تبیان، دستیار زندگی
د ؛ 300 میلیون تومان جریمه در انتظار ایران     سهل انگاری و پشت گوش اندازی های مسوولان فدراسیون فوتبال ، عدم پایبندی به تعهدات و بی توجهی به اجرای مسوولیت در قبال قرارداد با شرکت پوما ، نه تنها فدراسیون فوتبا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوما به فدراسیون فوتبال هشدار داد ؛

300 میلیون تومان جریمه در انتظار ایران


سهل انگاری و پشت گوش اندازی های مسوولان فدراسیون فوتبال ، عدم پایبندی به تعهدات و بی توجهی به اجرای مسوولیت در قبال قرارداد با شرکت پوما ، نه تنها فدراسیون فوتبال را در آستانه یک جریمه حدود 300 میلیون تومانی قرار داده است ، بلکه آبروی بین المللی فوتبال ایران را در عرصه مارکتینگ ورزشی خدشه دار کرده است.

در حالی که تیم ملی ایران بعد از حدود 6 سال بار دیگر با قراردادی (هرچند اجباری به جهت حضور در جام جهانی) صاحب یک حامی مالی بین المللی البسه و تجهیزات ورزشی شد ، اما سهل انگاری ها و بی توجهی به مفاد این قرارداد ، اعتبار بین المللی فوتبال ما را در این عرصه به خطر انداخته است.

فصل جدید تمرینات تیم ملی از حدود 20 روز پیش آغاز شد اما در کمال تعجب بازیکنان تیم ملی در این مدت با لباسهایی بر خلاف آنچه باید می پوشیدند ، تمرین کردند!

بهانه این بود که از اجناس پوما در انبار فدراسیون فوتبال چیزی نمانده است.

اما مدیر شرکت مدرن اسپرت نمایندگی انحصاری پوما در ایران تاکید کرد این شرکت طبق قرارداد مقدار تجهیزات لازم را به ایران ارسال کرده است و محصولات پوما هم اکنون در گمرک فرودگاههای مهر آباد و امام خمینی (ره) است .

محمد خلیل پور تصریح کرد از مدتها قبل شماره بارنامه نیز در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است؛

اما چرا تا کنون برای ترخیص این اجناس اقدام نشده است ؟ این سوالی ست که اذهان را می آزارد!

واقعیت این است که با رفتن محمد دادکان از فدراسیون فوتبال دیگر مسوولان فدراسیون هم همراه او همه چیز را رها کردند رفتند ، بدون اینکه هیچ سند و مدرک و اطلاعاتی به نفرات جدید سپرده شود. حالا نیروهای جدید آمده اند بدون اطلاع از آنچه که بر فدراسیون در این سالها گذشته است.

گویا در زمان حضور دادکان در فدراسیون فوتبال فردی با نام احتمالی سحرخیزان وابسته به یک شرکت مرتبط با امور گمرکی و ترخیص کالا وظیفه ترخیص محموله های فدراسیون فوتبال را بر عهده داشته است اما با تغییرات در سطح مدیریت فدراسیون فوتبال این فرد هم ناپدید شده است.

طبق قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت پوما دایسلر تیم ملی ایران متعهد شده است در تمامی بازیهای رسمی و دوستانه ، جلسات تمرینی ، کنفرانس های خبری و ... از لباس های منقوش به نشان پوما استفاده کند . در بند 3.2.12 این قرارداد هم آمده است در صورت گزارشِ هر بار تخلف فدراسیون فوتبال ایران از تعهدات این قرارداد ، مبلغ 20 هزار یورو ( و نه دلار) جریمه برای فدراسیون در نظر گرفته شود.

اما مسوول پیگیری و گزارش اجرای تعهدات و تخلفات بر عهده کیست؟ نماینده پوما این وظیفه را بر عهده دارد اما او پیش از اینکه خود را نماینده پوما بداند ، یک شهروند ایرانی می داند. خلیل پور به واسطه دوستی سالیان سال خود با داریوش مصطفوی دبیرکل فعلی فدراسیون فوتبال هم که شده قصد دارد به فدراسیون فوتبال در این زمینه کمک کند. اما این مدارای وی شاید به اعتبار تجاری او لطمه بزند.

خلیل پور در این باره می گوید : ما هشدار می دهیم؛ گره ای که امروز با دست باز می شود را نباید کاری کرد که فردا با دندان هم باز نشود. به اعتقاد من در مقطع فعلی برای کمک به فوتبال همه باید یکدست شوند و همراهی کنند تا فوتبال ایران از وضعیتی که به آن گرفتار شده خارج شود.

او بخش تعهدات از قرارداد را نشان می دهد و می افزاید : « تیم ملی در تمام روزهایی که دو جلسه هم تمرین کرده از لباسهای یک تولیدی دیگر استفاده کرده است و این یعنی تخلف ؛ طبق برآورد ما در این میان چیزی بیش از 300 میلیون تومان جریمه تیم ملی ایران در این قرارداد خواهد بود اما تلاش می کنیم موضوع بطور مسالمت آمیز حل شود.

به توصیه خود من فدراسیون فوتبال طی نامه ای به اطلاع دفتر شرکت پوما در اتریش رسانده که تمام این اتفاقات به دلیل وضعیت خاص فدراسیون فوتبال بوده است و فدراسیون به هیچ عنوان قصد تخلف ندارد.»

اما از سوی دیگردر فدراسیون کنونی هم کارها به کندی پیش می رود به نظر میرسد " دفع الوقت " سیاست اول پائین دستی هاست و این خستگی را در پایان وقت اداری هر روز به تن سرپرست و دبیر کل جدید فدراسیون فوتبال باقی می گذارد.

در این وانفسا گفته می شود تابلوهایی که نشان پوما هم داشته از کمپ جمع آوری شده است اما مسوول کمپ توضیح می دهد که آن بخش از تابلوها متعلق به جام جهانی 98 بوده و تابلوهای تبلیغاتی جدید در محل تمرین ملی پوشان نصب است.

در کنار همه این حساسیتها برای بازی ایران و امارات هم لباسهایی از سوی یک شرکت داخلی تهیه شده بود که در طرح سر آستین آن 3 خط موازی خودنمایی می کرد!!

سه خطی که نشان رقیب پوماست و می توانست به اندازه ی کافی به دعوای خانوادگی دایسلر ( صاحبان اصلی و موسسان دو شرکت پوما و آدیداس) دامن بزند!

اما هرچه بود دلسوزان فوتبال در آستانه ی این بازی تدبیر به خرج دادند؛ در اسرع وقت لباسها تغییر کرد و مقرر شد بازیکنان پیراهن های ساده ی بدون آرم و نشان بپوشند که پخش مستقیم بازی برای فدراسیون دردسرساز نشود. حالا حداقل می توان امیدوار بود که تیم ملی از بابت بازی ایران – امارات جریمه نخواهد شد.

در مقابل همه این سهل انگاری ها یک خبر جدید آدم را شوکه می کند؛ شرکت پوما دایسلر از اتریش نمابر زده و خواهان دریافت شماره حساب ارزی فدراسیون فوتبال ایران است تا طبق قرارداد قسطی از طلب فدراسیون را به حساب واریز کند!!

این شماره دقیقا روز پنج شنبه و 48 ساعت بعد از بازی ایران و امارات به طرف قرارداد فدراسیون فوتبال ابلاغ شد.

به نظر می رسد موضوع دارد به خوبی و خوشی ختم به خیر میشود به خصوص که فدراسیون فوتبال هم فردی را مامور کرده که حتما تا بازی ایران – سوریه تجهیزات را از گمرک بیرون بکشد اما بی تردید آنچه بیش از جریمه ها موجب نگرانی ست ، وجهه بین المللی فوتبال ماست که بی خود و بی جهت و تنها به دلیل برخی کاهلی ها در خطر افتاده و چه بسا آینده ی همکاری های تبلیغاتی و حمایتهای مالی از فوتبال ملی را تحت تاثیر قرار دهد .

محمد حیرانی