طور تجربی یاد گرفتم، با تمرین زیاد و دقت کردن در آثار تصویرگران دیگر دنیا. الان هم با هر تصویری که می کشم، احساس می کنم که چیزی را از این حرفه یاد می گیرم.

خدا در همه ی قصه های شما حضور پررنگ دارد. در این باره توضیح دهید.

وقتی مسلمان شدم، یاد گرفتم که خدا را بهتر بشناسم، جای او در زندگی ام خیلی پررنگ تر شد. دوست داشتم به بچه ها کمک کنم تا خدا را بهتر بشناسند و زندگی زیباتری داشته باشند.

قهرمان داستان های شما بیشتر پسر هستند یا دختر یا حیوانات؟چرا؟

قهرمان داستان هایم بیش تر حیوان هستند، چون حضور حیوانات سخنگو در داستان، یک فانتزی خاصی را به وجود می آورد که آن را خیلی دوست دارم.

کمی از دوران کودکیتان برای ما بگویید، چه بازی هایی می کردید؟ چه کتاب هایی می خواندید و ...؟

سه تا برادر کوچک تر از خودم داشتم. یا با آن ها بازی دست جمعی می کردم، یا تنها عروسک بازی می کردم؛ اما بیش تر وقت ها یا نقاشی می کشیدم یا کتاب می خواندم. قصه های برادران گریم را خیلی دوست داشتم. افسانه های کشورهای مختلف، داستان های پی پی جوراب بلند و خیلی کتاب های دیگر که بیش تر آن ها را از کتابخانه ی نزدیک خانه مان به امانت می گرفتم.

چطور زبان فارسی را یاد گرفتید؟

وقتی به ایران آمدم، الفبا را می شناختم، چون کمی زبان عربی در دانشگاه خوانده بودم، اما فارسی را به شکل تجربی یاد گرفتم، هم با صحبت کردن با دیگران، هم با خواندن کتاب، همراه با لغت نامه. چون این زبان را خیلی دوست دارم، اصلاً احساس سختی در یادگیری نکردم.

سخت ترین کلمه ی زبان فارسی که گفتنش برای شما مشکل بوده، چه کلمه ای است؟

کلمه ی قورباغه که هم غین دارد هم قاف؛ گفتن این حروف برای فرانسه زبان ها سخت است.

زندگی با خدا زیباتر است

چه طور شد که دین اسلام را انتخاب کردید؟

من در دانشگاه با اسلام آشنا شدم و متوجه شدم که اسلام هم تمام پیامبران پیشین را قبول دارد، به خصوص حضرت عیسی را، هم از مسیحیت خیلی کامل تر، منطقی تر و متعادل تر است. این شد که اسلام را به عنوان دین خود پذیرفتم.

کمی از حجاب اسلامی برای ما بگویید.

حجاب از طرفی سخت و از طرفی خیلی خوب است. اولش برای من هم سخت بود، ولی نمی خواستم که دینم ناقص باشد. این شد که در این مورد، هم کتاب خواندم و فکر کردم، هم تمرین کردم تا آن را با رضایت کامل انتخاب کردم.

به نظر شما کودکان ایران و فرانسه چه شباهت ها و تفاوت هایی دارند؟

شباهتشان در صداقت، شادابی و کنجکاوی آن ها است؛ اما خیلی از کودکان فرانسوی، فقط با یکی از والدینشان زندگی می کنند؛ در این شرایط، کسی فرصت ندارد که خوب مراقب آن ها باشد؛ آن وقت یاد نمی گیرند که به دیگران احترام بگذارند. به این خاطرات به وجود می آید.

به نظر شما دنیای کودکی چگونه دنیایی است؟ چه رنگی است؟ کودکی شما چه رنگی بود؟

امیدوارم که دنیای همه همه ی بچه ها رنگارنگ باشد و دنیای هیچ کودکی سیاه یا خاکستری نباشد. فکر می کنم که دنیای من آبی بود.

بزرگترین آرزوی شما؟

غول چراغ جادو از شما دست و دلباز است، می گذارد سه تا آرزو بگوییم! حالا فقط دو تا می گویم: اول این که تا زنده هستم بتوانم برای بچه ها داستان بنویسم و هر روز بهتر و بیشتر بنویسم؛ دوم این که بتوانم به خاطر کارم به دور دنیا سفر کنم و با بچه های کشورهای دیگر هم آشنا شوم.

با شنیدم این کلمات چه چیزی به ذهن شما می رسد؟

خدا:لطف بی پایان

کلوچه:ایام کودکی

مسیح:آرامش

محمد:محبت

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:سروش کودکان

مطالب مرتبط:

همیشه چیزی برای نوشتن دارم

نوشتن آرزوی من است

آرزوی سرور کتبی برای بچه ها

مصاحبه با نویسنده خانواده ی آقای چرخشی

مصاحبه با ترنم ادیبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.