تبیان، دستیار زندگی
جشنواره فیلم فجر امسال عرصه فعالیت و حضور سینماگران و کارگردانان جوان است و این دوره را می‌توان یکی از جشنواره‌هایی دانست که فیلمسازان جوان حضور پررنگی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فجر سی‌ام و جنگ کارگردانان جوان


جشنواره فیلم فجر امسال عرصه فعالیت و حضور سینماگران و کارگردانان جوان است و این دوره را می‌توان یکی از جشنواره‌هایی دانست که فیلمسازان جوان حضور پررنگی دارند.


جشنواره فجر سی‌ام؛

با توجه به اینکه طی سال گذشته پروانه ساخت های زیادی صادر شده است، تعداد کارگردانان جوانی که فیلم اولی هستند و یا تجربه اندکی در فیلمسازی دارند و ساخت فیلم هایشان در همین روزها به پایان رسیده است، فراوان است که باید دید از میان این کارگردانان کدام ها با نظر هیات بازبینی جشنواره به لیست اصلی فیلم های حاضر خواهند پیوست.

سامان سالور یکی از کارگردانان جوان سینمای ایران است که سال گذشته با فیلم سینمایی «سیزده 59» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و امسال با فیلم «آمین خواهم گفت» همچون سال گذشته بخت خود را می آزماید.

محمود نظرعلیان، علیرضا مهران، ساناز اسدی، آزاده زارعی، میسا مولوی، محمد فصیحی و فرزاد حسنی در «آمین خواهم گفت» بازی می کنند.

«یک عاشقانه ساده» عنوان فیلم سامان مقدم یکی دیگر از جوان های سینمای ایران است که در جشنواره بیست و هشتم با فیلم «صد سال به این سال ها» حضور داشت.

این فیلم را سامان مقدم سال قبل در ابیانه فیلمبرداری کرده و بازیگرانی چون مهناز افشار، مصطفی زمانی، همایون ارشادی، فرهاد آئیش، احمد مهران‌فر، آتیلا پسیانی، امیرحسین رستمی، علی قربان‌زاده و مهراوه شریفی‌نیا در آن ایفای نقش کردند.

مانی حقیقی هم که با فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» قرار است از میهمانان جشنواره فجر سی ام پذیرایی کند یکی دیگر از این کارگردانان محسوب می شود که در جشنواره امسال حضور دارد.

ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، سعید چنگیزیان، اسماعیل خلج، صابر ابر، محمد عاقبتی، فرهاد قائمیان، نادر فلاح، وحید آقاپور، محمدرضا نجفی، قربان نجفی و مهدی صباغی بازیگران فیلم هستند. فیلمنامه «پذیرایی ساده» را مانی حقیقی و امیررضا کوهستانی نوشته‌اند.

علی وزیریان در جشنواره امسال با فیلم سینمایی «یک سطر واقعیت» حضور دارد که در آن مهراوه شریفی نیا، حسین یاری، همایون ارشادی، شهرام شکیبا و رضا ناجی به ایفای نقش می پردازند.

در خلاصه این فیلم آمده است، روزنامه نگار جوانی که می خواهد یک راز قدیمی را فاش کند اما........

علی مصفا هم با فیلم «پله آخر» خود که در سکوت کامل خبری آن را به پایان رسانده است در فجر امسال حضور دارد.

این فیلم سینمایی به کارگردانی علی مصفا با بازی وی و لیلا حاتمی دومین فیلم بلند سینمایی مصفا محسوب می شود.

«پله آخر» داستان امین دکتری میانسال است که پس از سال‌ها به ایران برگشته و به همراه مادرش تنها زندگی می‌کند. او با شنیدن خبر مرگ یکی از دوستان کودکی به خانه‌اش رفته و درگیر ماجرای مرگ او می‌شود.

پیمان معادی بازیگر فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم امسال با نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان «برف روی کاج ها» در انتظار فرارسیدن جشنواره فجر است.

