تبیان، دستیار زندگی
وقتی آدما با مشکلی روبرو میشن وقتی طاقتشون در برابر سختی ها تموم میشه وقتی حوصلشون سر میره سرشون رو به طرف آسمون بلند می کنن و با داد و فریاد می گن خدایا مگه من چه گناهی کردم ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدایا مگه من چه گناهی کردم ؟


وقتی آدما با مشکلی روبرو میشن وقتی طاقتشون در برابر سختی ها تموم میشه وقتی حوصلشون سر میره سرشون رو به طرف آسمون بلند می کنن و با داد و فریاد می گن خدایا مگه من چه گناهی کردم ؟

سختی

وقتی این جمله رو میشنوی  اولین سوالی که به ذهن آدم میاد اینه که  اصلا گناه چه ربطی به مشکلات تو زندگی داره ؟ یعنی واقعا چون من گناه کردم این بلاها داره به سرم میاد یعنی کسانی که گناه نمی کنن هیچ مشکلی تو زندگیشون ندارن و همیشه شاد و سر حال هستن و صفا می کنن ؟و هزاران سؤال دیگه که فقط با شنیدن این یه جمله تو ذهن آدم ها میاد.

اما به راستی واقعیت چیست ؟ آیا گناه ربطی به مشکلات و گرفتاری های ما در زندگی دارد حقیقت این است که مشکلات و گرفتاری های ما در زندگی را میتوان به چهار قسمت تقسیم کرد:

قسم اول:مشکلات و گرفتاری هایی که فقط جنبه امتحان دارد و میتواند نقش مهمی در موفقیت افراد داشته باشد این مشکلات و گرفتاری ها برای همه هست و استثنا پذیر هم نیست و به تعبیری دیرو زود داره اما سوخت و سوز نداره

«وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الاْمْوَ اَلِ وَ الاْ نفُسِ وَ الثَّمَرَ َتِ وَبَشِّرِ الصَّـَبِرِینَ ؛ و شما را به چیزی از [قبیل] ترس و گرسنگی و کاهشی در اموال و جانها و محصولات می آزماییم و صابران را مژده بده" . (بقره، 155)

اگر بپرسید چرا ما باید امتحان شویم در جواب باید گفت :یکی از مهمترین دلیل ها برای امتحان انسان ها این است که در برابر سختی و مشکلات مقاوم و قدرتمند شوند.

قسم دوم:مشکلات و گرفتاری هایی که فقط به خاطر عملکرد بد ما در زندگی پیش می آید و هیچ کسی را هم نباید سرزنش کنیم انسان هایی که بهترین ایام جوانی خود را کاملا بیهوده سپری کردند و بدون بدست آوردن هیچ تخصصی اکنون با هزاران مشکل روبرو میشوند هیچ کسی را نباید سرزنش کنند جز خودشان را و به تعبیر شیطان «فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُواْ أَنفُسَكُم: پس مرا سرزنش مكنید و خود را سرزنش كنید»( ابراهیم22)

آن گناهانی که دعا را باز می گرداند: بد دلی و بد طینتی، نفاق با برادران ایمانی، باور نداشتن اجابت دعا، تاخیر نمازهای واجب تا آن که وقت آن بگذرد،نزدیک نشدن به خدای عزوجل به وسیله صدقه و بدزبانی و فحش در گفتار

قسم سوم مشکلاتی هستند که افراد ظالم در جامعه برای ما بوجود می آورند که در این صورن وظیفه داریم با بی عدالتی و ظلم در جامعه به شدت مبارزه کنیم.

قسم چهارم :مشکلاتی که انسان ها به خاطر دور از معنویت و خداوند و ارتکاب گناهان با آنها رو برو میشوند که در این قسم جواب سوالاتی که در مقدمه مطرح شد کاملا داده شود

خدایا مگه من چه گناهی کردم که دعاهام مستجاب نمیشه:

امام سجاد (علیه السلام): «والذنوب التی ترد الدعاء: سوءالنیه و خبث السریره، و النفاق مع الاخوان، و ترک التصدیق بالاجابه، و تاخیرالصلوات المفروضات حتی تذهب اوقاتها و ترک التقرب الی الله عزوجل بالبر والصدقه و استعمال البذاء و الفحش فی القول » آن گناهانی که دعا را باز می گرداند: بد دلی و بد طینتی، نفاق با برادران ایمانی، باور نداشتن اجابت دعا، تاخیر نمازهای واجب تا آن که وقت آن بگذرد،نزدیک نشدن به خدای عزوجل به وسیله صدقه و بدزبانی و فحش در گفتار.( معانی الاخبار: 270 )

