تبیان، دستیار زندگی
همانگونه كه محمدرضا فرزین، سخنگوی كارگروه طرح تحول اقتصادی در یك برنامه تلویزیونی خبر داده است، در مرحله دوم اجرای قانون یارانه ها 10 میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد، یارانه آنان به اقشار پایین‌تر جامعه تخصیص می‌یابد و در عین حال گام دوم اف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یارانه 10میلیون نفر قطع می‌شود؟!


همانگونه كه محمدرضا فرزین، سخنگوی كارگروه طرح تحول اقتصادی در یك برنامه تلویزیونی خبر داده است، در مرحله دوم اجرای قانون یارانه ها 10 میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد، یارانه آنان به اقشار پایین‌تر جامعه تخصیص می‌یابد و در عین حال گام دوم افزایش قیمت‌ها اجرایی خواهد شد.

یارانه

بر اساس برآورد های دولت  کسی که یارانه نقدی، بین پنج تا 10 درصد درآمد ماهیانه وی را تشکیل می‌دهد نیازی به یارانه ندارد. این جمله دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در آخرین گفت‌وگویش بود. جمله‌ای که ابهامات زیادی ایجاد کرد و قطعا خیلی‌ها مترصد دریافت این موضوع هستند که آیا یارانه آن‌ها حذف می‌شود یا خیر؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیش از این و در نخستین مرحله اجرای طرح پرداخت یارانه‌های نقدی، مرکز آمار ایران تلاش کرد بر اساس روش‌های علمی مردم را به خوشه‌های فقیر، متوسط و ثروتمند تقسیم کند اما با وجود دفاع رئیس مرکز آمار از از این تقسیم بندی، دولت با آن مخالفت کرد. در این مرحله دولت تصمیم گرفت یارانه نقدی را به طور مساوی بین همه افراد تقسیم کند.

پس از یک سال اما دولت تصمیم دارد بار دیگر یارانه اقشار مرفه و غیرمرفه را جدا کند. بنا به اعلام سخنگوی طرح تحولات اقتصادی، روشی برای این کار در نظر گرفته شده است. اما چگونگی این روش و نتایج آن موضوعی است که برای مخاطبان ابهام دارد.

فرزین اشاره‌ای به زمان اجرای این طرح نكرد اما گفت مقدمات آن در حال اجرایی شدن است. همزمان هم اقدام مجلس در تفسیر یكی از تبصره‌های مواد قانونی هدفمندی یارانه ها منجر به تنش و برخورد فیزیكی بین نماینده دولت و یكی از نمایندگان مجلس شد. نماینده دولت به‌شدت با این استفساریه مخالف بود اما مجلس بدون توجه به این مخالفت‌ها استفساریه را به تصویب رساند و به شورای‌نگهبان فرستاد. تفسیر مجلس درباره تبصره 12 قانون یارانه‌ها بود. مجلس در استفساریه خود تاكید كرد كه صرفا سود حاصله از آزادسازی قیمت‌ها جزو درآمد یارانه‌ای دولت محسوب می‌شود و سایر درآمدها جزو درآمد یارانه‌ای محسوب نمی‌شود.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک طی نامه هایی بر اساس دستور رئیس جمهور برای افراد و خانواده هایی که نیاز به یارانه نقدی ندارند، به منظور عدم پرداخت به آنها ارسال خواهد شد، تصریح کرد: دهکهای نهم و دهم مشمول عدم دریافت یارانه نقدی خواهند شد.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک طی نامه هایی بر اساس دستور رئیس جمهور برای افراد و خانواده هایی که نیاز به یارانه نقدی ندارند، به منظور عدم پرداخت به آنها ارسال خواهد شد، تصریح کرد: دهکهای نهم و دهم مشمول عدم دریافت یارانه نقدی خواهند شد

وی با اشاره به اینکه اما این افراد منتظر ارسال نامه ما نباشد و خود نسبت به انصراف اقدام کنند، افزود: درآمد حاصل از عدم پرداخت یارانه به 10 میلیون نفر به سایر افرادی که یارانه نقدی دریافت می کنند، پرداخت می شود و یارانه نقدی آنها افزایش می‌یابد، یعنی مبلغ 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی 10 میلیون نفر حذف و به یارانه بقیه خانوارها اضافه می شود.

