تبیان، دستیار زندگی
سال ۲۰۱۱ سرشار از رقابت و چالش بین دو کمپانی فیس‌بوک و گوگل بود. آن‌ها برای پیشی گرفتن از یکدیگر در جذب مخاطب برای شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین خود تلاش دارند. به برخی اقدامات و اتفاقات مربوط به این دو کمپانی نگاهی داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاکتیک های فیس‌بوک و گوگل در2011


 سال 2011 سرشار از رقابت و چالش بین دو کمپانی فیس‌بوک و گوگل بود. آن‌ها برای پیشی گرفتن از یکدیگر در جذب مخاطب برای شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین خود تلاش دارند. به برخی اقدامات و اتفاقات مربوط به این دو کمپانی نگاهی داریم.

 فیس‌بوک و گوگل

اینترنت در سال 2011 محل رقابت ابر کمپانی‌هایی بود که شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین آن‌ها طرفداران زیادی دارد و در حال جدال و رقابت دایمی برای جذب طرفداران بیشتر هستند. رقابت بین دو کمپانی گوگل و فیس‌بوک برای جذب مخاطب به شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت خود، یعنی شبکه اجتماعی فیس‌بوک و شبکه‌ اجتماعی گوگل پلاس، بیش از دیگران بود. هر کدام از آن‌ها قدم به قدم با ارایه خدمات جدید سعی در افزودن به اعضای خود دارند. نگاهی داریم به گوگل و فیس‌بوک در سالی که گذشت، به رقابت‌ها، چالش‌ها و فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خیریه آن‌ها.

 فیس‌بوک و گوگل

فیس‌بوک با بیش از 800 میلیون کاربر در سال 2011 نه از تهدید گروه معروف هکرهای «ناشناس» (Anonymus) در امان ماند و نه از تهدید نهادهای بین المللی مدافع حقوق کاربران، به‌ویژه حریم شخصی آن‌ها. با این همه، در آخرین روزهای 2011 یکی از پر ریسک‌ترین اقداماتش را انجام داد. ارایه شکل و طراحی جدید فیس‌بوک، تایم لاین، را برخی بزرگ ترین قمار مارک زاکربرگ، بنیان گذار فیس‌بوک، خواندند.

 فیس‌بوک و گوگل

اما مساله حریم شخصی در فیس‌بوک تاکنون سر و صدای زیادی را برانگیخته است. نه تنها در آمریکا که در اروپا نیز تاکنون نشست‌های زیادی برای ملزم کردن فیس‌بوک به پای‌بندی بیش‌تر به رعایت حریم شخصی کاربران برگزار شده است.

یکی از اقداماتی که در نخستین ماه سال 2011 سر و صدای زیادی ایجاد کرد، افتتاح ایمیل فیس‌بوک بود. از روز سه‌شنبه (21 دی/ 11 ژانویه) و یک روز پس از فعال کردن طراحی جدید پروفایل‌ها برای همه کاربران فیس‌بوک، این سیستم پیام‌رسانی برای تعداد محدودی از کاربران فعال شد که با گذشت زمان به صورت عمومی و در صورت ساختن نام کاربری برای عموم ممکن شد.

با راه‌اندازی سیستم جدید پیام‌رسانی فیس‌بوک، کاربر قادر شد از سرویس‌های دیگر (نظیر یاهو، جی‌میل، هات‌میل و …) ایمیل دریافت کند. این ایمیل‌ها وارد همان بخشی می‌شود که به‌عنوان پیام‌ها (Messages) روی صفحه فیس‌بوک قرار دارد. گذشته از این، کاربر نیز می‌تواند از فیس‌بوک، به همه سرویس‌های ایمیل موجود، پیام ارسال کند و مهم‌تر از آن، فایل‌های گوناگونی را به ایمیل خود ضمیمه (Attach) کند.

در سال 2011 با انتشار گزارشی در خبرگزاری رویترز، مشخص شد که فیس‌بوک از مدت‌ها پیش برای این طرح برنامه‌ریزی کرده و به همین خاطر است که دامین اف‌بی‌دات‌کام (fb.com) را به بهای 8,5 میلیون دلار خریده بود؛ 42 برابر مبلغی که برای خرید دامین facebook.com پرداخته بود. این گشاده‌دستی برای آن بود که کارکنان فیس‌بوک تا کنون از ایمیل‌هایی که به @facebook.com ختم می‌شوند استفاده می‌کردند و حالا با اجرای عمومی طرح جدید پیام‌رسانی، 1400 کارمند فیس‌بوک باید از ایمیل‌های @fb.com برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنند.

 فیس‌بوک و گوگل

گوگل 2011، در رقابت با فیس‌بوک

منو:

سال 2011 برای گوگل با اقداماتی همراه بود که در بسیاری موارد رنگ و بوی رقابت با دیگر کمپانی‌ها و شبکه‌های اجتماعی را داشت.

رقابت گوگل و فیس‌بوک با هم تا جایی پیش رفت که برخی یکی از بزرگ‌ترین تغییرات فیس‌بوک، تایم لاین، در آخرین روزهای سال 2011 را حاصل رقابت فیس‌بوک با سرویس گوگل پلاس و تلاش برای هر چه بیش‌تر فاصله گرفتن از شباهت با آن ارزیابی کردند. اما گوگل خود در نخستین روزهای 2011 با اقدامی مشخص نشان داده بود که قصد عقب‌نشینی در برابر فیس‌بوک را ندارد.

