تبیان، دستیار زندگی
در زیر وضعیت کسب و کار و عوامل توسعه آن در کشور مختصرا بررسی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حال کار چطور است؟


ارزیابی دقیق فضای کسب و کار تحت تاثیر عوامل متعددی است؛ رونق کسب و کار یقینا به رونق اقتصادی منجر می شود. در زیر وضعیت کسب و کار و عوامل توسعه آن در کشور مختصرا بررسی شده است.

کار

ارزیابی دقیق فضای کسب و کار تحت تاثیر عوامل متعددی است؛ به عنوان مثال هم اکنون که درآستانه سال جدید میلادی هستیم، در بازارهای اروپایی و کشورهایی که تقویم میلادی دارند ، نوعی پایان کار یا کندی روند دیده می شود در حالی که همین زمان، آغاز فعالیت بازارهای ایران است. در ایران به طور طبیعی، نیمه اول سال، بازار، رونق بیشتری دارد . اما در خصوص وضعیت فعلی کشور می توان گفت دولت در حال تنظیم نهایی سند بودجه و تقدیم آن به مجلس است . التهابات اقتصادی در حوزه یورو که عموما تحت تاثیر فضا سازی های سیاسی کشورهای اروپایی است بر اقتصاد ما تاثیر گذار بوده و هست.

نکته دیگر ارزیابی دقیق تحولاتی است که در خاورمیانه روی می دهد. به طور خلاصه می توانم بگویم علیرغم تحریم ها و فضا سازی های سیاسی، در حال حاضر کشور از رونق نسبی اقتصادی برخوردار است. اما در مورد محیط قانونی، به تبع تغییرات گسترده ای که در کشور ایجاد شده است، طبیعی است که مهندسی فضای کسب و کار به عنوان یک موضوع جدی هم توسط دولت و هم بخش غیر دولتی در دستور کار قرار گیرد. هر برنامه و اقدامی باید نیز بر مدار علم و متکی به تجربه پیشکسوتان و رعایت خطوط قرمز مطرح در قانون اساسی کشور و همسو با سیاست های کلان نظام باشد.

در همین راستا ذکر این نکته ضروری است که دانشگاه ، موتور محرکه صنعت است؛ ایده در دانشگاه شکل می گیرد، بحث و بررسی می شود و سرانجام در محیط صنعت یا تجارت به کالا یا خدمت تبدیل می گردد. به این معنی که صنعت نیازمند پشتیبانی علمی دانشگاه است. حرف بنده مصداق هم دارد. ما برای نوسازی و بهسازی صنعت مبلمان و دکوراسیون رابطه معنی داری میان صنعت و دانشگاه ایجاد کردیم؛ در واقع رشته دانشگاهی تعریف کردیم با عناوین طراحی، تولید، مدیریت صنعت و دکوراسیون و هم اینک حدود هزار نفر دانشجو در این صنعت و این رشته ها مشغول تحصیل هستند.

با توجه به تغییری که در ماموریت وزارت صنایع سابق ایجاد شده و به وزارت صنعت و تجارت تغییر عنوان و تغییر ماموریت داده است، الزام رابطه میان این وزارتخانه و محیط های دانشگاهی، تحقیقاتی و پژوهشی بیشتر می شود

انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون دارای واحد مستقل دانشگاه جامع علمی کاربردی است. ضمن آن که در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور این رشته ها تعریف و ثبت شده است که باید به اغتنام فرصت از همکاری ارزشمند وزارت علوم و نیز دانشگاه آزاد قدردانی کنم.

با توجه به تغییری که در ماموریت وزارت صنایع سابق ایجاد شده و به وزارت صنعت و تجارت تغییر عنوان و تغییر ماموریت داده است، الزام رابطه میان این وزارتخانه و محیط های دانشگاهی، تحقیقاتی و پژوهشی بیشتر می شود.

دانشگاه ، موتور محرکه صنعت است؛ ایده در دانشگاه شکل می گیرد، بحث و بررسی می شود و سرانجام در محیط صنعت یا تجارت به کالا یا خدمت تبدیل می گردد

یادتان باشد اصل بنیادین پیشرفت علم مبتنی بر بهایی است که به پژوهش ، تحقیق و مطالعات تطبیقی می دهند. مسئولان و صاحب نظران باید در بها دادن به پژوهشگران ، محققان و افرادی که مطالعه تطبیقی انجام می دهند بیش از پیش بکوشند.

تحقیق ، پیش شرط توسعه است و با توجه به رونقی که در حوزه علم و تحقیق ایجاد شده است باید به گونه ای برنامه ریزی نمود که صنعت و تجارت از این دستاورد های علمی استفاده بیشتر و بهتری ببرد.

بخش اقتصاد تبیان

منبع :‌خبرآنلاین