تبیان، دستیار زندگی
زمانی که از فشار زندگی خسته شدی و طاقتی برایت باقی نماند خانواده تنها مکانی است که آغوشش را به رویت باز می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوله بارت را زمین بگذار


زمانی که از فشار زندگی خسته شدی و طاقتی برایت باقی نماند خانواده تنها مکانی است که آغوشش را به رویت باز می‌کند و می‌توانی در پناه آن به آرامش دست پیدا کنی و کوله بار مشکلات را زمین گذاشته و با نگاه مهربان همسر و فرزندانت به پا خواسته و زندگی را دوباره از سر بگیری.

خانواده

نهاد خانواده از گذشته‌های دور جایی برای رسیدن انسان به آرامش بود و درست در زمانی که فرد در سربالایی زندگی قرار می‌گرفت حمایت‌ اعضای خانواده او را برای ادامه مسیر دلگرم می‌کرد.

خانواده نخستین پله‌ دستیابی انسان به پیشرفت در زندگی است و اگر این نهاد به درستی شکل بگیرد به جرئت می‌توان گفت که انسان در این محیط عشق و محبت را دریافت کرده و در جهت پیشرفت گام برخواهد داشت.

خانواده‌ای که از همان ابتدا بر اساس منطق و به دور از احساسات صرف شکل بگیرد محیط سالمی برای برآورده شدن نیازها و احساسات اعضای آن است به گونه‌ای که نیازهای روانی و عاطفی زن، مرد و فرزندان در محیط خانواده به درستی تأمین می‌شود و از این رو فرزندان نیز به برقراری ارتباط ناسالم با جنس مخالف کشیده نمی‌شوند.

اما این روزها جوانان در هنگام ازدواج چشم‌های خود را به درستی باز نمی‌کنند و صرفاً از روی عشق و بدون در نظر گرفتن منطق به ازدواج با یک فرد اصرار دارند و زمانی که وارد زندگی شده متوجه می‌شوند که این فرد مناسب آنها نبوده و در اینجاست که خانواده مأمن آرامش به میدان جنگ تبدیل شده و فرزندان نیز از گزند این آسیب‌ها بی‌نصیب نیستند.

شاخصه‌های خانواده سالم چیست؟

خانواده سالم که محیط مناسبی برای رسیدن اعضا به آرامش است شاخصه‌هایی دارد که بسیاری از ما نسبت به آن آگاهی نداریم اما این شاخص‌ها چیست؟

میر سعید جعفری، مشاور خانواده می‌گوید: خانواده سالم دارای اهداف مشخصی است که بر اساس آن گام بر می‌دارد و زندگی برای تمام اعضای خانواده معنا داشته و از انجام فعالیت‌ در وظایفی که بر عهده دارند احساس رضایت می‌کنند.

وی می‌افزاید: در خانواده سالم ویژگی‌های رفتاری ثبات داشته و افراد در برابر مشکلات زندگی خود را نمی‌بازند و با حمایت متقابل از یکدیگر در جهت حل مشکلات گام برمی‌دارند و حمایت متقابل به گونه‌ای است که به عنوان مثال در هنگام تولد فرزند تمام مسئولیت‌ها بر عهده مادر نبوده و پدر نیز در برابر تربیت کودک احساس مسئولیت می‌کند.

گفت‌وگو و تعامل یکی از مهمترین شاخصه‌های شناسایی خانواده سالم است به‌گونه‌ای که اعضای خانواده از طریق تعامل از نیازها و مشکلات یکدیگر آگاه شده و در جهت تأمین و حل آنها از یکدیگر حمایت می‌کنند به این ترتیب نیازهای روانی اعضای خانواده نیز پاسخ داده می‌شود.

طیبه یزدی مشاور خانواده در این خصوص معتقد است: یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های خانواده سالم گفت‌وگوست به گونه‌ای که از این طریق مشکلات در خانواده کمتر می‌شود و خانواده‌ای که در آن پدر، مادر و فرزندان در طول روز ارتباط کلامی و عاطفی کافی با یکدیگر داشته باشند به عنوان یک خانواده سالم شناسایی می‌شود.