در آوریل 2011 اریک اشمیت، مدیرعامل بلندپرواز و موفق گوگل، پس از یک دهه مدیریتی که پیوسته با موفقیت همراه بود، جای خود را به لری پیج داد.

تحلیل‌گران نوشتند رشد فیس‌بوک مدیران گوگل را نگران کرده و درصدد جبران ضعف‌ها برآمده‌اند. به دنبال این جابه‌جایی، لری پیج 38 ساله که به‌همراه سرگی برین، گوگل را پایه‌گذاری کرده بود، جایگزین اریک اشمیت شد. لری پیج در سال 2001 پیش از انتخاب اریک اشمیت به‌عنوان مدیر عامل این کمپانی، خود در این جایگاه قرار داشت.

 فیس‌بوک و گوگل

گفته می‌شد این تصمیم به معنی تغییر مسیر گوگل و گام اول برای تغییر راهبردها و سازگار ساختن آن‌ها با پیشرفت برق‌آسای رقبایی نظیر فیس‌بوک بود. گوگل و فیس‌بوک بر سر افزایش کاربران در رقابت هستند، افزایش کاربران به معنای تبلیغات بیش‌تر است. در سال 2010 بیش از 44 درصد کل اطلاعات به ‌اشترک ‌گذاشته شده در اینترنت، مربوط به فیس‌بوک بود اما همه سرویس‌های کمپانی گوگل، در مجموع 7,2 درصد از این حجم را به خود اختصاص دادند. همین موضوع نگرانی عمیق گوگل را برانگیخت.

از دیگر پروژه های گوگل در سال 2011 می‌توان به پروژه «انرژی پاک» اشاره کرد. گوگل روز 11 آوریل (22 فروردین) در وبلاگ رسمی خود، جزئیات خبر پیرامون پروژه‌ی آینده‌نگرانه‌ی خود در زمینه «انرژی‌های پاک» را منتشر کرد. پروژه‌ای 168 میلیون دلاری برای احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی در جهان که با آغاز فعالیتش «می‌تواند آلودگی ایجاد شده توسط نزدیک به 90 هزار ماشین در سطح جهان را جبران کند.»

کارهای مقدماتی برای احداث این نیروگاه خورشیدی از اکتبر 2010 آغاز شده و گفته می‌شود ساخت آن در سال 2013 به پایان خواهد رسید. فعالیت این نیروگاه پس از احداث تا 25 سال ادامه خواهد یافت. قرار است وزارت انرژی آمریکا نیز با اعطای وام‌های لازم از اجرای این پروژه پشتیبانی کند.

گوگل پلاس در مقابل گودر

اما یکی از اقدامات گوگل در سال 2011 خشم بسیاری از کاربران فارسی زبان را انگیخت. حذف گوگل ریدر (و گوگل باز) که فارسی زبانان به اختصار به آن گودر می‌گفتند، به منظور تشویق هر چه بیش تر کاربران برای استفاده از امکانات گوگل پلاس که قرار بود رقیب فیس‌بوک به شمار آید.

رقابت گوگل و فیس‌بوک با هم تا جایی پیش رفت که برخی یکی از بزرگ‌ترین تغییرات فیس‌بوک، تایم لاین، در آخرین روزهای سال 2011 را حاصل رقابت فیس‌بوک با سرویس گوگل پلاس و تلاش برای هر چه بیش‌تر فاصله گرفتن از شباهت با آن ارزیابی کردند

شرکت گوگل سه‌شنبه 28 ژوئن، در وبلاگ رسمی خود خبر از افتتاح پروژه‌ی گوگل پلاس داد. از چندماه قبل از آن، گاه شایعاتی شنیده می‌شد که گوگل به شکل محرمانه، مشغول کار روی پروژه‌ای عظیم است که می‌خواهد به بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی وب تبدیل شود. سخنگوها و مسئولان رسانه‌ای شرکت گوگل این شایعات را رد کرده و ادعا کرده بودند که گوگل چنین قصدی ندارد. اما سرانجام گوگل پلاس رونمایی شد. البته گوگل پلاس با گذشت چند ماه از افتتاح آن نتوانست اقبال عمومی را که مدیران گوگل احتمالا در پی آن بودند جذب کند.

افتتاح گوگل پلاس در نهایت به تعطیلی گودر، شبکه اجتماعی مورد علاقه ایرانیان، منجر شد. خبرخوان گوگل برای وبلاگ‌نویسان خصوصاَ اهمیت زیادی داشت. بخش قابل توجهی از مخاطبان وبلاگ‌های پرخواننده از طریق این سرویس به این وبلاگ‌ها، دسترسی داشتند. همچنین گوگل‌ریدر این امکان را به وبلاگ‌نویسان داده بود که با ساختن یک لیست نمایش به روز رسانی خودکار، از به روز شدن دیگر بلاگ‌ها باخبر شوند. تعدادی از طرفداران گوگل ریدر در فیس‌بوک صفحه ای با عنوان گودر ایجاد کرده‌اند و می‌کوشند خاطرات گودر خوانی خود را در آن‌جا زنده نگه دارند. این یعنی انتقال بخشی از کاربران گوگل به فیس‌بوک که رقیب گوگل محسوب می‌شود.

بخش ارتباطات تبیان


منبع : جام نیوز