تبیان، دستیار زندگی
با توجه به این که پوست، بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین ارگان بدن است، کاملاً طبیعی خواهد بود که تماس با مواد مختلف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی‌هوا برای پوست هم مضر است


بهتر است بدانید پوست هم در این هوای آلوده با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که باید به آنها توجه داشت. شاید با رعایت نکاتی ساده بتوانید بیشتر و بهتر از آن مراقبت کنید.


تاثیر آلودگی هوا بر پوست

هوای تهران باز هم آلوده است. بیماران قلبی، کسانی که مشکلات تنفسی دارند، بچه‌ها و سالمندان باید کمتر از خانه خارج شوند.

بقیه هم باید بیشتر مراقب خودشان باشند. حتماً شما هم این روزها جملاتی از این دست را بارها شنیده‌ یا خوانده‌اید، اما آیا آلودگی هوا، فقط قلب و ریه انسان‌ها را هدف گرفته است؟

آیا این معضل فقط عاملی برای بروز بیماری‌های مختلف قلبی ـ عروقی و تنفسی است؟ مگر می‌شود در هوای آلوده شهر زندگی کرد، بدون این‌که بزرگترین سد دفاعی بدن یعنی پوست، آسیب ببیند؟

بهتر است بدانید پوست هم در این هوای آلوده با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که باید به آنها توجه داشت. شاید با رعایت نکاتی ساده بتوانید بیشتر و بهتر از آن مراقبت کنید.

با توجه به این که پوست، بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین ارگان بدن است، کاملاً طبیعی خواهد بود که تماس با مواد مختلف یا جذب آنها توسط پوست، مشکلاتی برای سلامت افراد ایجاد کند.

آلودگی هوا را قاتل خاموش می‌دانند. خیلی از افراد، این معضل را جدی نمی‌گیرند و چندان به فکر سلامت خود نیستند؛ به خصوص کسانی که اصلاً نباید در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

ذرات معلق موجود در هوای آلوده در اثر تماس با پوست می‌تواند باعث ایجاد خارش، خشکی، اگزما و حساسیت شود

علاوه بر این، این ذرات حتی می‌تواند به ریه‌ها، مجاری بینی و سلامت قلب نیز آسیب برساند.

زمانی که مقادیر زیادی آلودگی جذب می‌شود، دفع آن توسط عرق به راحتی ممکن نیست و در نتیجه این مواد می‌تواند به اندام‌های مختلف بدن، راه یافته و رسوب کند.

آلودگی هوا یکی از مسائلی است که موجب پیری زودرس پوست می‌شود. در نتیجه باید به این مورد هم به عنوان یکی از عوارض آلودگی هوا که در درازمدت ایجاد می‌شود، دقت داشته باشید.

آلودگی هوا می‌تواند باعث اگزما، خارش، حساسیت و خشکی پوست شود. علاوه بر این، آلودگی هوا پس از جذب مواد و با توجه به نوع ذرات معلق موجود در هوا ممکن است رنگدانه‌های پوست را تغییر دهد و موجب کم‌رنگی یا تیرگی پوست شود.

به دلیل چربی موجود در مواد آرایشی، در صورت استفاده از این مواد، آلودگی هوا بیشتر جذب پوست می‌شود و مدت زمان بیشتری نیز باقی می‌ماند. به همین دلیل بهترین کار این است که از مواد آرایشی، کمتر استفاده و سریع از روی پوست پاک شود.

برای سلامت پوست چه کار باید کرد؟

سعی کنید هنگام آلودگی هوا مدت زمان کمتری در مناطق آلوده و در فضای باز بمانید. همچنین این روزها باید مایعات بیشتری بنوشید تا موادی که جذب بدن می‌شوند، بهتر و بیشتر دفع شوند.

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مناسب را در این روزها فراموش نکنید و به محض برگشتن به خانه، مواد آرایشی روی پوست خود را پاک کنید.

باید حداقل روزی دو بار پوست را با صابونی ملایم بشویید، به خصوص قسمت‌هایی از پوست که در معرض هوای آزاد قرار دارند.

در هوای سرد و خشک دو عامل مهمی که باید برای پوست استفاده شود، استفاده از کرم مرطوب کننده و ضدآفتاب است، به خصوص در این روزها که هوا آلوده است حتماً باید از این کرم‌ها استفاده کرد.

عدم استفاده از کرم ضدآفتاب در هوای آلوده مشکلات بیشتری را برای پوست به وجود می‌آورد، چرا که در این هوا اشعه ماورای بنفش خورشید آثار سوء بیشتری بر روی پوست می‌گذارد، لذا این تصور غلطی است که چون فصل، فصل زمستان است و هوا ابری ا‌ست، نباید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرد.

به لب هم باید کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب زد تا از ترک‌خوردگی جلوگیری شود زیرا لب مخاطی است که جذبش از پوست بیشتر است و باید مراقبت بیشتری از آن شود.

خانم‌هایی که این روزها در معرض هوای آلوده هستند، کمتر از مواد آرایشی استفاده کنند و مراقب خود باشند.

هرچه رنگ مواد آرایشی تیره‌تر باشد و روی پوست مالیده شود، جذب اشعه‌های مضر آفتاب بیشتر می‌شود و برای پوست مناسب نیست. این مواد روزنه‌های پوست را می‌بندد و محیط مناسبی را برای رشد باکتری فراهم می‌کند.

استفاده از مواد آرایشی تقلبی و غیراستاندارد و مواد آرایشی چینی که این روزها به وفور در بازار یافت می‌شود، در این هوای آلوده، عوارض پوستی را به وجود می‌آورد که منجر به مشکلات عفونی و انواع آلرژی‌ها می‌شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

جام جم –  دکتر زهره نیکبخت، متخصص بیماری‌های پوست و مو

قاون - دکتر سپیده قاضی‌نور، متخصص پوست و مو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.