تبیان، دستیار زندگی
کاوشگر داون در 12 دسامبر به مدار نقشه برداری ارتفاع پست (LAMO) سیارک وستا رسید و تصاویر جدیدی از این سیارک تهیه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصاویر جدید از یک سیارک


کاوشگر داون در 12 دسامبر به مدار نقشه برداری ارتفاع پست (LAMO) سیارک وستا رسید و تصاویر جدیدی از این سیارک تهیه کرد. وستا با وسعتی برابر 514 کیلومتر دومین جرم بزرگ در کمربند سیارکی به شمار می رود. کاوشگر داون در مدت 10 هفته آینده به فاصله 210 کیلومتری این سیارک خواهد رسید و به دور آن خواهد چرخید. این کاوشگر در هر 4.3 ساعت یکبار به دور مدار سیارک می چرخد.

تصاویر جدید از یک سیارک

هدف از ماموریت داون شناخت شرایط دوره های اولیه منظومه شمسی با بررسی دقیق دو سیارک سرس و وستا است. سرس و وستا ویژگی های متضاد فراوانی دارند که به نظر می رسد هر کدام از آن ها متعلق به یک ناحیه مختلف در دوران شکل گیری منظومه شمسی بوده اند. این فضاپیما در راه سفر خود مسیری طولانی و مارپیچی را از زمین به سوی مقصد نهایی اش انجام داده است.

از آنجایی که فضاپیمای داون اولین ماموریت به درون کمربند سیارکها با بررسی دو هدف مختلف است از مجموعه ابزارهای مشابهی برای جمع آوری اطلاعات از وستا و سرس استفاده می کند مانند دوربین و طیف سنج مادون قرمز نصب شده بر روی آن که برای بررسی مواد معدنی سطح سیارک مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ابزارهای داون می تواند با اندازه گیری میدان مغناطیسی سیارک ها از ساختار درونی آن ها پرده برداری کنند. با به دست آوردن چنین داده هایی اعضای تیم تحقیقاتی داون می توانند به اطلاعات ساختاری و پیچیدگی های این دو دنیای کهن دسترسی پیدا کنند و مطالعه فصل جدیدی از پیدایش منظومه شمسی را آغاز کنند.

وستا یک "سیاره نخستین" است که تنها چند میلیون سال پس از تولد منظومه خورشیدی شکل گرفته است. دانشمندان درحال تهیه هزاران تصویر و میلیونها اندازه گیری طیفی نگاری هستند تا بتوانند اطلاعاتی درباره منشاء و تکامل منظومه خورشیدی با استفاده از این سیارک هستند. دانشمندان تیم علمی داون در این خصوص توضیح دادند:

"وستا یک حد واسط میان یک سیارک بزرگ و یک سیاره کوچک است. وستا هیچ شباهتی به سیارکهای دیگری که تاکنون از آنها بازدید کرده ایم ندارد."

دوربینهای این کاوشگر در 13 دسامبر تصاویر نمای نزدیکی از وستا تهیه کرد که جزئیات بی سابقه ای از این سیارک را نشان می دهد. این تصاویر که در وضوح بالا گرفته شده اند، دسته هایی از گودالهای کوچک، شیارها و خطوط، زمین لغزه ها و باتلاقها و همچنین موادی که از برخوردهای عظیم گذشته از داخل سیارک بیرون جهیده اند را نشان می دهد.

اهداف علمی اولیه ای که در مدار LAMO دنبال می شوند اندازه گیری میزان فراوانی عناصر در سطح سیارک با استفاده از آشکارساز نوترونی و پرتوهای گاما (GRaND) و کاوش ساختار درونی آن با اندازه گیری میدان گرانشی است. پس از به اتمام رساندن اندازه گیریهای مدار LAMO  کاوشگر داون با یک حرکت مارپیچ به ارتفاع بالاتر باز می گردد و اطلاعاتی را در قطب شمال سیارک که درحال حاضر تاریک است، کسب خواهد کرد.

این کاوشگر تا جولای 2012 در مدار وستا باقی خواهد ماند و سپس به سمت سیارک "سرس" (Ceres) حرکت خواهد کرد. "سرس" بزرگترین جرم حاضر در کمربند سیارکی اصلی میان مریخ و مشتری است.

تصاویر جدید از یک سیارک

گودال در سایه روی وستا- این عکس را کاوشگر داون در مدار LAMO در 13 دسامبر گرفته است. این گودال در نیمکره شمالی سیارک در زاویه حدود 17 درجه عرض شمالی و 77 درجه طول شمالی قرار دارد. این عکس از ارتفاع 191 کیلومتری گرفته شده است.

تصاویر جدید از یک سیارک

حفره های مدفون شده بر روی وستا- این عکس را فضاپیمای داون در 13 دسامبر در مدار LAMO از گودالهای مدفون شده میان منطقه سنگابی استوایی سیارک از ارتفاع 189 کیلومتری گرفته شده است.

تصاویر جدید از یک سیارک

سنگاب استوایی در سایه روشن وستا- این عکس یکی از اولین تصاویری است که داون در مدار LAMO گرفته است و بخشی از یکی از طویل ترین سنگابهای استوایی وستا را نشان می دهد.

پیش از این ماموریت، فضاپیمای هایابوسا متعلق به سازمان فضایی ژاپن در سال 2005 توانست بر روی سیارک "ایتوکاوا" که شبیه به یک سیب زمینی 500 متری است، فرود بیاید. ماموریت هایابوسا جمع آوری مقادیری از مواد موجود بر روی سطح سیارک بود، اما سیستم جمع آوری غبار فضاپیما در طول ماموریت دچار اختلال شد. اختلال در سیستم ارتباطاتی، اختلال در موتور و کمبود سوخت از دیگر بدشانسی های این فضاپیما در طول ماموریت خود بود. سرانجام هایابوسا در 13 ژوئن 2010 به زمین بازگشت.

دانشمندان امیدوارند بدشانسی هایی که برای هایابوسا به وقوع پیوست برای فضاپیمای Dawn  هیچ گاه اتفاق نیفتد.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از مهر