تبیان، دستیار زندگی
نامه 42 امیر مومنان خطاب به عمر بن ابی سلمه: پس از یاد خدا و درود! همانا من نعمان ابن عجلان زرقی را به فرمانداری بحرین نصب کردم و بی آنکه سرزنشی و نکوهشی برای تو وجود داشته باشد، تو را از فرمانداری آن سامان گرفتم که تاکنون زمامداری را به نیکی انجام داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای خود را با نابودی دین آباد نکن

امام علی

حضرت علی(علیه السلام) در نامه 43 نهج البلاغه برای یکی از کارگزاران خیانتکار چنین نوشت: حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیای خود را با نابودی دین، آباد نکن که زیانکارترین انسان هستی.

سخت گیری در مصرف بیت المال

امیرالمومنین(علیه السلام) در نامه ای به 'مصقله بن هبیره' کارگزار حکومت در منطقه ای به نام 'اردشیر' که در حوالی فارس بود، نوشت: گزارشی از تو به من دادند که اگر چنان کرده باشی، خدای خود را به خشم آوردی و امام خویش را نافرمانی کردی.

خبر رسید که تو غنیمت مسلمانان را که نیزه‌ها و اسب هاشان گرد آورده و با ریخته شدن خون‌هایشان به دست آمده،به اعرابی که خویشاوندان تو هستند و تو را برگزیدند، می‌بخشی.

به خدایی که دانه را شکافت و پدیده‌ها را آفرید،اگر این گزارش درست باشد در نزد من خوارشده و منزلت تو سبک گردیده است.

نامه 42 امیر مومنان خطاب به 'عمر بن ابی سلمه': پس ازیاد خدا و درود! همانا من 'نعمان ابن عجلان زرقی'را به فرمانداری بحرین نصب کردم وبی آنکه سرزنشی ونکوهشی برای تو وجود داشته باشد،تو را از فرمانداری آن سامان گرفتم که تاکنون زمامداری رابه نیکی انجام دادی وامانت را پرداختی.پس به سوی ما حرکت کن که تصمیم دارم به سوی ستمگران شام حرکت کنم ودوست دارم دراین جنگ با من باشی.زیرا تو ازدلاورانی هستی که درجنگ با دشمن، و برپا داشتن ستون دین از آنان یاری می‌طلبم

پس حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیای خود را با نابودی دین،آباد نکن که زیانکارترین انسان هستی.آگاه باش،حق مسلمانانی که نزد من یا پیش تو هستند، در تقسیم بیت المال مساوی است. همه باید به نزد من آیند و سهم خود را از من گیرند.

روش دلجویی در عزل و نصب‌ها

نامه 42 امیر مومنان خطاب به 'عمر بن ابی سلمه': پس از یاد خدا و درود! همانا من 'نعمان ابن عجلان زرقی' را به فرمانداری بحرین نصب کردم و بی آنکه سرزنشی و نکوهشی برای تو وجود داشته باشد، تو را از فرمانداری آن سامان گرفتم که تاکنون زمامداری را به نیکی انجام دادی و امانت را پرداختی.

پس به سوی ما حرکت کن که تصمیم دارم به سوی ستمگران شام حرکت کنم و دوست دارم در این جنگ با من باشی. زیرا تو از دلاورانی هستی که در جنگ با دشمن، و برپا داشتن ستون دین از آنان یاری می‌طلبم. ان شاء الله.

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع :

خبرگزاری ایرنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.