تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با ششم دی 1390 ودوم صفر 1433 هجری قمری و بیست و هفتم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ششم دی در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه برابر با ششم دی 1390 ودوم صفر 1433 هجری قمری و بیست و هفتم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

6 دی 1357

'امام خمینی'(ره) در مصاحبه با تلویزیون آلمان فرمودند: هیچ دولتی را با وجود شاه تحمل نخواهم كرد. هدف ما برقراری جمهوری اسلامی است و در آینده نزدیك به آن خواهیم رسید.

6 دی 1357

یورش نظامیان به تظاهرات مردمی در قزوین 14 شهید برجای گذاشت.

6 دی 1357

'امام خمینی'(ره) طی پیامی از اعتصاب كنندگان شركت نفت تشكر و پشتیبانی خود را از آنها اعلام كردند، همچنین از ملت ایران خواستند كه از اعتصاب كنندگان شركت نفت حمایت كنند. دولت در این روز كارگران اعتصابی شركت نفت را تهدید به محاكمه نظامی كرده بود.

6 دی 1357

در مراسم تشیع پیكر كامران نجات اللهی استاد دانشگاه، كه با حضور دانشگاهیان و مردم برگزار شد، بین مأمورین انتظامی و شركت كنندگان زد و خورد درگرفت وعده ای كشته، زخمی و بازداشت شدند . استاد نجات اللهی روز گذشته در جریان حمله نظامیان به اعتصاب كنندگان در وزارت علوم شهید شده بود.

6 دی 1350

بیش از یك هزار و 600 نفر دیگر از ایرانیان مقیم عراق از طریق قصر شیرین وارد كشور شدند.

6 دی 1340

لایحه اصلاحات ارضی در مجلس شورای ملی تصویب شد و 'محمدرضا پهلوی' نیز آن را امضا كرد.

6 دی 1332

'تیمور بختیار' فرمانده لشكر 2 زرهی با حفظ سمت، فرماندار نظامی تهران شد.

6 دی 1323

سرلشكر 'حسن ارفع' به جای سرلشكر 'رزم آرا' به ریاست ستاد ارتش منصوب شد.

6 دی 1313

دولت ایران از كشورهای خارجی خواست درمكاتبات رسمی خود از واژه پرشیا، پرس و پرسه به جای واژه ایران، استفاده نكنند. تا اوایل قرن بیستم، مردم جهان كشور ما را با عنوان رسمی' پارس یا پرشین' می شناختند.

6 دی 1307

قانون متحد الشكل نمودن البسه اتباع ایران در مجلس شورای ملی به تصویب رسید و طی آن مقرر شد، 'كلیه اتباع ذكور ایران كه به موجب مشاغل دولتی دارای لباس مخصوص نیستند ... ملبس به لباس متحد الشكل بشوند.'

تنظیم: هومن بهلولی