تبیان، دستیار زندگی
سن معرفی رایانه به كودكان امروزه سواد رایانه به طور روزافزون یك مهارت ضروری برای كودكان محسوب می شود. اما بهترین سن برای معرفی رایانه به كودكان چه زمانی است و آیا دانش رایانه برتری در شروع تحصیل به آنها می دهد یا خیر؟ تحقیق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه كارهای دیجیتال

سن معرفی رایانه به كودكان


امروزه سواد رایانه به طور روزافزون یك مهارت ضروری برای كودكان محسوب می شود. اما بهترین سن برای معرفی رایانه به كودكان چه زمانی است و آیا دانش رایانه برتری در شروع تحصیل به آنها می دهد یا خیر؟

تحقیقات نشان داده است كودكان رایانه را به تلویزیون ترجیح می دهند و سن استفاده از این وسیله كاهش یافته است.بیشتر این رایانه ها بازی های آموزشی و امكان تعامل را برای كودكان فراهم می كنند، اما ارتباط اینترنتی ایجاد نمی كنند. فایده این رایانه ها آشنایی كودكان با صفحه كلید است. كودكان احساس می كنند بر محیط خود نفوذ مستقیم دارند.

در مدرسه ای در شمال لندن هر شنبه صبح كلاسی برای پرورش مهارت رایانه كودكان و آماده سازی آنها برای امتحانات بعدی برگزار می شود. بزرگترین شاگرد این كلاس هفت سال و كم سن ترین آنها چهار سال سن دارد. در این كلاس به كودكان آموزش داده می شود چگونه اطلاعات را در برنامه صفحه گسترده اكسل مایكروسافت وارد كنند.

«مایك راید» كه یك آموزگار است می گوید كودكان حتی 18 ماهه نیز در این دوره ها شركت می كنند.تحقیقات جهانی در مورد كودكان كم سن و سال و استفاده آنها از فناوری اطلاعات IT محدود است.

با این حال خواندن گزارش اخیر دانشگاه «شفیلد» در انگلیس به نام «تازه كارهای دیجیتال» جالب است. براساس این گزارش، به طور مثال در چهار سالگی 45 درصد از كودكان تجربه استفاده از ماوس برای كلیك كردن را پشت سر گذاشته اند و 27 درصد از رایانه های خانگی خود استفاده كرده اند. این میزان در شش سالگی به53درصد افزایش می یابد. همچنین 30 درصد كودكان در خانه وب سایت های ویژه كودكان را مشاهده كرده اند.

گروه «ارتباط تعامل رایانه و كودك» (CHICI)كه ارتباط پویای كودكان و رایانه ها را بررسی كرده است معتقد است استفاده از رایانه نباید از سنین بسیار كم شروع شود. جانت رید از گروه CHICI معتقد است هجده ماهگی سن مناسبی برای كار با رایانه نیست. وی گفت: تصور نشستن یك كودك 18 ماهه در پشت یك رایانه سنتی كمی خنده دار است. جانت در پاسخ به این سوال كه اگر كودكی در سن دو یا سه سالگی استفاده از رایانه را آغاز كند آیا به این معنی است كه عملكرد بهتری در مدرسه خواهد داشت؟ می گوید: كودكانی كه از رایانه استفاده می كنند شروع بهتری خواهند داشت. برخی از این كودكان همانگونه كه جذب تلویزیون می شوند به سمت رایانه نیز كشیده می شوند بنابراین محرك اشتباهی و یا محركی فاقد هرگونه ارزش دریافت می كنند.

منبع : روزنامه همشهری