تبیان، دستیار زندگی
سال نو" دراوایل سال جدید بار دیگر و با آغاز بازیهای لیگ برتر ، برنامه پرطرفدار 90 با مجری و کارگردان همیشگی خود عادل فردوسی پور کمی زودتراز ساعات همیشه ، اولین برنامه خود را در سال 82 آغاز کرد. دوشنبه 19/1/82 ساعت 35/22 ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"اولین گزارش از برنامه 90 در سال نو"

دراوایل سال جدید بار دیگر و با آغاز بازیهای لیگ برتر ، برنامه پرطرفدار 90 با مجری و کارگردان همیشگی خود عادل فردوسی پور کمی زودتراز ساعات همیشه ، اولین برنامه خود را در سال 82 آغاز کرد.

دوشنبه 19/1/82 ساعت 35/22 دقیقه شب شبکه سوم سیما

آقای فردوسی پور درابتدا ضمن عرض تبریک سال نو به معرفی میهمانان برنامه پرداخت.

کارشناس فنی

: امیر حاج رضاییکارشناس داوری: هوشنگ نصیرزاده

درابتدای برنامه طبق روال قبلی گوشه ای از بازیهای انجام شده لیگ در هفته گذشته پخش شد.

بازی اول: استقلال اهواز- ذوب آهن

دراین قسمت ، مصاحبه ای از امیر قلعه نوعی سرمربی استقلال اهواز پخش شد که وی در این مصاحبه اظهار داشت: تیم ما در ایام نوروز تمرینات خود را انجام داد و ما شناخت کافی از حریف خود داشتیم ، در ضمن تیم ذوب آهن بسیار خوب و قوی است . درادامه قلعه نوعی در خصوص پیوستنش به استقلال تهران گفت: من این مسأله را به مدیران دو باشگاه واگذار کردم و در این شرایط تمایلی به ترک اهواز نداشتم و فعلاً ماندنی شدم.

توضیح اینکه سرمربی ارمنستانی ذوب آهن حاضر به انجام مصاحبه نشد ، این حرکت وی توسط فردوسی پور یک باب تلقی شد که مربیان خارجی یاد گرفته اند پس از باخت مصاحبه نکنند.

بازی دوم: پاس- پیکان

از نکات قابل توجه این بازی گل دوم تیم پاس بود که توسط عباس آقایی به صورت شوت از فاصله زیاد زده شد.

در قسمت دیگر این بازی مربیان دو تیم در مصاحبه ای جداگانه این چنین گفتند : دکترذوالفقارنسب: بازی خوبی بود. تیم پاس در اول بازی خیلی خوب بود. تیم ما دچارغرور کاذب شده بود و کمی هم دوری ازمسابقات بچه ها را از شرایط مسابقه دور کرده بود. البته من قصد توجیه ندارم.

آقای همایون شاهرخی: ما در زمین خود به این سه امتیاز نیاز داشتیم . تیم ما خوب بازی کرد و ما توانستیم تیمی مثل پیکان که مدتی باخت نداشت را ببریم ، در حاشیه این بازی خبرنگار 90 مصاحبه ای با خداداد عزیزی انجام داد و خداداد در خصوص محرومیت شش ماه خود گفت: من فکر می کنم هل دادن یک بازیکن در داخل زمین شش ماه محرومیت نداشته باشد ، چون دست خودم همه شکسته است .

درگیری ما بیرون از زمین بوده و من فکر می کنم به داخل زمین ربطی ندارد و تازه اگر قراراست به خاطر درگیری بیرون از زمین شش ماه محروم بشوم ، می توانند به درگیری آقای کاظمی با کمالوند در بازی سپاهان با ابومسلم و درگیری بازی استقلال و فجر و خیلی از بازیهای دیگر برگردند . در کل من فکر می کنم این رای کمی بودار است و اکنون من هیچ شکایتی ندارم چرا که احساس می کنم در داخل زمین کاری انجام نداده ام.

در ضمن فحش و کتک هم خورده ام و حالا مسئولان می گویند خداداد از قبل سابقه دار بوده یا از کسوت خود سوء استفاده کرده است .

وی گفت: پس چرا اگر من از قبل سابقه داشتم همان موقع محروم نکرده بودند فکر نمی کنم چنین قانونی جای دیگری وجود داشته باشد ، تا حالا هم به من ارفاقی نکرده اند و قانون برای همه است.

پیرامون مسئله فوق فردوسی پورطی تماسی تلفنی با آقای عنایت الله ده میانی رئیس کمیته انضباطی به بررسی و چگونگی رای صادره از سوی این کمیته پرداخت . در ابتدا آقای ده میانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا این تصمیم سخت گیرانه نبوده است؟ گفت: به نظر من نه تنها این تصمیم سخت گیرانه نبوده ، بلکه ارفاق هم شده چرا که ما وقتی وضعیت ایشان را با آیین نامه تطبیق دادیم ، قانونا حداقل مجازاتش یکسال محرومیت بود و در کل متعادل تصمیم گیری کردیم.