«برف روی کاج ها» به تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان تهیه شده و به روابط اجتماعی میان انسان ها می پردازد. فیلمبرداری این اثر سینمایی 24 اسفند ماه سال گذشته پایان یافت.

مهناز افشار، ویشکا آسایش، صابر ابر، حسین پاکدل، حسن معجونی و آناهیتا افشار در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختند.

رضا عطاران هم با نخستین تجربه کارگردانی خود با فیلم «هیچ کس فرشته نیست» امسال در جشنواره سی ام حاضر می شود.

این فیلم سینمایی که مضمونی طنز دارد، اکبر عبدی، مریلا زارعی، رضا عطاران، سروش صحت، ویشکا آسایش، ناصر گیتی‌جاه، اصغر سمسارزاده و خداداد عزیزی در نقش خودش بازی می‌کنند.

یکی دیگر از کارگردانان جوان سینمای ایران مهدی رحمانی است که امسال با فیلم سینمایی «پنهان» در جشنواره حضور دارد. فریبرز عرب نیا، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، فتانه ملک محمدی، مهرداد صدیقیان، آناهیتا افشار، رویا جاوید نیا و آزاده شمس بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «پنهان» آمده است: شهرمان آنقدر بزرگ شده که این همه اتوبان هم، از پس نزدیک کردن راههایش برنیامده اند. آخر هر کدام از این راهها که می رسیم دیگر دغدغه های روزمره را هم فراموش کرده ایم. کم کم یادمان می رود که چطور دردهای پنهان را بفهیم.

فیلم سینمایی «شور شیرین» هم که ساخته جواد اردکانی است در جشنواره سی ام حضور خواهد داشت.

این فیلم سینمایی مقاطعی از زندگی شهید کاوه، یکی از فرماندهان کردستان را به تصویر می‌کشد و رضا رویگری، ماه چهره خلیلی، حمید عمارلو، شبنم قلی‌خانی، پردیس افکاری، علی کشوری، مهرداد شیرعلی، مجتبی ودودی، منوچهر امیریان، مرضیه شاملو، یاسر حمزه و کمیل سهیلی از بازیگران آن هستند.

بهرام عظیمی که با ساخت انیمیشن «تهران 1500» خبرهای زیادی را در رسانه ها به خود اختصاص داده است به عنوان کارگردان در فجر امسال بخت آزمایی می کند.

سامان سالور یکی از کارگردانان جوان سینمای ایران است که سال گذشته با فیلم سینمایی «سیزده 59» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و امسال با فیلم «آمین خواهم گفت» همچون سال گذشته بخت خود را می آزماید.

انیمیشن «تهران 1500» که شهر تهران را در سال 1500 شمسی به تصویر می‌کشد، از شخصیت‌ و کاراکترهای بازیگران مشهور سینما هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهران مدیری، گوهر خیراندیش، مهتاب نصیرپور، محمدرضا شریفی نیا، حبیب رضایی و حسام نواب صفوی بهره برده است.

فیلم در ژانر کمدی است و داستان آن درباره گذشته و حال پیرمردی 160 ساله به نام اکبرآقا (مهران مدیری) است و زمان داستان 15 روز قبل از تحویل سال 1500هجری شمسی است. در سال 1500 ربات‌ها در کنار مردم زندگی می‌کنند و آدم‌های پولدار می‌توانند با امکانات پیشرفته پزشکی تا 160 سال زندگی کنند!

«بغض» نخستین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان هم که فیلمبرداری تمام صحنه‌های آن در شهر استامبول ترکیه انجام شده است، چندی پیش آماده شرکت در جشنواره سی ام شد. این فیلم درباره دو جوان از نسل سوم مهاجرانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند. ژاله و حامد که تنها چند ساعت برای پرواز فرصت دارند. باران کوثری، بابک حمیدیان و مهران احمدی بازیگران ایرانی این فیلم هستند.

