تبیان، دستیار زندگی
مطالعات جدید نشان می‌دهد که شیر مادر به رشد و نمو سالم کودک، کمک می‌کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه با شیر مادر، راز رهایی از بیماری‌های مادام‌العمر

شیر مادر
شیر مادر سطح هورمون‌های رشد IGF-I و انسولین در خون کودک را به علت اینکه رشد آنها نسبتا با سرعت کمی می‌باشد، پائین می‌آورد

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز به نقل از سایت MedIndia (مدیندیا) در تاریخ 25 دسامبر (4 دی)، مطالعات جدید نشان می‌دهد که شیر مادر به رشد و نمو سالم کودک، کمک می‌کند و همچنین خطر بیماری دیابت و اضافه وزن را در طول زندگی برای کودک کاهش می‌دهد.

طبق مطالعات دانشمندان دانمارکی که در سطح وسیعی انجام شد، شیر مادر سطح هورمون‌های رشد IGF-I و انسولین در خون کودک را به علت اینکه رشد آنها نسبتا با سرعت کمی می‌باشد، پائین می‌آورد.

در این پروژه تحقیقی، 330 کودک سالم، 9، 18 و 36 ماهه مورد بررسی قرار گرفتند.

آنجالیک مدسن، یکی از محققین این پروژه گفت: ما می‌توانیم ببینیم که شیر مادر، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی تنظیم‌گرهای رشدِ مهم در خون، یعنی IGF-I و انسولین دارد. هر چه به دفعات بیشتری کودک به وسیله شیر مادر، تغذیه شود، سطح هورمون‌های او کاهش می‌یابد. این نشان می‌دهد که برای این کودک، خطر کمی برای چاق شدن وجود دارد.

ضمن آنکه، همزمان، رابطه‌ای بین مدت زمان تغذیه کودک با شیر مادر و وزن او در 18 ماهگی وجود داشت.

محققین معتقدند که این تحقیق، اطلاعات ارزشمندی درباره عواملی که باعث شروع چاقی زودرس در کودکان می‌شود، را فراهم کرده است.

کیم فلسچر مسئول این تحقیق معتقد است که نتایج این تحقیق، نشان می‌دهد که شیر مادر بر سطح IGF-I و انسولین در 9 ماهگی تاثیر می‌گذارد، بدین معنا که در این زمان کودکان می‌توانند از غذاهای غیرمایع استفاده کنند.

از دیگر نکات بدست آمده از این تحقیق، این بود که هرچه به مدت طولانی‌تر کودک با شیر مادر تغذیه می‌شود، وزن او در 18 ماهگی کمتر خواهد بود.

این خاصیت شیر مادر برای کودکان، در دراز مدت باعث رهایی کودک از بیماریهایی می شود که ممکن است در طول عمر با آنها دست و پنجه نرم کند.


باشگاه کاربران تبیان- ارسالی از hasantaleb