رئیس کمیته انضباطی در خصوص شکوائیه باشگاه پاس گفت: این مسئله حق باشگاه و بازیکن است و قابل تجدید نظر خواهی است، اما درصورتی که شرایط تجدید نظر خواهی که شامل زمان ، هزینه و ادله کافی است ، رعایت شود . در میان این گفتگوی تلفنی آقای نصیرزاده کارشناس داوری این برنامه به نقد رای صادره پرداخت و گفت: برای آقای خداداد عزیزی محرومیت تعلیقی صادر شده که چنین چیزی در آیین نامه انضباطی وجود ندارد، بازیکن باید یا محکوم بشود یا نشود. تعلیقی وجود ندارد و فقط تعلیقی در قوانین جزایی کشور است و در آیین نامه فوتبال وجود ندارد. نصیرزاده افزود: رفتارآقای عزیزی با ماده 16 آیین نامه انضباطی مطابق است .درکل من مدت این محرومیت صادره را خیلی زیاد می دانم.

کارشناس برنامه خطاب به تمام بازیکنان گفت: رفتارغیر ورزشی چه در داخل زمین و چه درخارج از زمین تفاوتی ندارد و هر دو محکوم هستند.

در پایان آقای نصیرزاده کاهش محرومیت عزیزی را فقط دراختیار آقای دادکان، دانشور وده میانی دانست و مرجع ذیصلاح رسیدگی مجدد و تغییر حکم را شورای عالی انضباطی معرفی کرد.

ده میانی در خصوص آخرین وضعیت کریم باقری و شکایت باشگاه پرسپولیس از او به برنامه 90 ، چنین گفت : بعدازظهر به اتفاق آقایان باقری و غمخوار( مدیرعامل پرسپولیس) تشکیل جلسه دادیم و در نتیجه چون آقای باقری آمادگی کامل برای پاسخگویی و ارائه ادله و مدارک را نداشت ، قرار شد به آقای باقری فرصت داده شود تامدارک را آماده کنند و با توجه به تعطیلات فکر می کنم ظرف چند روز آینده به این مساله رسیدگی کامل شود. سپس درادامه برنامه ، اخبار برنامه 90 پخش شد، که اهم اخبارآن به شرح ذیل است:

1- ارشاد یوسفی دروازه بان ابومسلم دچار شکستگی از ناحیه پا شد.

2- خلیل صالحی به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه برق شیراز منصوب شد.

3- تیم فوتسال کشورمان روزهای 7و8 اردیبهشت ماه در دو دیدار دوستانه به مصاف قهرمان جهان ، اسپانیا خواهد رفت.

4- به مناسبت پنجمین سالگرد مرحوم سیروس قایقران مراسمی به یادبود او در مزارش برگزار شد.

بازی سوم : پرسپولیس – ابومسلم

در ادامه برنامه، تصاویری از بازی دو تیم پرسپولیس و ابومسلم پخش شد .

بعد از این بازی گزارشگر برنامه 90 مصاحبه های جالبی انجام داده که می توان به گفته های زیر اشاره کرد.

فیروز کریمی ( سر مربی ابومسلم): بازی متوسط بود و زمین خیلی خراب بود تیم پرسپولیس دست به وقت کشی زد و به قول خودشان حرفه ای گری کردند ، این روش هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

اما در کل پرسپولیس در اجرای تاکتیک تیمی خود موفق بود و ما 25 دقیقه اول خیلی طوفانی شروع کردیم و قدرموقعیت ها را ندانستیم و در خط هافبک خیلی ضعیف کار کردیم.

علی پروین: ما از نتیجه راضی هستیم اما از کل بازی راضی نیستیم ما بعد از بازیهای تاشکند 10 تا 12 روز به بچه ها استراحت دادیم . بعد از آن به مشکل زمین و نداشتن محل تمرین برخوردیم.من به بچه ها خسته نباشید می گویم.

وی در ادامه و در خصوص مشکلات مالی باشگاه گفت: سازمان تربیت بدنی به آقای غمخوار قولهایی داده بود که انجام نشده و من فکر می کنم ما بیشتر به حمایت سازمان نیاز داریم.  آقای غمخوار هم زحمت می کشد. هزینه یک تیم بزرگ حدود 2 یا 3 میلیارد است و ما مشکل حمایتی داریم.