وی بیان می‌کند: در خانواده سالم اعضا مسئولیت‌های خود را به درستی ایفا می‌کنند ضمن اینکه وظایف اعضای خانواده در عین مشخص بودن، قابل انعطاف است و اعضای خانواده برای انجام وظایف به همدیگر کمک می‌کنند.

اکنون در خانواده‌های ایرانی افراد صرفاً حضور فیزیکی در کنار یکدیگر دارند اما به لحاظ عاطفی و روانی از یکدیگر حمایت نمی‌کنند و فاصله زیادی با یکدیگر دارند.این عامل باعث می‌شود با وجود در کنار هم بودن اعضای خانواده‌ها فاصله روانی و عاطفی آنها از یکدیگر روز به روز بیشتر شود

چه آسیب‌هایی خانواده را تهدید می‌کند؟

با گسترش جوامع، افزایش شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی‌ها آسیب‌های متعددی خانواده‌های ایرانی را تهدید می‌کند که شناسایی و نحوه مدیریت آنها به استحکام بنیان‌های خانواده کمک فراوانی می‌کند.

وقتی تأمین خوراک و پوشاک دغدغه خانواده می‌شود

جعفری در این خصوص اظهار می‌کند: هم اکنون در خانواده‌های ایرانی افراد صرفاً حضور فیزیکی در کنار یکدیگر دارند اما به لحاظ عاطفی و روانی از یکدیگر حمایت نمی‌کنند و فاصله زیادی با یکدیگر دارند.

این عامل باعث می‌شود با وجود در کنار هم بودن اعضای خانواده‌ها فاصله روانی و عاطفی آنها از یکدیگر روز به روز بیشتر شود به گونه‌ای که کودکان بیشتر وقت خود را در اتاقشان سرگرم تماشای ماهواره و استفاده از اینترنت هستند.

محبت در خانواده

این مشاور خانواده ادامه می‌دهد: در جامعه کنونی خانواده‌ها بیش از اندازه درگیر مسائل ظاهری زندگی شده‌اند به گونه‌ای که خوراک و پوشاک مهمترین دغدغه خانواده‌ها شده است و این نیازها باعث می‌شود تا اعضای خانواده از توجه به مسائل مهمتر دور شوند تا جایی که امروزه رسیدگی به امور اقتصادی و تأمین نیازهایی همچون خوراک و پوشاک، تأمین نیازهای روانی و عاطفی خانواده‌ها را با مشکل مواجه ساخته است.

وی بیان کرد: تشویق جوانان به زندگی مجردی باعث کمرنگ شدن توجه آنها به تشکیل خانواده شده است همچنین حمایت بیش از حد والدین از فرزندان باعث شده تا آنها متکی به بار آیند به همین دلیل ازدواج را به دلیل ترس از قبول مسئولیت‌های فراوان به تأخیر می‌اندازند.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه جوانان از سن 18 تا 25 سالگی برای ازدواج و انتخاب شغل آماده می‌شوند، تصریح کرد: امروزه به دلیل دور شدن خانواده‌ها از مراسم ازدواج آسان، جوانان از تشکیل خانواده ترس دارند به همین دلیل سن ازدواج را به تأخیر می‌اندازند.

گذشت در زندگی چه نقشی ایفا می‌کند

گذشت مهمترین رکن زندگی است به گونه‌ای که می‌توان نقش آن را در زندگی بسیار ضروری دانست؛ زن و مردی که از اشتباهات یکدیگر می‌گذرند و صبر و گذشت را جایگزین خشم می‌کنند به حفظ آرامش و ثبات در زندگی خود کمک کرده و به فرزندان می‌آموزند که برای تدوام زندگی مشترک باید گذشت را سرلوحه کارها قرار دهند.

پیامبر صلى الله علیه و آله :

مَن یَغفِر یَغفِرِ اللّه‏ُ لَهُ وَ مَن یَعفُ یَعفُ اللّه‏ُ عَنهُ؛

هر كس از خطاها درگذرد، خدایش از او درگذرد و هر كس گذشت كند خدا نیز از او گذشت كند.

نهج الفصاحه، ح 2768

فرآوری: کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


برگرفته از دو مطلب در خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

بیا زندگی را زندگی کنیم

راه های کسب آرامش در خانواده

مراودات عاشقانه ،آزادآزاد

بروشور یک زندگی شاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.