فرزین تصریح کرد: 62 میلیون نفر در ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده بودند که در حال حاضر تعداد آنها 74 میلیون نفر شده است، اما ما تصور می کنیم که همان 62 میلیون نفر باید یارانه نقدی دریافت کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی دلیل رها کردن پرداخت یارانه نقدی بر اساس خوشه بندی ها را مشکلات شناسایی افراد ذکر کرد و افزود: در ابتدای اجرای طرح حدود 14، 15 میلیون نفر از طریق خود انصرافی وارد عرصه نشدند اما بعدا تعداد خود انصرافی ها کاهش یافت.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت با بیان اینکه براساس دستور رئیس جمهور قصد داریم با افرادی که نیاز به دریافت یارانه نقدی ندارند، مکاتبه کنیم، گفت: 10 میلیون نفر از اقشار مرفه در مرحله دوم اجرای قانون از لیست دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا فرزین در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به حذف 10 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در گام دوم اجرای هدفمندی یارانه ها، گفت: براساس برآوردها، افرادی که یارانه نقدی تنها 5 تا 10 درصد از درآمد ماهیانه آنها را تشکیل می دهد، در مرحله دوم یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.

یارانه -اصلاح اطلاعات خانوار

سوال ها و نکته ها

ما تعبیر دیگر این است که در حالت اول، فرد سرپرست خانوار از دریافت یارانه محروم می‌شود، اما بقیه اعضای خانوار مانند قبل یارانه دریافت می‌کنند. در این صورت آیا برای بار چندم، افراد مجبورند برای ارائه اطلاعات حساب جدید به پایگاه‌های مربوطه مراجعه کنند و مشکلات تکراری دفعات پیش را متحمل شوند؟

این موضوعات وقتی مبهم‌تر می‌شود که فرزین، جمله بعدی خود را بیان می‌کند. برآورد ما این است که 10 میلیون نفر را از دریافت یارانه‌ها حذف کنیم. بر اساس این گفته، تنها 10 میلیون نفر در کشور وجود دارند که ماهانه بیش از 455 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند؟ یا 10 میلیون نفر هستند که جمع حقوق خانوارشان از جمع یارانه دریافتی آن خانوار، 10 برابر بیشتر است؟

از سوی دیگر به گفته سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی، درآمد افراد ملاک عمل است. درباره کارمندان و کارگران که دارای فیش حقوقی مشخص هستند، امکان برآورد دریافتی‌ها وجود دارد اما درباره سایر درآمدهای همین افراد یا درآمد افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند، به هیچ وجه امکان برآورد درآمد وجود ندارد. این همان اشکالی است که در مرحله خوشه‌بندی افراد نیز بروز کرد و درنهایت به منتفی شدن آن منجر شد.

از سوی دیگر، اگر کارگری بر اساس حقوق مصوب خود، ماهیانه 330 هزار تومان دریافت کند و از محل دیگری مانند باغداری، کشاورزی، مشاغل کاذب یا حتی دلالی میلیون‌ها تومان درآمد داشته باشد، مشمول دریافت یارانه نقدی خواهد شد؟!

محمدرضا فرزین در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به حذف 10 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در گام دوم اجرای هدفمندی یارانه ها، گفت: براساس برآوردها، افرادی که یارانه نقدی تنها 5 تا 10 درصد از درآمد ماهیانه آنها را تشکیل می دهد، در مرحله دوم یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد

نکته دیگر این است که به گفته فرزین، قرار است یارانه آزاد شده از محل حذف اقشار مرفه، بین اقشار نیازمند تقسیم شود. محاسبات با وضعیت کنونی نشان می‌دهد که از محل حذف یارانه 10 میلیون نفر، رقمی معادل 455 میلیارد تومان در ماه آزاد می‌شود که از تقسیم آن میان 64 میلیون نفر باقیمانده، عدد هفت هزار و 100 تومان حاصل می‌شود. این به آن معناست که یارانه نقدی اقشار در مرحله دوم با وضعیت کنونی 52 هزار و 600 تومان در ماه خواهد بود.

همه این فرض‌ها و اما و اگرها در حالی است که سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی معتقد است مردم باید اخبار را از مجاری رسمی دریافت کنند. بنابراین اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه ضرورتی انکارناپذیر است. بویژه آن‌که موضوع مربوط به 10 میلیون نفر از جامعه، یعنی بحث حدود یک هفتم کل جمعیت کشور که بزرگی نسبی آن، تلقی‌هایی ازجمله شامل شدن بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ کشور را که البته ساکنان شهرهای به‌نسبت گران‌تر هم هستند، به‌وجود آورده است.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، ایسنا، همشهری انلاین، تهران امروز