احمد امینی فیلمساز جوان دیگری است که با فیلم سینمایی «بی خداحافظی» که نگاهی به زندگی رضا صادقی خواننده پاپ دارد در فجر امسال امید به سیمرغ دارد.

رضا صادقی، محمدرضا فروتن، پگاه آهنگرانی، شقایق فراهانی، مژگان بیات، افشین هاشمی، پیام دهکردی، کوروش تهامی، همایون ارشادی، هومن برق نورد از جمله بازیگران «بی‌خداحافظی» هستند.

حمید امجد که صداگذاری فیلم اخیرش «آزمایشگاه» را ابتدای این هفته آغاز کرده است سینماگری دیگر است که قصد دارد به جشنواره فجر امسال راه یابد.

باران کوثری، افشین هاشمی، رامبد جوان، شبنم مقدمی، رضا بهبودی، فرزین محدث، امیر میرآقا، ساغر عزیزی و رضا کیانیان با حضور افتخاری هدایت هاشمی بازی می کنند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یک جوان خجول شهرستانی که با رتبه اول از دانشگاه فارغ التحصیل شده است، برای استخدام به آزمایشگاه یک بیمارستان می‌آید اما از لحظه اول با روابط و رقابت‌های آشکار و پنهان حرفه‌ای و عاطفی رو به رو می‌شود.

عبدالرضا کاهانی که در جشنواره سال گذشته با فیلم «اسب حیوان نجیبی است» نظرات متفاوتی را به سوی خود جلب کرده بود امسال با فیلم «بی خود و بی جهت» می خواهد در فجر سی ام تقدیر خود را بسنجد.

داستان فیلم «بی خود و بی جهت» در زمانی معادل 80 دقیقه، در روز و یک لوکیشن ثابت می‌گذرد و رضا عطاران، پانته آ بهرام، نگار جواهریان، احمد مهران فر در آن به ایفای نقش می پردازند.

مهدی کرم پور فیلمساز جوان دیگری است که موفق شده برخی سوپراستارهای سینما را گرد هم جمع کند تا برای «پل چوبی» اش امتیازات بیشتری در راه سیمرغ جذب کند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: پل چوبی معبری بود بر خندق شمالی طهران، مابین پایتخت و ییلاق شمیران... محل اتصال طهران قدیم و تهران مدرن. این‌جا و اکنون محله پل چوبی یادگار گذشته است. نامی به‌جا مانده در قلب شهر پر هیاهو؛ محل رخداد عاشقانه‌ای نا آرام...

مهران مدیری، بهرام رادان، هدیه تهرانی و مهناز افشار. آتیلا پسیانی، فرهاد اصلانی، برزو ارجمند، امید روحانی در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

«جیب بر خیابان جنوبی» که پس از «حوالی اتوبان» دومین ساخته بلند سینمایی سیاوش اسعدی است نیز در فجر امسال حضور خواهد داشت. این فیلم با حضور بازیگرانی از جمله مصطفی زمانی، پیام دهکردی، بهناز جعفری، امیرجعفری، محمود جعفری، هومن برق نورد، افشین سنگچاپ، لیلا بلوکات، علی رضا جعفری و علی اعلایی و ... ساخته شده است.

مهرداد غفارزاده هم که به تازگی اولین فیلم سینمایی اش با نام «گیرنده» را کارگردانی کرده است در جشنواره سی ام حضور خواهد داشت.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مردم شهر کوچکی در استان خراسان شمالی، در پی سفر رئیس جمهور به منطقه، هزاران نامه نوشتند. حاج صمد رانننده محلی مامور می شود تا نامه های مردم را به مرکز استان حمل کند. عده ای هم چون منافع شان در خطر می افتد، می خواهند جلوی رسیدن نامه ها را بگیرند. حاج صمد در طی کردن این مسیر درگیر حوادث مختلفی می شود و ...

