تبیان، دستیار زندگی
از جمله مزیت های صفحه جدید این است که سرعت باز شدن صفحات به میزان قابل ملاحظه افزایش یافته و اطلاعات زیر بخش های مختلف سایت نیز افزایش یافته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صفحه جدید تبیان از زبان سردبیر

ali reza mahdavi

از جمله مزیت های صفحه جدید این است که سرعت باز شدن صفحات به میزان قابل ملاحظه افزایش یافته و اطلاعات زیر بخش های مختلف سایت نیز افزایش یافته است.

زمانی که سایت موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در یکم تیرماه سال 81 رونمایی شد، شاید کسی تصور نمی کرد که این سایت در مدت کمتر از یک دهه بتواند به این سرعت در دل کاربران اینترنتی جا باز کرده و بازدید روزانه اش از مرز یک میلیون کاربر بگذرد.

در آستانه رونمایی از صفحه جدید سایت با علیرضا مهدوی؛ معاون محتوای موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان به گفتگو نشستیم.

تغییر صفحه جدید با همکاری کدام بخش های موسسه صورت گرفته است؟

طراحی صفحه اصلی سایت تبیان با تلاش شبانه روزی همکاران فنی و محتوایی در حدود یکسال و نیم به طول انجامیده است و از قابلیت های خاصی نسبت به صفحه فعلی برخوردار بوده تا از این طریق در ارائه خدمات و تامین نیازهای کاربران اقدام جدیدی صورت گرفته باشد. باید اذعان کنم همکارانم در تبیان به ویژه عزیزانی که در بخش فنی فعالیت می کنند تلاش چشمگیری برای این طراحی کشیده اند.

به چه دلیل صفحه باز طراحی شده است؟

همان طور که تنوع و ارتقاء در هر مجموعه و سیستمی کار پسندیده ای به حساب می آید ما هم برای اینکه بتوانیم فضای کاری خود را ارتقاء بدهیم و در کنارش تنوعی را برای کاربران خودمان فراهم آورده باشیم صفحه جدید را طراحی کردیم.

صفحه جدید از نظر گرافیکی چگونه عمل می کند ؟

از نظر گرافیک دارای مزیت های بیشتری نسبت به صفحه فعلی بوده و دارای جذابیت های بیشتر و فضایی خلوت تر از صفحه فعلی است و در وهله اول که صفحه را باز می کنیم با انبوهی از مسائل و مطالب مواجه  نمی شویم و از طرفی نیز سعی شده در ارائه بخش ها و معرفی بخش های مختلف در یک قالب جدید که چشم را خسته نمی کند. صفحات داخلی نیز به مرور زمان طراحی شده و قابل استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین صفحه اصلی بسیار راحت تر و سریع تر بارگذاری خواهد شد.

سایت تبیان برای اولین بار است که رونمایی می شود ؟ در صورت منفی بودن جواب توضیح دهید؟

تا به حال سایت تبیان در سه دوره طراحی شده است یکبار طراحی اصلی – یک دوره در سال 85 که طرح فعلی سایت است و در حال حاضر برای سومین بار صفحه جدید طراحی شده است.

هدفتان از طراحی صفحات جدید چیست؟

هدفمان از طراحی های جدید، ایجاد دسترسی های بیشتر برای کاربران است. همان طور که مستحضر هستید سایت تبیان پر مخاطب ترین و پر بازدید کننده ترین سایت کشور است یعنی حدود یک میلیون بازدید در طول روز از سایت تبیان داریم و روز به روز به کاربران اضافه می شود این افزایش روزانه کاربران مستلزم برآورده ساختن انتظارات و درخواست های بیشتری می باشد، برای اینکه این درخواست ها و نیازهای کاربران را فراهم کنیم نیاز بود که یک تغییرات فنی و گرافیکی در سایت ایجاد کنیم لذا این طراحی جدید صورت گرفت. اعمال این تغییرات بر روی سایت فعلی امکان پذیر نبود.

سایت تبیان چه تعداد عضو دارد؟

سایت تبیان حدود 700000 عضو دارد که اعضای بزرگ خانواده تبیان به حساب می آید در بخش عضویت اولیه و فعال و ویژه هستند.

شما خودتان چند بار در روز از سایت بازدید می کنید؟

وقتی در جلسه سردبیری که هیئت تحریریه تبیان به حساب می آید حضور داریم و برای چیدمان صفحه روز بعد برنامه ریزی می کنیم همه مطالب  را بازبینی می کنیم، ولی خود من اگر مطلبی جذابیت بیشتری داشته باشد بیش از یک بار آن را می خوانم.

کدام بخش های سایت پربازدید کننده ترین بخش های سایت به حساب می آید؟

در سایت تبیان در صفحه های مقاله ای و محتوایی، بخش های مربوط به دین ،خانواده و تغذیه از پربازدید ترین بخش ها به حساب می آیند.

در بخش غیر مقاله ای کتابخانه دیجیتال تبیان و خدمات و بخش گنجینه ها از بیشترین بازدید کننده برخوردار هستند.

سخن پایانی

ما قصد داریم از این جایگاهی که امروز قرار داریم بالاتر برویم. بر اساس نیاز و ظرفیت کاربران، بخش ها را توسعه و ارتقاء می دهیم .به موازات طراحی سایت جدید امکانات فنی نیز خریداری شده و  سرورهای تبیان و سیستم های فنی، تمهیدات لازم پیش بینی شده و هیچ گونه رکود و سکونی به دلیل بازدید کننده و یا مشکلات فنی نخواهیم داشت . در  صفحه جدید ما هیچ بخشی را حذف نکرده ایم بلکه مواردی اضافه شده و سایت ارتقاء پیدا کرده است و برای بخش های جدید نیز نیروهای جدید و متناسب با کار دعوت به همکاری شده اند.

معاونت محتوایی سایت تبیان خاطر نشان کرده است که صفحه جدید سایت از ساعت 10 صبح روز پنجم دی ماه رونمایی شده و در دسترس کاربران اینترنتی قرار خواهد گرفت.

تنظیم: هومن بهلولی