تبیان، دستیار زندگی
خانه باید جای آرامش و سكون باشد. شهرهای شلوغ و پرمشغله امروزی خانه را به یگانه محل امن برای آسودن تبدیل می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکوراسیونی با طعم آرامش


خانه باید جای آرامش و سكون باشد. شهرهای شلوغ و پرمشغله امروزی خانه را به یگانه محل امن برای آسودن تبدیل می‌كند و البته غیر از این هم نباید باشد. با این حال آرامش خانه نیازمند توجه و مراقبت است.

دکوراسیونی با طعم آرامش

بدون توجه به برخی نكات آرامش خانه دستخوش بی‌نظمی و ناهنجاری می‌شود و در مقابل رعایت برخی اصول آرامش بصری و روانی را مهمان خانه‌های كوچك امروزی می‌كند. از همین ابتدا باید حساب آرامش رفتاری در خانه را جدا كرد. بهترین و زیباترین خانه‌ها نیز اگر ساكنانش با یكدیگر دعوا، كج‌خلقی، مرافعه و لجبازی كنند از آرامش و امنیت روانی تهی می‌شوند.

چیدمان وسایل

به چیدمان وسایل و چشم‌انداز كلی خانه توجه كنید. یك ضرب‌المثل می‌گوید: اگر در روح عظمت باشد در خانه نظم خواهد بود. اگر در خانه نظم باشد در جامعه هماهنگی خواهد بود. اگر در جامعه هماهنگی باشد در جهان صلح خواهد بود.

چیدمان وسایل در خانه و تركیب‌بندی رنگ‌ها باید در هماهنگی با یكدیگر باشند. اگر هر چه را خوشتان می‌آید یا آنچه مد شده است بخرید و در خانه داشته باشید به سرعت هماهنگی را از دست خواهید داد. هنگام خرید وسایل، مبلمان، پرده‌ها و... به هماهنگی آنها با یكدیگر و با محیط خانه توجه داشته باشید. لازم نیست گران‌ترین‌ها و بهترین‌ها را انتخاب كنید. به روح چیدمان خانه توجه كنید. سنتی یا مدرن؟ رنگی‌های گرم و ملایم یا تند و تحریك‌كننده؟ طیف رنگ‌های آبی و سفید یا قرمز و تیره؟

دکوراسیونی با طعم آرامش

نظم و ترتیب

هر چیزی باید سر جایش باشد. به این معنا كه هر وسیله‌ای جای معینی داشته باشد و پس از استفاده به همان جا بازگردد. این تفاوت خانه را با هتل، مسافرخانه یا پانسیون مشخص می‌كند. باید وسایل مختلف جای مشخصی داشته باشند كه همان جا یافت شوند. برای وسایل بهداشتی، غذاخوری، آشپزی ،‌ لباس‌ها، ‌كیف‌ و كفش، جعبه ابزار و... جای معینی در نظر بگیرید و همه اعضای خانواده بویژه كوچك‌تر‌ها را موظف كنید هر وسیله‌ای را پس از استفاده به جای اصلی‌اش بازگردانند. گاهی نیافتن وسیله‌ای حتی غیرضروری نیز علاوه بر آن كه آرامش جستجوكننده را از بین می‌برد و او را عصبی می‌كند احتمال بروز تنش در محیط خانه را بالا می‌برد. پخش‌وپلا بودن وسایل خانه در گوشه و كنار اتاق‌ها بویژه روی زمین امنیت كودكان، نوزادان و سالمندان را برای جابه‌جایی در محیط منزل به خطر می‌اندازد.

جمع‌وجور

برای درس‌خواندن و مشق‌نوشتن بچه‌ها مكان مشخصی اختصاص دهید. پخش و پلاكردن دفتر و كتاب و مداد و پاك‌كن روی زمین محیط خانه را به نوعی هرج‌ومرج دچار می‌كند كه از نظر روانی آزاردهنده است. هر نوع هرج و مرجی بر ذهن و روان آدمی تاثیر می‌گذارد و در مقابل نظم و ترتیب آرامش می‌آورد. به محصلان نیز بیاموزید كه پشت میز یا در اتاقشان به تكالیف مدرسه بپردازند و وسایلشان را مدام جابه‌جا نكنند.

