تبیان، دستیار زندگی
از طریق مرور اطلاعات در سریع ترین زمان ممكن، شما نه تنها میزان مطالبی را كه حفظ می كنید، افزایش می دهید بلكه همچنین ساعات مورد نیاز قبل از امتحان برای مطالعه را كاهش می دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترفندهای امتحانی


از طریق مرور اطلاعات در سریع ترین زمان ممكن، شما نه تنها میزان مطالبی را كه حفظ می كنید، افزایش می دهید بلكه همچنین ساعات مورد نیاز قبل از امتحان برای مطالعه را كاهش می دهید...


مطالعه اساسی ترین مهارت زندگی

در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که در هنگام امتحان و بعد از امتحان باید رعایت کنید را برای تان بازگو می کنیم.

قبل از ارایه نکات لازم توجه داشته باشید که برای داشتن یک مطالعه خوب نخست ، محیط مطالعه خوب، میز مناسب، صندلی راحت، نور خوب، دمای مناسب اتاق، و یك جو ساكت فراهم كنید. مقصود این است كه شما باید تمامی چیزهای درونی و بیرونی را كه موجب حواسپرتی می شوند، حذف كنید.

دوم، پیش از شروع به كار، مروری بر تكلیف محوله انجام دهید. ببینید انتظار می رود كه با چه مهارتها، واقعیتها و ایده ها در حد تسلط آشنا باشید. زمینه ای كه انتظار می رود به آن مسلط باشید چیست.

ابتدا به دشوارترین موضوع و مطلب بپردازید. یعنی زمانی كه ذهن شما، آماده ترین وضع را دارد و به سهولت مسایل را هضم می كند یك برنامه درسی شكل دهید و آن را در اتاق خود نصب كنید. زمان مطالعه را وقتی در بهترین وضعیت روحی قرار دارید، تنظیم كنید. دانش آموزان و دانشجویان موفق با این نكته موافقند كه جدول بندی هفتگی بهترین كارآمدی و نتایج را به دست می دهد. و انعطاف پذیری در برنامه ریزی برای ایجاد سازگاریها بر حسب نوع تكلیفی كه انجام می دهید، لازم است. سرانجام، هم اساتید را بررسی كنید و هم موضوع درسی را مطالعه كنید. در واقع، رهنمودهای مطالعاتی خاص را برای درسی كه یاد می گیرید، جویا شوید.

در طول برگزاری امتحان

دانش آموزان و دانشجویان در طول دوران تحصیل خود بارها و بارها امتحان خواهند داد با این حال علی رغم گذشت زمانهای طولانی باز هم درگیر نگرانی ایام امتحان می شوند. لذا در روز امتحان این مراحل را انجام دهید:

** زمان کافی برای امتحان پیش بینی کنید. درس خواندن دقیقه نود و یا بیش از حد در شب امتحان سطح نگرانی را افزایش خواهد داد.

** قبل از انجام هر کاری ابتدا نفس عمیقی بکشید اگر تنش موجود در شما رو به افزایش نهاد یک عبارت تصدیقی مانند" من کاملا متمرکز و آرام هستم" را چند بار تکرار کنید.

** تمام سوالات امتحان را مرور کنید و مشخص کنید کدام سوالات را با توجه به آمادگی تان باید پاسخ دهید.

** مشخص کنید که برای هر سوال چه مدت زمان باید اختصاص داده شود.

** تمام اطلاعات و نکات ریزی را که خیلی زود فراموش می شود و برای امتحان ضروری هستند  را روی یک کاغد چک نویس یادداشت کنید.

اگر علی رغم آمادگی کافی ، هنوز حالات عصبی سعی دارد به جای تشویق و تحریک ما را سست و منفعل کنند این بدان معنی است که استرس منفی در حال گسترش است

** در هر سوال زیر کلمات کلیدی خط بکشید حتی اگر مطمئن شدید که منظور سوال را فهمیده اید حتما آن را بازخوانی کنید تا اطمینان کامل کسب نمایید.

** ابتدا سراغ سوالاتی بروید که پاسخ صحیح آنها را می دانید و به خاطر دارید. همیشه حواس تان به ساعت باشد تا زمان مخصوص هر سوال را به سوالات دیگر اختصاص ندهید.

** هنگامی  که زمان شما در حال اتمام است پاسخ سوالاتی را که به طور کامل نوشته اید یک بار بخوانید در صورتی که غلط املایی و یا هر گونه اشتباه ناخواسته باعث کاعش نمره شما می شود بهتر است این مرور پایانی را انجام دهید تا از صحت پاسخ خود مطمئن شوید.

بهترین نکات امتحانی

آیا حین امتحانات در به یاد آوردن اطلاعات خود دچار مشكل می شوید؟ اطلاعات موجود در حافظه كوتاه مدت پس از چند لحظه زوال می یابند مگر آنكه سعی كنید آن اطلاعات را در حافظه بلند مدت جای دهید. پژوهش ها نشان می دهد اگر طی 24 ساعت دست به مرور مطالب فرا گرفته شده نزنید 80 درصد مطالب فراموش می شود.