جشنواره فجر سی‌ام؛

نقش حاج صمد را سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون ایفا می کند. نیما شاهرخ شاهی، محمدرضا غفاری، چکامه چمن ماه از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«زندگی خصوصی آقا و خانم میم» نام دومین فیلم بلند سینمایی روح الله حجاری است که برای حضور در جشنواره فیلم فجر امسال در حال آماده شدن است.

درخلاصه داستان این فیلم آمده است: زندگی آقای میم دچار تحولی می‌شود که در زندگی خصوصی‌اش با خانم میم تأثیر می‌گذارد و همین موضوع داستان فیلم را جلو می‌برد.

بازیگرانی که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند می توان به حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی، امید روحانی، سوگل طهماسبی، کسری لبافی و با حضور ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد.

علی عطشانی از دیگر فیلسمازان جوان با «تلفن همراه رئیس جمهور» برای حضور در جشنواره سی ام اعلام آمادگی کرده است.

درخلاصه داستان «تلفن همراه رئیس جمهور» آمده است: پیرمردی که شغلش باربری است و قصد خرید سیم‌کارت و تلفن همراه را دارد که دست بر قضا سیم‌کارت خاموش سالیان گذشته رئیس جمهور مورد معامله قرار می‌گیرد و....

بازیگرانی چون مهدی هاشمی، اکبرعبدی،نیکی کریمی، بهناز جعفری، آتیلا پسیانی، علی دهکردی، نیما شاهرخ شاهی، مجید یاسر، خشایار راد، افسانه ناصری، ساناز قربانی، مینو شیخان، کاظم نجارزاده و بیژن پیشدادی در این فیلم ایفای نقش می کنند.

روزبه حیدری با اولین فیلم سینمایی اش با نام «دوباره با هم» در فجر امسال بخت خود را می آزماید.

این فیلم سینمایی تاثیرات جامعه بر زندگی یک زن و شوهر جوان را نشان می دهد و حمید فرخ‌نژاد، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، نسرین نکیسایی، مریم خدابنده‌لو و احمد کاظمی به ایفای نقش‌های اصلی در آن می‌پردازند.

احمد کاوری هم که با نخستین فیلم سینمایی مستقل خود «خود زنی» در فجر سی ام حضور می یابد، قصه مردی به نام کیانوش را روایت می‌کند که پس از آزادی از زندان به دنبال یافتن همسر سابق و فرزندش می‌رود. او در این مسیر با مشکلات و خطرهایی رو به رو می‌شود.

امین حیایی، لعیا زنگنه، محمد رضا شریفی نیا، نادر سلیمانی، نیما شاهرخ شاهی، سینا رازانی، امیر غفارمنش، تینا آخوند تبار، امیر یل ارجمند، حسام حمیدی و امیر دلاوری بازیگران این فیلم هستند.

مانلی شجاعی فرد هم از جمله کارگردانان اولی است که با فیلم «میگرن» به فجر سی ام می آید.

این فیلم ماجرای چند خانواده است که در یک آپارتمان زندگی می‌کنند. هنگامه قاضیانی، نیکی نصیریان، گوهر خیراندیش، سهیلا رضوی، افشین هاشمی، پانته‌آ بهرام، هدایت هاشمی، شاهرخ فروتنیان، رضا کیانیان از جمله بازیگران «میگرن» هستند.

مصطفی شایسته برادر مرتضی شایسته تهیه کننده سینما هم امسال با اولین فیلم خود «من همسرش هستم» در جشنواره حضور می یابد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: یک زوج جوان به واسطه یک اتفاق دچار مشکل پیش‌بینی نشده‌ای در زندگی خانوادگی خود می‌شوند.

نیکی کریمی، مصطفی زمانی، میترا حجار، لادن طباطبایی در «من همسرش هستم» به ایفای نقش می پردازند.

