تبیان، دستیار زندگی
مصباحی مقدم در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:9 دی؛ روز حمایت از نظام، رهبری و ارزش های دینی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 دی؛ روز حمایت از نظام


مصباحی مقدم در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

9 دی؛ روز حمایت از نظام، رهبری و ارزش های دینی


نهم دی ماه سال 88 از این جهت که پایان بخش وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم و خنثی کننده توطئه های داخلی و خارجی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بود، حائز اهمیت است. این روز در تقویم رسمی کشور نیز با عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است.

در سالروز نهم دی ماه و در آستانه انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی آنچه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد دستاوردهای این روز است که رهبری از آن به عنوان «حماسه» یاد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز و از نمایندگان اصولگرای مجلس در گفت و گویی ضمن بازخوانی وقایع بعد از انتخابات سال 88 به تشریح چگونگی رخداد حادثه نهم دی ماه پرداخت.

حجت الاسلام مصباحی مقدم

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان را با حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در زیر می خوانید:

-تحلیل و ارزیابی شما از چرایی و چگونگی رخداد وقایع بعد از انتخابات 88 چیست؟

حماسه نهم دی ماه در شرایطی اتفاق افتاد که فتنه به اوج خود  رسیده بود؛ فتنه ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 در کشور ما پدید آمد.

در شرایط انتخابات سال 88 و به دنبال جر زدن سیاسی دو کاندیدای باخته میدان، آنها خواسته یا نا خواسته محور گروههای سلطنت طلب، هواداران منافقین، کمونیستها و مخالفان اصولی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه قرار گرفتند که از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون محوریت، مرکزیت و سازماندهی نداشتند و در عین حال با اصل نظام جمهوری اسلامی مخالف بودند، و تا کنون مجالی برای خودنمایی و مطرح شدن پیدا نکرده بودند. به هر حال اینها محور شدند و این گروه ها هم گرد بیانیه ها و مواضعشان جمع شدند و آنها را لیدر خود قرار دادند.

-این اتفاقات قدری به طول انجامید و کشور ماهها با آن دست و پنجه نرم می کرد، فکر می کنید چرا زودتر از این اتفاقی مثل 9 دی به این ماجرا پایان نداد؟

شاید حرکت تا  وقتی به این نقطه نرسیده بود که روز عاشورا به مقدسات ملت اهانت شود قابل تحمل بود. روز عاشورا اوج وقاحت رفتار اینها و جدا شدن مرزها بود.

به هر حال بعد از انتخابات و اعلام اینکه در این انتخابات یک تقلب بزرگ اتفاق افتاده عده ای از مردم عادی که از هواداران پر و پا قرص نظام جمهوری اسلامی هستند دچار شبهه شدند و این موجب شد خیل جمعیت در تهران در روز 25 خرداد 88 راهپیمایی بزرگی کنند، چرا که تصور می کردند رای آنها نادیده گرفته شده است.

متاسفانه نظام جمهوری اسلامی بعد از فتنه 88 هزینه سنگین سیاسی را پرداخت و آن این بود که موقعیت نظام در عرصه بین المللی و منطقه به شدت افت کرد و در نتیجه ما شاهد شکل گیری توطئه های بیشتری از کشورهای منطقه و استکبار جهانی بودیم. تشدید تحریم ها هم درست بعد از این موضوع اتفاق افتاد. چرا که احساس می کردند نظام جمهوری اسلامی موقعیت قبلی را ندارد

البته چنین تصوری بعدها برای آنها روشن شد و آنها کنار کشیدند. در مقابل گروه دیگری که در انتخابات شرکت نکرده بودند و شاید هیچگاه در انتخابات ها شرکت نمی کردند و موضع کاملا مخالفی نسبت به نظام داشتند به میدان آمدند و فتنه از اینجا شکل گرفت.

این گروهها زیر چتر آقایان کروبی و موسوی که همچنان بر سر موضع نادرست خود بودند و بیانیه می دادند، قرار گرفتند و حرکت روز عاشورا را رقم زدند.

اتفاقی که در روز عاشورا افتاد چیزی نبود که برای عموم ملت ما قابل تحمل باشد. آتش زدن چادر عزای امام حسین(ع)، آتش زدن پرچم عزا، حمله به برخی هیات ها و مراکز عزاداری، کف و سوت و هلهله و شادی در روز اوج عزایی که ملت ما در تاریخ 1400 ساله گذشته خود این روز را بزرگ داشته هرگز برای ملت قابل تحمل نبود.