مطالعه کردن

از طریق مرور اطلاعات در سریع ترین زمان ممكن، شما نه تنها میزان مطالبی را كه حفظ می كنید، افزایش می دهید بلكه همچنین ساعات مورد نیاز قبل از امتحان برای مطالعه را كاهش می دهید. شما می توانید در برنامه درسی خود زمانهایی را به مرور مطالب اختصاص دهید.

این كار با گامهای ساده زیر برداشته می شود: اول، بعد از هر کلاس به برنامه ریزی برای آن درس بپردازید. زمانی را بین كلاس ها به مرور یادداشتهای خود اختصاص دهید. از مخفف نویسی استفاده كنید. این كار تنها چند دقیقه وقت شما را می گیرد ولی به ذخیره سازی مطالب كمك خواهد كرد.

دوم، دوره های كوتاه مدت، مطالب را مرور كنید. از انباشتن و بعد به یكباره مطالعه كردن تمام مطالب (ماراتون مطالعاتی) پرهیز كنید چون این شیوه مطالعه فرساینده است و موجب می شود دانش آموز یا دانشجو از مطالعه مطالب درس هر چه بیشتر طفره بروند. سوم، زمانی را كه در صف اتوبوس، كتابفروشی  و .... تلف می كنید می توانید به مرور و سازماندهی یادداشتها اختصاص دهید. امر مهم و كلیدی، اداره زمان ( تدبیر وقت) است. فراگیری تنظیم و تدبیر وقت، زمان بیشتری برای مرور مكرر در اختیار شما می گذارد طوریكه زمان كمتری برای با عجله برای امتحان آماده شدن اختصاص می یابد.

بعد از امتحان

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان دوست دارند که پس از اتمام یک آزمون تمام اتفاقات و حواشی آن را به فراموشی بسپارند اما عاقلانه است که در یک مدت کوتاه پس از امتحان به ارزشیابی کل امتحان بپردازد. یقینا آنها در آینده با آزمونهای بیشتری مواجه خواهند شد. اگر از آنها بخواهید روی یک کاغذ درباره احساس و تفکراتشان چیزی بنویسند به آنها کمک خواهد کرد که با امتحان و هر عاملی که باعث نگرانی آنها می شود بهتر کنار بیاید.

در کل یکی از بهترین راههای از بین بردن نگرانی ها ی فزاینده در دانش آموزان مطمئن ساختن آنها از این واقعیت است که حالت ناآرامی (در حد بهینه)می تواند یک مشوق و محرک خوب باشد که ما را به سوی آنچه قابلیت و توانایی آن را داریم سوق می دهد و ما را برای کسب آمادگی برای رسیدن به اهداف مهیا می سازند که این اصلا چیز بدی نیست.

تمام اطلاعات و نکات ریزی را که خیلی زود فراموش می شود و برای امتحان ضروری هستند را روی یک کاغد چک نویس یادداشت کنید

اگر علی رغم آمادگی کافی ، هنوز حالات عصبی سعی دارد به جای تشویق و تحریک ما را سست و منفعل کنند این بدان معنی است که استرس منفی در حال گسترش است و بایستی در اسرع وقت تکنیک های آرامش بخش را مورد استفاد قرار داد. این موضوع نه تنها تضمین کننده افزایش توانایی دانش آموزان است بلکه مسیر رسیدن به آن توانایی ها را نیز تسهیل خواهد نمود.

نکات پایانی

فراموش نکنید که:

زمانهایی را كه می خواهید در یك روز به مطالعه اختصاص دهید، بخش بندی كنید. انتخاب زمان مناسب، اساسی است برخی افراد، صبحها به موثرترین شكل مطالعه می كنند و برخی عصرها را زمان مناسب می یابند.

مطالعه کردن

تنظیم زمان مطالعه بر مبنای انطباق با ویژگی های شخصی، نكته ای بسیار اساسی و با اهمیت است یعنی چه وقت شما در بهترین وضعیت هستید. اگر مشكل شما یافتن زمان مطالعه است احتمالاً شما عادت به انجام كارهایی دارید كه شما را از مطالعه باز می دارد.

محل مطالعه خود را انتخاب كنید و كاملاً مطالعه كردن در آن محل را رعایت كنید. محل باید نزدیك و ساكت باشد و شخص در آن به هیچ وجه دچار حواسپرتی نشود. آن محل باید تنها با مطالعه كردن تداعی شود. بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان علی رغم نیت خوبی كه دارند ولی مرتكب این خطا می شوند كه محل خواب را به عنوان محل خاص مطالعه خود انتخاب می كنند. متاسفانه این دانش آموزان و دانشجویان خیلی زود در می یابند كه این محل تنها چیزی را كه نصیب آنها می كند چرت زدن و فرو رفتن در خواب است.

فضایی كه در آن درس می خوانید باید فرحبخش و لذت آفرین باشد. لباس راحتی بپوشید، چای داغی بنوشید و زمان خاصی به مطالعه اختصاص دهید. اگر این طورعمل كنید زمان مطالعه می تواند زمانی لذت بخش و مولد باشد.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

راهکارهای کاهش اضطراب

امتحان های هشت ریشتری

کنکوری ها بخوانند

کابوسی به نام امتحان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.