تبیان، دستیار زندگی
کسانی که روز قیامت به چهره یک سگ محشور می‌شوند اینان چهره باطنی خود را در دنیا با اعمال نادرست و اخلاق بد و پرخاشگری تغییر داده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم خندابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌های گریز از گناه


بسیاری از جوانان گله می‌کنند که شیطان امروزه بسیار قدرتمندانه عمل می‌کند و ما گاهی اوقات توانایی ایستادگی و مقابله با او را نداریم. جهاد با نفس کار بسیار سختی است و ما نمی‌توانیم مداوما در برخورد با گناه خود را حفظ کنیم ؟ چه کار کنیم تا در این جهاد موفق باشیم و شرمنده خدا و رسول خدا نگردیم.


جدایی از شیطان

به نظر شما جواب چیست؟

آیا جهاد با نفس بسیار سخت است آیا این کار محال و غیرممکن است و چه چیزی باعث می‌شود گروهی از رهروان این راه به راحتی در سلامت و امنیت ایمان به مقصد برسند و گروهی در این راه ایمانشان و بزرگ‌ترین سرمایه یعنی عمرشان توسط شیطان به تاراج می‌رود.

فکر و باور انسان زاییده احساسات و اعمال و رفتار انسان است هر چیزی که به وسیله جسم و روح او تغذیه می‌شود همان را تولید می‌کند و انسان،انسان را می‌زاید و موش ،بچه موش.

در قانون تغذیه روح و جسم انسان همین است هر نوع مأکولات اعم از حلال یا حرام.سموعات " شنیدنی‌ها" مصرات " دیدنی‌ها: به فکر انسان و وجود او تزریق شود عملی از جنس خود تولید می‌کند. فلسفه احکام الهی نیز همین است اکل حرام،مشروبات،قرص‌های روان گردان،مواد مخدر،ارتباط حرام،دروغ،غیبت،تهمت اثر بد روی روح و روان و جسم ما می‌گذارد که این حرام با تکرار و عمل آن جز شخصیت وجودی او می‌شود و به مرور روح انسان را از انسانیت به حیوانیت مبدل می‌کند.

کسانی که روز قیامت به چهره یک سگ محشور می‌شوند اینان چهره باطنی خود را در دنیا با اعمال نادرست و اخلاق بد و پرخاشگری تغییر داده‌اند.

به همین علت در روز قیامت با چهره باطنی خود برانگیخته می‌شود چون شخصیت باطنی این به سگ و خلق و خوی او نزدیک‌تر است تا به انسان.

یکی از مایه های قوی حیوانی در انسان پرخوری و شکم پروری است .کسانی که می‌خواهند به گناه نزدیک نشوند باید شکم خود را کنترل کنند تشریع یک ماه روزه در هر سال،خود عاملی است که ما را به این راه سوق می‌دهد

وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِینَ

«بی‌تردید شما [سرگذشتِ کسانی از هم مسلکان خود را] که در روز شنبه [از فرمان خدا که صید ماهی را حرام کرده بود] عصیان ورزیدند دانستید که [به کیفر عصیانشان] به آنان نهیب زدیم که به صورت بوزینگانی خوار و رانده شده درآیید(بقره/65)

خداوند در سوره بقره قوم سبت را مثال میزند که چون رفتار و اعمالشان چونان میمون شده بود مسخ شدند و به بوزینه تبدیل شدند.

پس مهم‌ترین راه گریز از گناه دوری از حرام می‌باشد.

دوری از محیط و شرایط تحریک کننده به گناه

برای آن که انسان به گناه تهییج نشود ،باید سعی کند از محیط گناه و یا شرایطی که زمینه ساز گناه است دوری گزیند .این که می‌بینیم گاه با علائم هشدار دهنده برخی مسیرها را مسدود و افراد را به مسیر دیگری هدایت می‌کنند برای رعایت همین فاصله و احتیاط لازم است.

در حالت عادی این کناره گرفتن چندان دشوار نیست اما اگر نزدیک شد و غضب و شهوت بر او غلبه کرد،آن گاه کنترل مشکل می‌شود بنابراین انسان باید از ابتدا به این موقعیت‌ها نزدیک نشود.

شکم پرستی

دوری از شکم پروری

یکی از مایه های قوی حیوانی در انسان پرخوری و شکم پروری است .کسانی که می‌خواهند به گناه نزدیک نشوند باید شکم خود را کنترل کنند تشریع یک ماه روزه در هر سال،خود عاملی است که ما را به این راه سوق می‌دهد.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

» ای اهل ایمان ! روزه بر شما مقرّر شده ، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر شد ، تا پرهیزکار شوید(بقره/183)

غیر از روزه کم خوری نیز مفید است البته نه به حدی که موجب ضعف یا بیماری شود و انسان را از عمل به تکالیف و کارهای عادی و زندگی بازدارد.