-بنابراین معتقدید آنچه حضور مردم در صحنه را رقم زد، مسائل دینی بود؟

عرق دینی مردم و عشق به امام حسین(ع) مردم را وادارکرد که به میدان آمدند و با این حرکت شوم مقابله کردند و حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری نشان دادند و ثابت کردند جایی که پای ارزش های اصیل آنها در میان باشد به هر قیمتی در میدان هستند و برائت و بیزاری خود را از گروه های کم جمعیتی که حاشیه بودند و در اثر فتنه به صحنه آمده بودند، اعلام کردند.

-فکر می کنید حضور مردم در صحنه چه دستاوردهایی به بار آورد؟

این تجربه هم برای داخل و هم خارج این نتیجه را به بار آورد که اگر کسی بخواهد با اساس معتقدات مردم، ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی بازی کند برای ملت قابل تحمل نیست و در چنین شرایطی همه احساس مسوولیت می کنند و به میدان می آیند و حضور خود را به صورت روشن و پر شور اعلام می کنند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم

-با توجه به اینکه در آستانه انتخاباتی دیگر قرار گرفته ایم، چه درس هایی می توان از واقعه 9 دی گرفت؟

ملت ما که الحمدلله در طول 33 سال گذشته ملت هوشیاری بوده باید در این انتخابات هم این هوشیاری خود را نشان بدهد و به کسانی که به اصحاب فتنه میدان دادند و با آنها همراهی کردند پشت کنند و اجازه ندهند حتی کسانی که شبهه حمایت از آنها را دارند میدان دار شوند زیرا نمی شود به کسانی اعتماد کرد که حاضرند مقدسات زیر پا گذاشته شود چه رسد به اینکه از این موضوع حمایت کنند. اگر کسی در مقابل تعرض به مقدسات سکوت کند حکایت از این دارد که ضعف های جدی دارد ولو اینکه آن فرد خودش هم از نظر اعتقادی با کسانی که این مقدسات را زیر پا می گذارند همراه نباشد.

اما همین که رفتار آنها را توجیه کند یا بیانیه بدهد و اظهار کند که اینها مردمان خداجو، حسینی و عاشورایی بودند و روز عاشورا علیه امام حسین شوریدند، این توجیه ها حکایت از این دارد که مقدسات برای چنین افرادی از قدر و قیمت لازم برخوردار نیست.

من معتقدم برای انتخابات درسی است و آن درس این است که به افراد، گروهها و جناح هایی رای دهند که از سلامت اعتقادی و شفافیت مواضع برخوردارند و حاضر نیستند رای آنها در اثر تاثیرگذاری های اصحاب فتنه و بیگانگان دستخوش تغییر و تحول شود.

-با توجه به اینکه انتخابات پیش رو اولین انتخابات بعد از وقایع انتخابات سال 88 است، چه تهدیداتی در این باره وجود دارد؟

این امکان وجود دارد که مجددا در این انتخابات بیگانگان فعال شوند. از الان هم نشانه هایی در این باره وجود دارد و بی بی سی و صدای آمریکا و سایت های فراوانی که بی نام و نشان یا با نام و نشان هستند ولی حالت معارضه دارند خط می دهند و طبعا این خط و جهت دادن آنها بدون انتظار پیدایش یک شورش دیگر و بی ثباتی در کشور ما نیست.

- وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم چه تاثیری بر چهره ایران در عرصه بین الملل گذاشت؟

متاسفانه نظام جمهوری اسلامی بعد از فتنه 88 هزینه سنگین سیاسی را پرداخت و آن این بود که موقعیت نظام در عرصه بین المللی و منطقه به شدت افت کرد و در نتیجه ما شاهد شکل گیری توطئه های بیشتری از کشورهای منطقه و استکبار جهانی بودیم. تشدید تحریم ها هم درست بعد از این موضوع اتفاق افتاد. چرا که احساس می کردند نظام جمهوری اسلامی موقعیت قبلی را ندارد. الان هم هنوز این نقطه ضعف مبدل به نقطه قوت نشده اگرچه احساس درونی ملت این است که نظام به قوت قبل برگشته است و اقتداری که باید یک ملت مستقل داشته باشد و نظامی که داعیه استقلال طلبی در مقابل نفوذ بیگانه را دارد مجددا به دست آمده است. در واقع امروز ما هم از نظر سیاسی، هم از نظر تاثیرگذاری در حوادث منطقه و هم از نظر نظامی جایگاهی داریم که شاید بهتر از جایگاه ما پیش از فتنه 88 باشد.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان