تبیان، دستیار زندگی
اگر امام جماعت با افراد فعال در مسجد روابط صمیمی داشته باشد به همان نسبت در ایجاد فرهنگ نماز و جذب افراد موفق تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاذبه های یک امام جماعت برای جوانان 2

( بر اساس تجربیّات یک روحانی)
امام جماعت

اگر امام جماعت با افراد فعال در مسجد روابط صمیمی داشته باشد به همان نسبت در ایجاد فرهنگ نماز و جذب افراد موفق تر است.

مقاله پیشین رااینجا مطالعه فرمایید.

جاذبه های یک امام جماعت موفق :

1.    مردمی بودن

اگر امام جماعت با افراد فعال در مسجد روابط صمیمی داشته باشد به همان نسبت در ایجاد فرهنگ نماز و جذب افراد موفق تر است. به عبارتی حضورش در بین افراد نمازگزار و افراد فعال می تواند موجب شناختش از نیازهای روحی و عاطفی و حتی نیازهای مادی افراد حاضر در نماز باشد.

می تواند به مشکلات آنان رسیدگی کند و روابط بسیار محکم و عمیقی ایجاد کند. مردمى بودن امام جماعت و برخورد مناسب موجب جذب شدن افراد و ایجاد علاقه جوانان به نماز جماعت می شود.

 اگر امام جماعت بتواند از افراد موثر و شاخص در میان جوانان و پیران و فرهنگیان و بازاریان و پزشکان به مسجد دعوت و جذب کند مى تواند از حضور آنان در مسجد براى ایجاد جاذبه در دیگران و نیز رفع مشکلات برخى از مردم بهره ببرد .

اگر مسجد عمدتا براى مجالس ترحیم باشد که متاسفانه فرهنگ دینى و معنویت و آموزش دینى در آنها جایى ندارد و صرفا براى گرامى داشت مردگان و عرض تسلیت به زندگان است و در این وسط هم پولى نصیب خادم و آبدارچى و قارى و واعظ مى شود و گذران زندگى محور است تا حفظ دین و معنویت و مذهب و قرآن در این صورت مخاطبان ثابت و تاثیرگذارى و جاذبه دینى اش را از دست خواهد داد .

2.    عالم بودن

امام جماعت باید اهل مطالعه باشد . هم در احکام و مسائل دینى حرف هاى تازه اى براى گفتن داشته باشد و هم از مطالعات دیگر برخوردار باشد تا مردم خود را محتاج علم او ببینند .

وقتی مطالعات و اطلاعات او زیاد باشد و با سلیقه های جوانان همخوانی داشته باشد ودر رفتار و کارهایش خشک نباشد ونیزدر مسائل فرهنگى از جوانان همفکرى بخواهد و از پیشنهادات آنها در کارها استفاده کند جذب شدن جوانان به مسجد وخود او قطعی است.

مردم به مسجد مى آیند تا دین، علم و معنویت کسب کنند و در حل مشکل محله و جامعه اطراف خود سهیم باشند و روحانى مسجد باید در این امور چیزى براى مردم داشته باشد .

3.    امانت دار بودن

اگرمردم امام جماعت را فردی امین و قابل مشورت و با درایت بدانند ؛ آن مسجد به بهترین محل مشاوره تبدیل خواهد شد.

4.    مخاطب شناسی

مخاطب شناسى و تیپ شناسى امام جماعت از افرادى که با آنان روبه روست در موفقیت فعالیت هاى فرهنگى وى بسیار موثر است .

چون برخى مذهبى متعادلند و برخى افراطى برخى جاهل و نادانند و برخى آگاه و فرهیخته برخى پر از شک و تردیدهاى مربوط به مشکلات زندگى و تقدیر و سرنوشت و فلسفه و .... برخى اهل فیلم و ماهواره و ... اند و برخى اصلا اهل رادیو و تلویزیون نیستند .

برخى ساده دل اند و برخى هوشمند و دقیق و برخى زیرک و رند هفت خط . برخى از سلامت روانى نسبى برخوردارند و برخى استرس و هیجان هاى شدید و مشکلات روانى و خانوادگى عدیده اى دارند که همه را به یک چوب راندن از لحاظ تبلیغى و علمى و عملى مى تواند تلاش امام جماعت را بى ثمر یا کم ثمر سازد .

5.    وقت شناس بودن

امام جماعت باید حداکثر بعد از پایان پخش اذان حتما در مسجد حضور داشته باشد . اگر امام جماعت دیرتر از همه به مسجد بیاید (که متاسفانه در بعضی موارد اینگونه است) از جاذبه مسجد به خصوص برای جوانان کم میشود .

اگرچه در موقع اذان وقبل از شروع نماز جماعت به ظاهر امام جماعت کار خاصّی ندارد ولی همین حضور ونشستن امام جماعت بر سر سجّاده تا تمام شدن اذان تأثیر به سزایی در جذب وتشویق نمازگذاران دارد. جوانان معمولا نماز هایی را که دیر شروع می شود ویا خیلی طولانی می گردد دوست ندارند .

بهتر است او بین دو نماز صحبت نکند . یا اگر صحبت میکند صحبتی یک دقیقه ای ارائه کند. نماز خواندن کند یا تند یا کشدار کردن آداب و امور مسجد مى تواند به حضور مردم آسیب بزند .

6.    بها دادن به جوان ها

امام جماعت می تواند هرچند وقت یکبار، از جوانها برای شرکت در نماز جماعت تشکر کند. با احترام گذاشتن به جوان و نوجوان می توان آنها را در نظر خودشان مهم جلوه داد تا باز هم این کار مهم را تکرار کنند.

یکی از مصادیق احترام به جوانان را می توان مشارکت دادن آنها در صف اوّل جماعت دانست. متأسّفانه در بیشتر مساجد صف اول مخصوص پیر مرد هاست . در مسجد یکی از محلّات امام جماعت هر شب در صحبت ها جوانان را به حضور در صف اوّل تشویق کرده و ثواب بسیار بالای آن را گوشزدکرده بود. بعد از یک ماه تمام صف اول را جوانان پر کردند .

7.    آراسته بودن

تجربه های متعدّد نشان می دهد که ظاهر آراسته و خلق و خوی خوش بیشتر از هر چیز دیگری جوانترها را به سمت و سوی مسجد می کشاند.

امام جماعت باید همیشه مهربان و خنده رو باشد. و همین امر خود بسیاری از روحیّه های فرّار را به مسجد خواهد کشاند.تجربه نشان داده است که اگر اگر امام جماعت ظاهری آراسته نداشته باشد نه تنها نمی تواند در جذب جوانان به مسجد موفّق باشد بلکه دافعه هم ایجاد می کند.

برخی از مصادیق عدم آراستگی امام جماعت عبارتند از:

1.       بیش از حد مسن یا پیر باشد

2.       صدای رسایی نداشته باشد

3.       الفاظ عوامانه به کار ببرد

4.       الفاظ ثقیل و غیر قابل فهم برای عموم استفاده کند

5.       روابط عمومی خوبی نداشته باشد

6.       وقت شناس نباشد

7.       راستگویی و امانتداریش ضعیف باشد

8.       طرفدار افراطی گروه، احزاب یا افراد خاصی باشد.


حجت الاسلام یحیی صالح نیا

تهیه و فرآوری: سید مهدی موسوی ، گروه حوزه علمیه تبیان