تبیان، دستیار زندگی
در حقیقت موفقیتها و شکستها در طی سالیان، ما را از لحاظ روحی- روانی محکم و قوی می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوباره برخیز،فردا زیباتراست


در حقیقت موفقیتها و شکستها در طی سالیان، ما را از لحاظ روحی- روانی محکم و قوی می کند. موفقیت بدون مواجه شدن با موانع و مشکلات مثل زدن گل به دروازه ای است که هیچ دروازه بانی در آن قرار ندارد. در حقیقت این امر ....

مدیریت شکست را بیاموزید

اگر از یادداشت قبل به خاطر داشته باشید گفتیم که تلقی از شکست با هدف گزینی گره خورده است. اگر هدف فراتر از توانایی باشد و فرد دچار قضاوت بیمارگونه نسبت به توانمندی های خودش شده باشد، طبیعی است که شکست خواهد خورد. اما اگر اهداف، متناسب با توانایی ها و انگیزه فرد باشد، وی می تواند با به کارگیری تمام توان به خواسته هایش برسد.

از طرف دیگر برخورداری از برخی توانمندی ها نیز در جلوگیری از شکست بسیار موثر است. مثلا داشتن توانایی مهارت در تصمیم گیری و به دنبال آن و در راستای حل مساله، مدیریت زمان می تواند تاثیر چشم گیری در جلوگیری از بروز شکست داشته باشد، چراكه با برخورداری از تصمیم‌های درست و بهنگام می‌توان از زمان، بهره‌برداری بیشتر و بهتر كرد.

همچنین نگرش و بینش فرد در چگونه تصمیم گرفتن، نقش مهم و بنیادینی در موفقیت و یا شکست دارد. هنگامی كه آدمی تصویری مثبت و سازنده از خودش داشته باشد، بهتر تصمیم می‌گیرد. برای چیره شدن بر ناامیدی و یأس باید احساسات و اندیشه‌های منفی را مهار زد و احساسات و اندیشه‌های مثبت و نیكو را جایگزین کرد؛ چراكه احساسات و اندیشه‌های منفی از بزرگترین موانع تصمیم‌گیری درست هستند. مدیریت زمان هنگام تصمیم‌گیری اهمیت فراوان دارد. اگر در زندگی از ساختار منظم ذهنی برخوردار باشیم، بالاخره می‌توانیم برای هر مساله و مشكلی در زندگی راه ‌حلی پیدا كنیم.

به خاطر داشته باشید  که واکنش و تلقی افراد نسبت به شکست کلیدی ترین نکته در ادامه موفقیت ها یا شکست های افراد است. تلقی بیمارگونه از موفقیت که همراه با هزاران «باید» است فقط آن ها را از خواسته هایشان دور می کند. این عبارت که «من باید به همه اهدافم برسم» علاوه بر ایجاد فشار روانی بر ذهن فرد باعث سرزنش و تحقیر خود، احساس ناامیدی و یاس می شود که همگی سلامت روانی فرد را به شدت به خطر می اندازند.تلقی فرد پس از تجربه شکست در رسیدن به موفقیت نقش اساسی دارد.

برای چیره شدن بر ناامیدی و یأس باید احساسات و اندیشه‌های منفی را مهار زد و احساسات و اندیشه‌های مثبت و نیكو را جایگزین کرد

در حقیقت موفقیتها و شکستها در طی سالیان، ما را از لحاظ روحی- روانی محکم و قوی می کند. موفقیت بدون مواجه شدن با موانع و مشکلات مثل زدن گل به دروازه ای است که هیچ دروازه بانی در آن قرار ندارد. در حقیقت این امر احساسات منفی مانند منیت و تکبر را به دنبال خواهد داشت. شکست و پیروزی در ذهن ماست کگه معنا و مفهوم می یابد لذا زمانی که دچار شکست می شویم به جای آنکه زمانی را صرف غم و اندوه و شماتت خود، باید به برنامه ریزی برای غلبه بر شکست بپردازیم و ذهن خود را فعال، باز و انعطاف پذیر نگهداریم.

در ادامه برخی پیشنهادات دیگر در زمینه مهار شکستها ارایه می گردد:

** آمادگی برای رفتن سراغ هدف دیگر در صورت شکست در هدف اول همیشه ارزشمند است. همیشه در زندگی خود گزینه ای جایگزین داشته باشید. دنبال کردن چند هدف متفاوت از بروز درد و رنج شکست می کاهد. داشتن بیش از یک تخصص و مهارت، امکان یاس و ناامیدی در زندگی را کاهش می دهد. اگر یک شغل یا حرفه شما را شکست می دهد می توانید به دنبال جایگزین دیگری باشید. ضمن اینکه در بهبود شرایط مالی شما نیز موثر خواهد بود.