علی پروین در مورد وضعیت باقری گفت: مشکل او با مدیریت باشگاه است ، ما از اول هم گفتیم او را نمی خواهیم و حالا هم می گوئیم به او نیازی نیست. سپس پس از پخش مصاحبه ها کارشناس فنی برنامه اظهار داشت: ما باید تحمل آراء مخالف را داشته باشیم . من سعی می کنم با مخاطبین و علاقه مندان صادق باشم. تعطیلات در لیگ آثار منفی و سوء داشته است . دیدار پرسپولیس و ابومسلم از نظر من از 5 نمره عالی 2 می گیرد  ، یعنی زیر متوسط و تنها نقطه مثبت مسابقه گزارشگری آن بازی بود ( این بازی را آقای فردوسی پور گزارش کرد) پرسپولیس برای پرهیزازجنگ فیزیکی ابومسلم که شاخصه این تیم است بازیکنان تکنیکی خود را در ترکیب قرار داده بود مثل برزگر- انتظاری – جباری- محمدوند و برای دراختیار گرفتن میانه میدان ، به بازی گرفته شدند.

وی به اشتباهات وحشتناک در خط دفاع پرسپولیس و به خصوص گل محمدی و انصاریان اشاره کرد . وی عامل پیروزی در یک مسابقه را سیستم تیمی ندانست و گفت: بنابر تدریس خود فیفا این بازیکنان هستند که مسابقه را می برند و توانایی ها هم دخالت دارد .

حاج رضایی در ادامه صحبتهایش افزود: من قصد جانبداری ندارم اما لازم است به مربی آلمانی استقلال آقای کخ بگویم که وعده و وعید به تماشاگران ندهد ، بداند که مردم ایران فهیم هستند. چرا هنوز به دو جام امیدوار است و محکم می گوید ما شانس داریم . او هر دو جام را از دست داده است.

سپس نصیرزاده توضیحاتی درخصوصI.T.C و برگه رضایت نامه فوتبالیست ها ارائه کرد و قوانین آن را بازگو کرد و مشکل میناوند را قابل حل دانست.

بازی چهارم  – سپاهان، فولاد خوزستان

می توان به مصاحبه مربیان دو تیم اشاره کرد. حسین کعبی یک پنالتی را برای فولاد از دست داد و پطروسیان آن را دفع کرد. فرهاد کاظمی توسط علی خسروی داور بازی اخراج شد.

آقای حاج رضایی کارشناس برنامه مشکل سپاهان را مسئله روانی و روحی عنوان کرد و گفت: تیم سپاهان مشکل آمادگی و تاکتیکی ندارد- وی نداشتن یک رقیب جدی برای آرمناک پطروسیان دروازه بان سپاهان را یک امر مهم قلمداد کرد.

کارشناس داوری درخصوص صحنه های مشکوک این بازی گفت: گل اول سپاهان کاملاً صحیح بود . وی پنالتی برای فولاد را هم درست عنوان کرد و در کل به مشکلی در داوری اشاره نکرد.

تنها نکته قابل توجه در خصوص این دیدار اظهار نظر کارشناس و مجری برنامه در مورد علی خسروی داور کشورمان بود که هر دو معتقد بودند تا کنون 7 مربی در لیگ از بازیها اخراج شده اند که آقای خسروی به تنهایی 4 مربی را اخراج کرده و این خود آماری جالب است و از آقای دادکان رئیس فدراسیون فوتبال خواست تا در خصوص کلاسهای داوری و امرآموزش به آنها دقت کافی شود تا از دادن کارت های بیهوده و احساسی پرهیز شود.

بازی پنجم- فجر سپاسی، سایپا

غلامحسین پیروانی مربی فجرسپاسی گفت: نتیجه مساوی عادلانه بود ، اما تیم ما بسیاری از بازیکنان کلیدی خود را به دلایل مختلف در اختیار نداشت و این عامل در کیفیت کار ما اثر گذار بود.

بازی ششم: صنعت نفت آبادان، برق شیراز

نکات مهم

1- مصاحبه عباسی سر مربی برق شیراز

2- هر دو گل تیم برق شیراز را علی باغمیشه به ثمر رسانده بود که به اشتباه درمطبوعات، زننده گل دوم جعفری نام برده شده بود.

دراین قسمت از برنامه بخش با لژیونرها پخش شد که فقط اخباری از وضعیت دو لژیونرایرانی درآلمان مهدوی کیا وهاشمیان گفته شد.  نکته جالب و قابل اشاره یکصدمین بازی مهدی مهدوی کیا برای هامبورگ دربوندس لیگا بود که مقابل آرمینیا بیلفلد بود. دیگرلژیونرهای کشورمان در این هفته یا بازی نداشتند یا بازی نکردند.

بازی هفتم: ملوان – استقلال

نکات قابل توجه

1- ضربه یدالله اکبری و برخورد آن به تیرک دروازه ملوان.

2- کارشناس داوری قضاوت مسعود مرادی داور این بازی را عالی توصیف کرد.

3- کارشناس فنی گفت: هر دو تیم به هم نزدیک بازی می کردند و پرس شدیدی انجام شد. به نظر من پاشازاده برای استقلال خوب کار کرد. و حساسیت این بازی بر روند آن تاثیر داشت.