تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه برابر با پنجم دی 1390 و اول صفر 1433 هجری قمری و بیست و ششم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجم دی در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز دوشنبه برابر با پنجم دی 1390 و اول صفر 1433 هجری قمری و بیست و ششم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

5 دی 1382

زلزله ای به قدرت 6/6 در مقیاس ریشتر،در ساعت 5و 26 دقیقه بامداد ، شهر بم را لرزاند. این زلزله علاوه بر جای گذاشتن 30 هزار كشته، شهر بم و روستاهای اطراف آن را به تلی از خاك تبدیل كرد.

5 دی 1370

جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‏ای كه توسط وزارت خارجه صادر شد استقلال 11 جمهوری شوروی سابق را به رسمیت شناخت. این جمهوریها عبارتند از:آذربایجان، تركمنستان، تاجیكستان، ازبكستان، قزاقستان، قرقیزستان، فدراتیو روسیه، ارمنستان، گرجستان، اوكراین و روسیه سفید.

5 دی 1357

شهر مشهد شاهد خونین ترین روزهای مبارزاتی خود بود و از سوی 'امام خمینی(ره)'، به همین مناسبت، در این شهر،عزای عمومی اعلام شد.

5 دی 1357

مأموران حكومت نظامی برای شكستن اعتصاب استادان دانشگاه به وزارت علوم حمله كردند. در جریان این حمله استاد 'كامران نجات ‌اللهی' به شهادت رسید. وی به همراه دیگر استادان انقلابی در حمایت از دانشجویان مبارز ابتدا در دانشگاه تهران و سپس در ساختمان وزارت علوم وقت علیه رژیم پهلوی تحصن كرده بودند.

5 دی 1357

بدنبال اعتصاب كاركنان صنعت نفت، میزان تولید نفت ایران به پایین ترین حد نصاب تولید رسید و كارشناسان پیش بینی كردند تا دو روز دیگر میزان تولید نفت به صفر برسد و بدین ترتیب صادرات نفت از بندر نفتی خارك قطع شد.

5 دی 1355

ریچارد هلمز(رییس پیشین سازمان سیا و سفیر آمریكا در ایران) در پی اتمام مأموریتش تهران را ترك كرد. ماموریت وی این بود كه پس از ورود به ایران به عنوان سفیر آمریكا، با بهره‌گیری از سوابق دیرینه دوستی خود با محمدرضا پهلوی، فعالیت‌های سیا در منطقه خلیج‌فارس را وارد مرحله جدیدی كند.

5 دی 1350

مأمورین امنیتی حزب بعث عراق با یورش به مدرسه طلاب ایرانی در نجف، عده‌ای از روحانیون را دستگیر و بازداشت كردند. این یورش در پی انتشار نوار سخنرانی 'امام خمینی(ره)' در مورد اخراج ایرانیان از عراق صورت گرفت. در این روز 778 ایرانی اخراج شده از عراق وارد مرز خسروی شدند.

5 دی 1336

'حسن ارفع' (وزیر پیشین راه و رییس اسبق ستاد ارتش) به سمت سفیركبیر ایران در تركیه تعیین شد.

5 دی 1333

كنسرسیوم شركتهای خارجی بهره داری از نفت جنوب ایران را آغاز كرد. قرارداد این كنسرسیوم، كه مركب از5 شركت آمریكایی، شركت نفت بریتانیا ،شركت هلندی رویال راچ شل وشركت نفت فرانسه بود، در29 مهر1333 به تصویب مجلس شورای ملی ودرششم آبان ماه همان سال به تصویب مجلس سنای ایران رسیده بود.

5 دی 1329

'غلامحسین فروهر' وزیر دارایی در جمع نمایندگان مجلس شورای ملی مخالفت صریح خود را با ملی شدن صنعت نفت اعلام كرد.

5 دی 1318

در چنین روزی قانون دادرسی كیفری ارتش ایران به تصویب رسید. این قانون بر گرفته از قانون دادرسی كیفری ارتش فرانسه بود و برخی از نهادهای حقوقی را از این كشور اتخاذ كرده بود.

5 دی 1293

مناطق غرب و جنوب ایران در جنگ جهانی اول با توجه به اعلام بی طرفی ایران مورد تعرض نیروهای عثمانی و نظامیان آلمانی قرار گرفت.

5 دی 1289

'حسینقلی خان نواب' سه ماه پس از عهده ‌داری منصب وزارت امورخارجه، از مقام خود استعفا داد. وی روز ششم آبان در كابینه 'مستوفی‌ الممالك' به این سمت منصوب شده بود.

5 دی 1277

آیت‏اللَّه 'سیدعلی حسینی مرعشی' معروف به سید الاطبّاء، مجتهد و طبیب بزرگوار دارفانی را وداع گفت و در نجف اشرف، در مقبره خانوادگی در وادی‏السلام به خاك سپرده شد.

تنظیم: هومن بهلولی