«سه و نیم» نام فیلم نقی نعمتی است که در فجر امسال به رقابت آثار دیگر می رود. بازیگرانی چون نگار حسن زاده، شوکا کریمی، سمانه وفایی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«سه و نیم» داستان یک گروه دختر است که به شمال سفر کرده و تصمیم می گیرند تا مسیر زندگی خود را تغییر دهند، فیلمبرداری این فیلم سال گذشته به پایان رسید و در نظر دارم آن را در سی و امین جشنواره فیلم فجر شرکت دهم. سه و نیم بعد از پایان جشنواره اکران خواهد شد.

«راه نجات» اولین ساخته راما قویدل است که برای حضور آن در جشنواره امسال فرم پر کرده است.

این فیلم داستان مها، مربی مهربان و دلسوز پرورشگاه بهشت در غزه است. بین مها و بچه‌های پرورشگاه ارتباط عاطفی عمیقی وجود دارد که لحظه‌های شیرینی را در مسیر داستان رقم می‌زند، اما یک حادثه باعث می‌شود مها حافظه‌اش را از دست بدهد و ...

فرزاد اژدری فیلمساز دیگری است که با اولین فیلمش «سلام بر فرشتگان» راهی فجر می شود.

در این فیلم که داستان آن درباره کودکی است که برای جلوگیری از مرگ مادربزرگ بیمارش آرامش شهر را بر هم می‌ریزید، علیرضا خمسه، ماه‌چهره خلیلی، شمسی فضل‌الهی، مهیار مجیب، اصغر نقی‌زاده، سیدبهرام سروری‌نژاد، مریم توکلی، طوفان مهردادیان، فرزین اژدری و کیمیا حسینی به همراه ایلیا مجیدی (بازیگران خردسال) نقش‌آفرینی می‌کنند.

«دزدان خیابان جردن» نام اثری از وحید اسلامی است که از جمله کمدی های ارسال شده برای فجر سی ام است.

این فیلم داستان دو دزد خرده پا (نسیم و سام) را به تصویر می کشد که گاوصندوق یک شرکت را خالی می کنند گاو صندوق متعلق به زنی به نام فرنگیس است که می خواهد یک گروه مافیایی در حوزه قاچاق مواد آرایشی را لو دهد.

در این فیلم بازیگران چون رضا شفیعی‌جم، فتحعلی اویسی، ارژنگ امیر فضلی، حدیث فولادوند، رابعه اسکویی، آرام جعفری، محمد شیری، سیدرضا حسینی به ایفای نقش می پردازند.

مصطفی کیایی جوان فیلمساز دیگری است که با «غیرمجاز» امید سیمرغ در فجر امسال را دارد.

این فیلم ماجرای مردی میانسال است ودر بحبوحه جنگ تحمیلی به فروش فیلم ها و آلبوم های موسیقی لس آنجلسی اقدام می کند، او پس از اتفاقی در می‌یابد که تا چند ماه بیشتر زنده نیست و به جبهه‌های جنگ می‌رود.

در این فیلم مهدی هاشمی ، مسعود کرامتی، ژاله صامتی ، سعید آقاخانی، محسن کیایی، علی کوچکی، امیر عزیزی، مهدی فقیه به ایفای نقش می‌پردازند.

«زبان مادری» قربان محمدپور که روایتی از تقابل هایی است که بر اثر تفاوت زبان ها پیش می آید نیز از جمله فیلم های حاضر در فجر و اولین فیلم کارگردان است.

پیر داغر بازیگر لبنانی، شهره قمر، ماریا گارسیا از اسپانیا، هستی مهدوی‌فر، بهروز چاهل از هندوستان، امیرمحمد زند، ناصر فروغ، خشایار راد، هایده حائری، آتش تقی‌پور، فرحناز منافی ظاهر، مژگان غلامی، ملیکا عبدالهی، محمدرضا رحمانی و مریم خلیلی‌پور در این اثر سینمایی به ایفای نقش می پردازند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران