تبیان، دستیار زندگی
آب بدن در اثر تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع از دست می رود. نوشیدن آب کافی و فراوان بسیار اهمیت دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا خیلی تشنه می‌شوم؟


آب بدن در اثر تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع از دست می رود. نوشیدن آب کافی و فراوان بسیار اهمیت دارد.


نوشیدن آب در لیوان

کم آب شدن بدن زمانی رخ می دهد که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آب باشد. باید بدانیم که بدن ما همواره در حال تغییر است.

آب به طور معمول به دلیل تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع از دست می رود. نوشیدن آب کافی و فراوان بسیار اهمیت دارد، اما تشنگی مکرر و دائمی ممکن است علامتی از یک مشکل پزشکی باشد.

10 دلیل تشنگی شدید

محققان علوم پزشکی دلایل تشنگی مکرر و شدید را این‌گونه ذکر می‌کنند:

1- از دست دادن آب و نمک زیاد بدن که می‌تواند در نتیجه استفراغ، اسهال و نخوردن آب کافی باشد.

اسهال یکی از شایع ترین علل دفع آب بدن است. اسهال مداوم و همیشگی هم ناراحت کننده و آزاردهنده بوده و هم خطرناک است، زیرا مقدار زیادی آب از بدن دفع می شود. در سراسر جهان، سالانه بیش از چهار میلیون کودک به دلیل کم آبی بدن در اثر اسهال جان می دهند.

ادرار مکرر و تشنگی بیش از حد از جمله علائم بیماری دیابت هستند

2- استفراغ مداوم نیز می تواند باعث از دست دادن آب بدن شده و اگر فرد نتواند مایعات را تحمل کند، جایگزینی آب دفع شده دشوار خواهد بود.

3- با افزایش دما، اولین راه خنک شدن بدن تعریق است. چه به دلیل شرایط محیطی (به عنوان مثال کار کردن در محیطی گرم) یا ورزش شدید در هوای گرم یا به دلیل تب ناشی از عفونت باشد، بدن مقدار قابل توجهی آب را برای خنک نگه داشتن خود دفع می کند.

4- در افراد مبتلا به دیابت نیز افزایش میزان قند خون می تواند منجر به افزایش ادرار و در نتیجه کم آبی شود. به همین دلیل است که ادرار مکرر و تشنگی بیش از حد از جمله علائم بیماری دیابت هستند.

5- پوست نیز نقش مهمی در تنظیم مایعات و درجه حرارت بدن دارد. پس سوختگی پوست و دیگر بیماری های التهابی آن نیز موثر است.

6- عدم توانایی نوشیدن مقدار کافی و مناسب آب از دیگر دلایل کم آبی است. این که این مساله به دلیل عدم دسترسی به آب یا عدم توانایی برای نوشیدن مقدار کافی آب است تفاوتی ندارد، این مشکل می تواند منجر به بروز کم آبی شود.

7- خوردن غذاهای پرادویه و نمک.

8- خون‌ریزی به طوری که افراد مقدار زیادی خون از دست دهند.

9- مصرف برخی داروهای خاص.

10- ابتلا به نارسایی کلیه، کبد و قلب

کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض مشکل کم آبی بدن قرار دارند

علائم و نشانه های کم آب شدن بدن

اولین واکنش بدن به کم آبی، احساس تشنگی برای افزایش مصرف آب همراه با کاهش دفع ادرار برای حفظ آب بدن است.

ادرار نیز غلیظ و تیره رنگ می شود.

هر چه مقدار کاهش آب بیشتر شود، علائم بیشتری ظاهر می شوند؛ علامت هایی مانند افزایش تشنگی، نداشتن اشک، خشکی دهان، تهوع و استفراغ، تپش قلب و گرفتگی عضلات.

کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. مطمئن شوید که افراد مسن و کودکان، آب کافی نوشیده و آب اضافی نیز در دسترس دارند و در مواقع نیاز به آنها کمک کنید.

تشنگی موجب کاهش تمرکز ذهنی و دقت می‌شود

تشنگی خون رسانی به مغز را کاهش می‌دهد و موجب کاهش تمرکز و دقت می‌شود.

در فصل سرما حس تشنگی در افراد کاهش می‌یابد، اما اگر آب به اندازه کافی مصرف نشود، حجم خون کاهش پیدا کرده و غلظت آن افزایش پیدا می‌کند.

اگر آب در بدن کم شود، خونرسانی به مغز نیز کاهش پیدا می‌کند و اکسیژن کمتری به مغز می‌رسد که موجب اختلال در تمرکز و دقت افراد می‌شود.

سالمندان باید به موقع آب مصرف کنند. بحث مصرف 8 لیوان آب در روز یک بحث عمومی است، اما ممکن است افراد با مصرف 5 لیوان در روز هم نیازشان برطرف شود.

مصرف چای می‌تواند موجب افزایش ادرار شود، به طوری که هر یک لیوان چای پررنگ، دو لیوان آب را از بدن دفع می‌کند، زیرا کافئین موجود در چای موجب افزایش دفع ادرار می‌شود.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

هموطن آنلاین

فارس - میترا زراتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.