تبیان، دستیار زندگی
اشاره : یکی از ویژگی‌های دنیای نرم‌افزارهای آزاد وجود منابع آنلاین فراوانی است که توسط توسعه‌دهندگان یا طرفداران و علاقه‌مندان نرم‌افزارهای آزاد تهیه و بر روی وب قرار داده شده است. همچنین دنیای نرم‌افزارهای اپن‌سورس انجمن‌ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منابع آنلاین فارسی برای علاقه‌مندان لینوکس و اپن‌سورس

(قسمت اول)


اشاره :

یکی از ویژگی‌های دنیای نرم‌افزارهای آزاد وجود منابع آنلاین فراوانی است که توسط توسعه‌دهندگان یا طرفداران و علاقه‌مندان نرم‌افزارهای آزاد تهیه و بر روی وب قرار داده شده است. همچنین دنیای نرم‌افزارهای اپن‌سورس انجمن‌ها،وبلاگ‌ها و گروه‌های بسیار زیادی در وب دارد که گاهی بهترین مرجع و راهنمای کاربران علاقه‌مند هستند. به طوری ‌که در هر زمانی که با یک مشکل مواجه شوید با مراجعه به این منابع راه‌حل مشکل خود را یافته یا پیرامون آن اطلاعات مفیدی بدست بیاورید. چون طرفداران لینوکس و نرم‌افزارهای اپن‌سورس به " کاربرانی همیشه آنلاین " معروف هستند. اما برای کاربران فارسی زبانی که شاید تسلط آن ‌چنانی به زبان انگلیسی نداشته یا متمایل به کسب اطلاعات و مطالعه مقاله و راهنما به زبان فارسی هستند چه منابع آنلاینی وجود دارد؟ من در جواب این سوال 10 سایت زیر را معرفی می‌کنم.

• تکنوتاکس؛ کلونی اپن‌سورسی‌ها

این سایت بهترین و بزرگترین منبع برای کاربران ایرانی سیستم‌عامل لینوکس و نرم‌افزارهای اپن‌سورس محسوب شده و از قدمت و معروفیت زیادی برخوردار است. تکنوتاکس شامل بخش‌های متنوعی از " فروش توزیع‌های لینوکس" تا بخش " مرورگر مقالات سایت " ،" آخرین بسته‌ها " ، " جدیدترین مباحث انجمن‌ها "، " سایت‌های پیشنهادی " و " امکانات و نظرخواهی " است. در بخش میانی سایت می‌توانید آخرین اخبار توزیع‌های لینوکس و اخبار دنیای اپن‌سورس را پیگیری کنید. همچنین بخش " مرورگر مقالات سایت " مشتمل بر ده‌ها مقاله در زمینه نصب و راه‌اندازی توزیع‌های لینوکس، معرفی و راهنمای کاربردی نرم‌افزارهای اپن‌سورس، مبانی و مفاهیم اپن‌سورس و نرم‌افزار آزاد است که عملاً به یک منبع طلایی برای کاربران لینوکس مبدل شده است. اما قوی‌ترین بخش سایت "انجمن‌ها" است که با وجود ده‌ها کاربر علاقه‌مند روزانه به سوالات فنی زیادی جواب داده و در زمینه موضوعات متنوع و گوناگونی بحث و صحبت می‌شود. تکنوتاکس فعال‌ترین و پربارترین انجمن را در میان سایت‌های فارسی اپن‌سورس دارا بوده و پتانسیل بالقوه نیروهای عضو تاکنون توانسته است حرکت‌های مهمی را در زمینه فرهنگ‌سازی نرم‌افزارهای آزاد مانند تشکیل لاگ ایران و برگزاری جلسات آموزشی ، راه‌اندازی اولین مجله الکترونیکی در زمینه لینوکس/نرم‌افزارهای آزاد و چندین گردهمایی‌ و همایش انجام دهد.

• پورتال طرح ملی نرم‌افزارهای آزاد/ متن باز

بی‌شک صحبت‌هایی از پروژه " سیستم‌عامل ملی " و " لینوکس فارسی " به گوشتان خورده است. این سایت پورتال رسمی این پروژه است که اکنون به " طرح ملی نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز " تغییر نام داده است. در این سایت منابع رایگان زیادی اعم از مقاله، اسلاید، فایل آموزشی ویدئویی، کتاب و نشریه " افق لینوکس " برای کاربران و علاقه‌مندان تهیه و تدارک دیده شده است. اگر علاقه‌مند پیگیری اخبار مربوط به مهاجرت از دیگر سیستم‌عامل‌ها به لینوکس و فعالیت‌های دولتی در سطح جهانی پیرامون این سیستم‌عامل هستید ستون اخبار این پورتال را دنبال کنید و اگر به دنبال کسب اطلاعات از آخرین وضعیت " سیستم‌عال ملی " بوده و می‌خواهید به خروجی‌‌های این پروژه دسترسی داشته باشید باز این سایت را به شما پیشنهاد می‌کنم.

• کاوشگر لینوکس

یک وب‌لاگ با مدیریت آقای مهرداد طاهری که چیزی از یک سایت پر محتوا کم ندارد. آقای طاهری در این سایت از هر موضوعی که بخواهید یک مطلب تدارک دیده و در یک طبقه‌بندی موضوعی برای استفاده در اختیارتان قرار داده است. آرشیو ماهیانه این سایت نیز از خرداد سال 1382 در دسترس می‌باشد. "جستجو" و "لینک‌های سودمند" از دیگر بخش‌های سودمند این وبلاگ هستند. تسلط کامل نویسنده این وبلاگ به مفاهیم نرم‌افزارهای آزاد و سیستم‌عامل لینوکس باعث شده است که تمامی نوشته‌های این وبلاگ حتی اخبار یک منبع اطلاعاتی مطمئن و سودمند باشند. اگر کاربر سرویس‌دهنده " بلاگ اسکای " هستید می‌توانید از بخش خبرنامه وبلاگ بهره ببرید.

• ایران‌تاکس؛ اولین مجله الکترونیکی فارسی

متاسفم که بگویم "ایران‌تاکس" تنها مجله الکترونیکی و چاپی با زمینه سیستم‌عامل لینوکس و نرم‌افزارهای متن‌باز در ایران است. همین نکته از گمنام بودن این حوزه در میان جامعه IT ایران حکایت دارد و اینکه هنوز نرم‌افزارهای آزاد در ایران جایگاه حقیقی خود را پیدا نکرده‌اند. تاکنون 17 شماره از این مجله منتشر شده که در هر شماره می‌توانید با یکی از بزرگان دنیای اپن‌سورس آشنا شوید، اخبار یک ماهه گذشته را مرور کرده و مقالاتی در زمینه مفاهیم و مبانی نرم‌افزارهای اپن‌سورس، فنی و ... با فرمت‌های HTML و PDF مطالعه نمایید. با ثبت‌نام در میل‌لیست این نشریه می‌توانید از اخبار آخرین شماره یا مقالات و یا روند آماده‌سازی مجله مطلع شوید.

تهیه کننده : میثاق محمدی‌زاده