وسایل نوزاد و اسباب‌بازی‌های كودكان نیز باید ظرف یا كیف معینی داشته باشد كه در جای مناسب قرار گیرد و در دسترس باشد

آزارهای خانه‌تكانی

هیچ‌چیز بدتر از خانه‌تكانی طولانی‌ نیست. برای خانه‌تكانی برنامه داشته باشید. همه وسایل را به هم نریزید بلكه خانه را اتاق به اتاق نظافت و گردگیری كنید. متاسفانه برای برخی بانوان خانه‌تكانی مكرر به یك عادت وسواس‌گونه تبدیل شده است. برای آن كه خانه تمیزی داشته باشید از شیوه سنتی بانوان ایرانی پیروی كنید. چند روز یكبار وسایل دم‌دستی را نظافت كنید، گردگیری وسایل و قسمت‌های دور از دسترس را به ماهی یكبار محدود كنید و خانه‌تكانی مفصل‌ را به‌صورت فصلی انجام دهید.

دکوراسیونی با طعم آرامش

اتاق‌پذیرایی را خلوت نگه دارید

آپارتمان‌های كوچك امروزی بویژه آنهایی كه امكانات محدودتری دارند كدبانوها را برای خشك‌كردن لباس‌ها، انباركردن وسایل اضافی و بی‌مصرف و... با مشكل مواجه می‌كنند. حتی‌الامكان از قسمت اصلی خانه یعنی اتاق‌پذیرایی برای این كارها استفاده نكنید.دیگر این كه اگر كمد دیواری‌های بزرگی در اتاق‌ها داشته باشید كارتان راحت‌ است و می‌‌توانید وسایل اضافی را در آنها انبار كنید.

دکوراسیونی با طعم آرامش

تهویه و بوی‌خوش

به تهویه خانه توجه كنید. همواره باید امكان گردش هوا در محیط خانه وجود داشته باشد. لای یك یا 2 پنجره را باز نگه دارید و علاوه بر آن اجازه دهید نور طبیعی طی ساعات روز به خانه بتابد. آفتاب ضدعفونی‌كننده است و از طریق ازبین بردن رطوبت اضافی از رشد و انتشار باكتری‌ها در محیط خانه جلوگیری می‌كند. از بوی خوش در خانه نیز غافل نباشید. بوی خوش حال آدم را خوب می‌كند و آرامبخش است. حتی‌الامكان از خوشبوكننده‌های طبیعی و غیرشیمیایی برای معطركردن هوای خانه استفاده كنید.

لامپ‌های كم‌مصرف هم باید حداقل 3 متر با بدن انسان فاصله داشته باشند و بالطبع استفاده از آنها در چراغ خواب یا چراغ مطالعه بسیار نامطلوب است

برای لباس چرك‌ها و هر آنچه احتمال پراكندن بوی بد را دارد ظروف در بسته در نظر بگیرید. بهتر است برای خانه‌های آپارتمانی جاكفشی را از انواع كمدی تهیه كنید تا بوی احتمالی كفش‌ها در محیط پراكنده نشود. دیگر این كه طی ساعات روز برای روشنایی از نور طبیعی بیشتر بهره ببرید و‌ هنگام شب نور خانه را با لامپ‌های رشته‌ای یا گازی تامین كنید. لامپ‌های فلوئورسنت (مهتابی)‌ و لامپ‌های كم‌مصرف در اولویت بعدی هستند و باید نقش مكمل داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد نور لامپ‌های فلوئورسنت اگر به مدت طولانی بر بدن انسان بتابند نوعی حالت گیجی و درخودماندگی ایجاد می‌كنند. لامپ‌های كم‌مصرف هم باید حداقل 3 متر با بدن انسان فاصله داشته باشند و بالطبع استفاده از آنها در چراغ خواب یا چراغ مطالعه بسیار نامطلوب است.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : همشهری

مطالب مرتبط :

خداحافظ خانه ی بهم ریخته

ریز ریز از خانه‌داری

قواعد خرید مبلمان

طرز استفاده از جارو برقی

خانه راچشم نواز کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.