خدایا مگه من چه گناهی کردم که برکت تو زندگیم نیست :

«وَیا قَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیهِ یرْسِلِ السَّمَاء عَلَیكُم مِّدْرَارًا وَیزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلاَ تَتَوَلَّوْاْ مُجْرِمِینَ:و اى قوم من، از پروردگارتان آمرزش بخواهید، سپس، به سوى او بازگردید، تا ابر و باران را بر شما ریزان فرستد و نیرویى بر نیروى (جانى و مالى) شما بیفزاید، و مجرم و گنهكار (از او) روى مگردانید)( هود 52)

گناه

خدایا مگه من چه گناهی کردم که اینقدر بدبختی دارم :

(وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیدیکُمْ وَ یعْفُوا عَنْ کَثیرٍ :و هر مصیبتی به شما رسد پس به سبب دستاورد شماست! و بسیاری (از خطاهای شما) را می بخشد.)( شوری 30)

مصائب و ناملایماتی که متوجه جامعه شما می شود، همه به سبب گناهانی است که مرتکب می شوید، و خدا از بسیاری از آن گناهان درمی گذرد و شما را به جرم آن نمی گیرد.

خدایا مگه من چه گناهی کردم که حوصله نصیحت رو ندارم :در آیاتی از کتاب وحی درباره گروهی از گنهکاران لجوج و عنود امده است که:

«خَتَمَ اللهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ عَلی سَمْعِهِمْ وَ عَلی أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ» (خداوند بر دل های آنان مهر نهاده، و همچنین بر گوش های آنان، و بر چشم هایشان پرده ای فرو افتاده، و برای آنان عذاب بزرگی است.) (بقره آیه 7)

و در حدیث دیگری از همان حضرت می خوانیم.:ان العبد اذا اذنب ذنبا نکتت فی قلبه نکتة سوداء، فان تاب و نزع و استغفر صقل قلبه، و ان عاد زادت حتی تعلو قلبه، فذلک الرین الذی ذکر اللَّه فی القرآن: « کَلَّا بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یکْسِبُونَ.»

در منطق قران گناه عامل بزرگی برای اضطراب و افسردگی و از طرف دیگر ذکر خداوند و با خدا بودن و معنویت عامل مهمی برای آرامش انسان هاست :(الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ:آنان كه ایمان آوردند و دلهاشان به یاد خدا آرام یابد. آگاه باشید كه دلها تنها به یاد خدا آرام گیرد.

(هنگامی که بنده گناه کند نقطه سیاهی در قلب او پیدا می شود، اگر توبه کند و از گناه دست بردارد و استغفار نماید، قلب او صیقل می یابد و اگر باز هم به گناه برگردد سیاهی افزون می شود، تا تمام قلبش را فرا گیرد، این همان زنگاری است که در آیه (کَلَّا بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یکْسِبُونَ) به آن اشاره شده.)( مطففین آیه 14)

خدیا مگه من چه گناهی کردم که به هر دری میزنم بسته میشه:خداوند متعال در سوره‌ی طلاق می فرماید:«و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا ؛ و هر كس تقوای الله را پیشه کند [الله] براى او در كارش آسانی قرار می‌دهد» (طلاق 4) وقتی تقوا باعث آسان شدن کارها می‌شود در مقابل گناه و عدم تقوای الهی نیز باعث ایجاد مشکلات و سخت شدن کارها و بسته شدن درهای موفقیت بر روی انسان می‌شود.

خدایا مگه من چه گناهی کردم که بلای های جدید به من میدی؟

در روایات آمده که هرچه انسان ها گناهان جدیدتری را انجام دهند باعث می شود بلاهای جدیدتری بر سر آنان ببارد(تهذیب الأحکام، ج3،ص 741)

خدایا من چه گناهی کردم که آرامش ندارم؟

در منطق قران گناه عامل بزرگی برای اضطراب و افسردگی و از طرف دیگر ذکر خداوند و با خدا بودن و معنویت عامل مهمی برای آرامش انسان هاست :(الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ:آنان كه ایمان آوردند و دلهاشان به یاد خدا آرام یابد. آگاه باشید كه دلها تنها به یاد خدا آرام گیرد. )( رعد 28)

خدایا مگه من چه گناهی کردم که زندگیم اینقدر سخت سپری میشه ؟

« وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکًا»؛ « و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت». (طه آیه 124)

خلاصه کلام اینکه امروزه یکی از مهمترین بحران ها در جهان بحران معنویت است و انسان ها به خاطر دور شدن از معنویت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

بخش قرآن تبیان


منبع : حافظان نور