** با مبارزه‌جویی و برگزیدن اهداف معنادار و كوشش در راستای دستیابی به آنها، خودکارآمدی ‌تان را افزون كنید.

** به آموزه (تجربه) شكست، به‌عنوان فرصت و شانسی برای افزایش توانایی‌های خودتان بهره جویید و از نتیجه‌گیری‌های خودشكنانه پرهیز كنید.

مدیریت شکست را بیاموزید

** گاهی علی رغم تلاش سخت و مجدانه شما، به موفقیت نمی رسید.لذا از این واقعیت که از زیر کار شانه خالی نکرده اید برای تسلی و آرامش خود بهره بگیرید. شما تلاش خود را کردید اما برخی چیزها آن طور که انتظار می رفت پیش نرفت. شما در آینده پشیمان نخواهید شد و نخواهید گفت اگر فلان کار را می کردم موفق می شدم. اگر می توانید دوباره تلاش کنید. آخر سر اگر هیچ کاری نکرده باشید حداقل یک روش مفید پیش پای دیگران قرار داده اید که از تجربیات شما استفاده کنند و آنها را دوباره تکرار نکنند. گاهی اوقات خواسته ها در حد آرزو و رویا باقی می ماند این واقعیت زندگی است پس آن را بپذیرید و به جلو حرکت کنید.

** گاهی شما به دلیل شکستهای قبلی دلسرد می شوید و در نزدتان هیچ گذشته و آینده ای وجود ندارد. همه چیز امروز در حال وقوع است بنابراین قبل از اینکه امروز را به دیروز بسپارید هر چه می توانید تلاش کنید. بدون تلاش و کوشش به دنبال خوش شانسی و بخت و اقبال و معجزه نباشید شکست شما را یک قدم به موفقیت نزدیک تر می کند. انیشتن در این زمینه می گوید:" از دیروز درس بگیر، برای امروز زندگی کن و آرزومند آینده باش!"

** تخصیص زمانی برای استراحت، بازیابی و کسب انرژی تازه به ذهن و جسم بسیار مهم است. سپری کردن اوقاتی با خانواده، دوستان و یا سیستمهای اجتماعی احساسات را پایدار می سازد و تغییرات مثبتی در افق دیدتان پدید می آورد. خانواده نقش مهمی در تضمین فعال ماندن شما و باز گشتن به میدان مبارزه ایفا می کند. همسر شما فقط در موفقیتها شریک شما نیست بلکه در شکستها هم کنارتان است. او باید نقش سازنده برای شما ایفا کند و مرتبا خاطرات تلخ گذشته را یادآوری نکند.

** از گذشته بیاموزید. بیشتر افراد شکستهایشان را فقط به آنچه تجربیات می نامند نسبت می دهند اما این فقط یک بهانه است. بدون اطلاع از نتایج و پیامدها شروع به هیچ کاری نکنید! ابتدا یادبگیرید سپس راه را طی کنید.

آدمیان خودناتوان‌ساز می‌پندارند كه وضعیتشان همین است كه هست و نمی‌توانند بیشتر از این توانایی‌هایشان را بهبود بخشند

** گریه کنید. البته ممکن است این کار کاملا دردناک باشد و به ظاهر به شما صدمه بزند اما نتیجه کار برای جسم و روح شما بسیار لطیف و مطلوب خواهد بود. خجالت نکشید و نگویید که یک انسان بالغ گریه نمی کند برعکس انسانهای واقعی و معقول گریه می کنند.

** ببخشید و فراموش کنید. این یکی از سخت ترین کارهای ممکن است. اما در این زمینه تلاش کنید تا به یقین ببینید که دادن شانس دوباره به افراد و حتی خودتان چقدر ارزشمند است. از آنهایی که در حق شما کوتاهی کرده اند بگذرید.

** بخندید. خودتان را تنها در یک نقطه بسیار دوردست و دوست داشتنی، در یک آرزوی خیلی شیرین، در کنار کسی که او را دوست دارید و در حال انجام هر آنچه که واقعا برای خودتان آن را انجام می دهید تصور کنید و به خاطر آن لبخند بزنید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

استرس هایت را مدیریت کن

اضطراب را دیلیت کن!

موفقیت کپسول ندارد

اسرار موفقیت شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.