دوری از دوستان ناصالح

کناره گیری از دوستان ناباب در مسیر حفظ و تقویت ایمان بسیار موثر است یکی از اساتید علم و اخلاق می‌فرمایند:

تاثیر دوست بد در گناه و نافرمانی از خدا مانند قانون علت و معلول است اگر قانون علیت و معلولی از دنیا رخت بر بندد آن وقت دوست بد نیز در خلق و خوی آدم تاثیر نمی‌گذارد.

کناره گیری از دوستان ناباب در مسیر حفظ و تقویت ایمان بسیار موثر است ارتباط با دوستان ناباب هر نوع گناهی را در چشم آدمی کوچک می‌نمایاند و به راحتی انسان را به انحراف می‌کشاند چون از نظر روانشناسی ،هر انسان گناه کاری برای این که دچار عذاب وجدان نشود دیگران را به این مسیر سوق می‌دهد.

انسان باید در ابتدا بکوشد دوستی‌اش را کنترل کند اما هنگامی که با رفیق بد آشنا شد بریدن از او دیگر آسان نیست .دوست بد درتمام زوایای شخصیت آدمی تاثیر می‌نهد مثلا در نوع سخن گفتن و راه رفتن و لباس پوشیدن و .....

کسانی که با خواندن رمان یا فیلم بدی که دوست بد در اختیار آنان نهاده به فساد و انحراف‌های بزرگ رو آوردند کم نیستند.

از این رو باید در انتخاب دوست بسیار حساس و دقیق باشیم و باید همیشه به یاد داشته باشیم که دوست در بهشتی یا جهنمی شدن انسان بسیار تاثیر دارد.

کناره گیری از دوستان ناباب در مسیر حفظ و تقویت ایمان بسیار موثر است ارتباط با دوستان ناباب هر نوع گناهی را در چشم آدمی کوچک می‌نمایاند و به راحتی انسان را به انحراف می‌کشاند چون از نظر روانشناسی ،هر انسان گناه کاری برای این که دچار عذاب وجدان نشود دیگران را به این مسیر سوق می‌دهد

وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَیٰ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا (27) یَا وَیْلَتَیٰ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا

روزی که ستمکار ، دو دست خود را [از شدت اندوه و حسرت به دندان] می‌گزد [و] می‌گوید : ای کاش همراه این پیامبر راهی به سوی حق برمی‌گرفتم ،«27» ای وای ، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی‌گرفتم ،«28» بی‌تردید مرا از قرآن پس از آنکه برایم آمد گمراه کرد . و شیطان همواره انسان را [پس از گمراه کردنش تنها و بی‌یار در وادی هلاکت] وامی‌گذارد(فرقان/27و28)

حکایتی شنیدنی

جوان دانشجویی که از شهرستان به تهران برای تحصیل آمده بود نمازهای سروقتش ترک نمی‌شد و در روزهای گرم تابستان روزه می‌گرفت اما همنشینی با برخی از بچه های دانشگاه که هیچ حریمی برای خود قائل نبودند باعث شد اندک اندک از خدا فاصله بگیرد نمازش یکی در میان قضا شد،تا به آنجا رسید که نمازش را به کل ترک کرد این روش در فکرش رسوخ کرده بود و پوشش‌های بسیار مناسب او  به مد های غربی و نامناسب تبدیل شد و سریعا به ورطه نابودی کشیده شد تا جایی که پای سیگار و هزار عمل حرام رفت.

ناگهان در یکی از شب‌های قدر به یاد چند سال پیش افتاد و با خود گفت آیا یک مدرک تحصیلی با گناه و نافرمانی بسیار ارزش دارد که سرمایه کرامت انسانی او از بین برود؟

اندکی تامل کرد و دید که امروز کجا ایستاده است نارضایتی شدیدی تمام وجودش را فرا گرفت. صدای العفو العفو و یا الله او بلند شد و به درگاه خدا توبه کرد. از خدا خواست تا به او کمک کند و دیگر گرد گناه نرود.

"خدایا گناهان ما را ببخش و ما را نزد رسولت شرمنده نکن"

مریم خندابی

بخش قرآن تبیان


منابع :

پیام هایی از عاشورا – دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم