تبیان، دستیار زندگی
امام جماعت نقشی فراتر از نماز خوندن در مسجد دارد و او باید هدایت کننده یک جماعت باشه نه فقط امامی برای نماز گزاران. چرا که نماز جماعت یک فعالیت اجتماعی, سیاسی و دینی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاذبه های یک امام جماعت 3

امام جماعت

جاذبه های یک امام جماعت برای جوانان 3

( بر اساس تجربیّات یک روحانی)
امام جماعت نقشی فراتر از نماز خوندن در مسجد دارد و او باید هدایت کننده یک جماعت باشه نه فقط امامی برای نماز گزاران. چرا که نماز جماعت یک فعالیت اجتماعی, سیاسی و دینی است.

لطفا مقالات شمارهیک و دو را نیز مطالعه فرمایید.

8. توجّه ویژه به کودکان

جذب جوانها به مسجد از سنین پایین تر راحت تر و پایدار تر است. هر امام جماعتی باید بداند که انس دادن بچه ها به مسجد و دوست کردن بچه ها با خدا هم بهترین مسیر تربیت وهم مانع بزرگ آسیب های فرهنگی ودینی در ادامه زندگی آنان خواهد بود. به این منظور امام جماعت باید به گونه ای عمل کند که در مسجد به کودکان خوش بگذرد و تجربه حضور در مسجد برای آنان  دوست داشتنی باشد. او باید پیرمردها وپیر زنهایی را که معمولاً دل خوشی از کودکان مسجدی ندارند وپیوسته آنها را دعوا می کنند توجیه کند.

برای جذب کودکان راهکار های ذیل پیشنهاد می شود:

1. مکبرگذاشتن از بچه ها به جای پیرمردها

2. جایزه دادن

3. گرفتن جشن تکلیف برای دخترها و پسرها در سالروز تولدشون در مساجد

4. صحبت از مهربانی خدا دلخوش کردن آنها به محبت  وبهشت الهی

5. گفتن احکام در لابلای قصه ها

9. کد خدا منشی

اگر امام جماعت از گرایشات تند جناحى و بى مبنا گویى دور باشد و ملاکش منطق و معیارهاى کلى دین باشد جاذبه اش افزوده خواهد شد . یکى از آفات مسجد این است که به محل قشون کشى هاى سیاسى و قومى و طایفه اى و بالا دهى و پایین دهى و سایر مسائلى که از صدق و اخلاص و خضوع و خشوع به دور است تبدیل شود که نقش امام جماعت در این میان مهم و هدایتگرانه است .

10. ساده وراحت حرف زدن

استفاده از ادبیات سنگین کتاب های فقه و اصول در سخنرانی ها باعث می شود مردم پای صحبت نشیند. امام جماعت باید در سطح عامه مردم حرف بزند وبه هیچ وجه علم و فقه اش را به رخ مردم نکشد . او باید فرزند زمان خودش باشد و بتواند بزرگترین و پیچیده ترین مسائل دینی را به زبان مردم کوچه و بازار و با مثال های شیرین و با مراعات کم گویی و گزیده گویی بگوید .

داشتن ذوق و سلیقه در انتخاب مسائل ،احکام ، احادیث ، آیات و .... هنرى است که امام جماعت را در چشم مردم ایده آل خواهد بود . همچنین امام جماعت نباید خشک صحبت کند . ولازم است شوخی و طنز هم داشته باشد(البته به جا).

11. متّقی واهل عمل بودن

امام جماعت نقش محوری در اتحاد و جذب و هدایت مومنین دارد و این امر با توصیه های شفاهی امکان پذیر نیست . بلکه باید با عمل امام جماعت همراه باشد.مأمومین انتظار دارند که او به آن چه که می گوید،بهتراز بقیّه عمل می کند.

12. عدالت درظاهر وباطن

عدالت مورد تأکید در امام جماعت اقتضا می کند که او از گناهان کبیره به طور قطع دوری کند وتا توان دارند گناه صغیره انجام ندهد.  همچنین بنا به سیره اولیای دین او باید با همه مردم به یک رفتار برخورد کند و میان آنها جز به خاطر تقوا فرق نگذارد.

او نباید با کسی که بیشتر به مسجد کمک مالی می کند محترمانه تر از کسانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند رفتار کند.

13. مستقل بودن از نظر مالی

اگر امام جماعت شغل مناسبى داشته باشد و در کنار شغلش اهل مسجد و نماز جماعت باشد مى تواند بر رونق مسجد بیفزاید.

14. جذب اطرافیان خود به مسجد

اگر امام جماعت بتواند فرزندان و همسر و بستگان خود را دوستانه به مسجد بکشاند در دیگران نیز تاثیر زیادى خواهد داشت .

15. مدیریّت صحیح مسجد

دور کردن مسجد از کارهاى تجارى و بقالى هاى مختلف از طرفى و افزودن به حجم کارهاى متنوع علمى فکرى فرهنگى و معنوى تاثیرگذار مسجد از طرف دیگر مى تواند به نقش سازنده مساجد کمک کند .

نتیجه گیری

امام جماعت نقشی فراتر از نماز خوندن در مسجد دارد و او باید هدایت کننده یک جماعت باشه نه فقط امامی برای نماز گزاران. چرا که نماز جماعت یک فعالیت اجتماعی, سیاسی و دینی است.

مردمی بودن، مخاطب شناسی، توجّه به جوانها از دوران کودکی، متّقی واهل عمل بودن، عدالت درظاهر وباطن وراحت بودن با اهل مسجد امام جماعت را محبوب مأمومین ومساجـد را مملو از قشـر جوان خواهد کرد.

جوانانى که فعالانه دربرخى مساجد شهر حضور دارند یکی ازعلتهای حضور فعال خود را برخوردهاى گرم وصمیمى امام جماعت و دست اندرکاران مسجد عنوان میکنند .

امام جماعت مهم ترین عضو مدیریتی مسجد است که می تواند با برنامه ریزی و عملکرد صحیح و دقیق زمینه مناسبی را جهت تحقق سایر عوامل حضور مردم در مسجد فراهم کند. شخصیت امام جماعت و نحوه برخورد او با جوانان در ایجاد و چگونگی نگرش جوانان نسبت به دین و مسجد بسیار موثر است.

کسانی که برای اولین بار به مسجد می آیند اوّلین شخصی را که درک میکنند امام جماعت است. بنابراین امام جماعت مسئولیت سنگین، بی بدیل و فرصت غیر قابل جبرانی برای جذب مردم به نماز جماعت دارد .

اگر امام جماعت با افراد فعال در مسجد روابط صمیمی داشته باشد به همان نسبت در ایجاد فرهنگ نماز و جذب افراد موفق تر است. به عبارتی حضورش در بین افراد نمازگزار و افراد فعال می تواند موجب شناختش از نیازهای روحی و عاطفی و حتی نیازهای مادی افراد حاضر در نماز باشد.

می تواند به مشکلات آنان رسیدگی کند و روابط بسیار محکم و عمیقی ایجاد کند. مردمى بودن امام جماعت و برخورد مناسب موجب جذب شدن افراد و ایجاد علاقه جوانان به نماز جماعت می شود.

اگر امام جماعت بتواند از افراد موثر و شاخص در میان جوانان و پیران و فرهنگیان و بازاریان و پزشکان به مسجد دعوت و جذب کند مى تواند از حضور آنان در مسجد براى ایجاد جاذبه در دیگران و نیز رفع مشکلات برخى از مردم بهره ببرد .


حجت الاسلام یحیی صالح نیا

تهیه و فرآوری: سید مهدی موسوی ، گروه حوزه علمیه تبیان