تبیان، دستیار زندگی
آیا اقتصاد ایران در حال سقوط است ؟ ، آیا تحریم‌ ها اقتصاد ایران را به ورطه ی نابودی می‌ کشاند ؟ ، تورم ناشی از تحریم دامن ایران را گرفته است ، ایران در احاطه ی بحران‌ های اقتصادی و سرنوشت نامعلوم اقتصاد ایران ، اینها مهم‌ ترین تیترهایی است که بی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح بی بی سی برای سقوط اقتصاد ایران


 "آیا اقتصاد ایران در حال سقوط است ؟"،"آیا تحریم‌ ها اقتصاد ایران را به ورطه ی نابودی می‌ کشاند ؟" ، "تورم ناشی از تحریم دامن ایران را گرفته است" ، "ایران در احاطه ی بحران‌ های اقتصادی" و "سرنوشت نامعلوم اقتصاد ایران" ، اینها مهم‌ ترین تیترهایی است که "بی بی سی" از آنها دائما برای پوشش خبری اقتصاد ایران استفاده می ‌کند.


بی بی سی-اقتصاد ایران

روند مواجهه ی نظام استکبار با انقلاب اسلامی ایران در طول 30 سال گذشته شکل‌ ها و صورت‌ های گوناگونی داشته است . اما آنچه بیش از همه در چند سال اخیر جلب توجه می‌ کند ، تغییر تقابل سخت دشمن و ورود به جنگ نرم می باشد . شبکه‌ های ماهواره ‌ای همیشه تحت تاثیر منابع پشتیبانِ خود سعی می‌ کنند جریان افکار عمومی را به سمت دلخواه هدایت کنند و جنگ نرم (روانی) را پیش بَرَند در این راستا ، طیِ چند ماه اخیر شاهد این مسئله بوده‌ایم که جنگ روانی با اتخاذ استراتژی سیاه‌ نمایی بیش از هر زمان دیگری از سوی این شبکه‌ ها به راه افتاده است . به ویژه که این سیاه‌ نمایی ‌ها بر مسائل اقتصادی و سیاسی ایران به ‌گونه‌ای تمرکز یافته که در پس آن اهداف خاص روانشناسانه ی سیاسی به وضوح دیده می ‌شود.  نمونه ی بارز این موضوع را می ‌توان در اخبارهایی مشاهده نمود که شبکه‌ های خبری "بی بی سی" و "صدای آمریکا" در مورد مسائل اقتصادی ایران منتشر می ‌کنند . از طرف دیگر نگاهی این‌ گونه به مسائل اقتصادی ایران ، فقط در بحث خبری نیست بلکه این نگاه شامل بحث‌ های تحلیلی هم می ‌شود.

شبکه ی "بی بی سی فارسی" از چند ماه پیش در این راستا شروع به ایجاد موج‌ هایی کرده که در آنها سعی دارد تبعات تحریم را به صورت وحشتناکی به مخاطب ایرانی خود القا کند . به گونه ‌ای که در تمام بخش ‌های خبری خود ، تیترهای سیاه را برای پوشش اخبار اقتصادی ایران انتخاب می ‌کند ، تیترهایی همچون : "آیا اقتصاد ایران در حال سقوط است ؟" ، "آیا تحریم‌ ها اقتصاد ایران را به ورطه ی نابودی می‌ کشاند ؟" ، "تورم ناشی از تحریم دامن ایران را گرفته است" ، "ایران در احاطه ی بحران‌ های اقتصادی" و "سرنوشت نامعلوم اقتصاد ایران" که از مهم‌ ترین تیترهایی است که "بی بی سی" از آنها دائما برای پوشش خبری اقتصاد ایران استفاده می ‌کند.

با نگاهی گذرا به این تیترها دقیقا به این موضوع واقف می ‌شویم که در همه ی آنها مسئله ی سیاه نمایی به عینه مشهود است . به نوعی که در تیترهای این چنینی اولا سعی شده که ایران را در مقابل تحریم‌ ها ، شکننده نشان دهند و ثانیا دائما تلاش می شود تا مردم را از آینده بترساند . جالب اینجاست که این شبکه دائما تلاش می‌ کند تا این آینده را تیره و تار معرفی کند و در این راه از "پروپاگاندای سیاه" استفاده ‌های فراوانی انجام داده است.

جالب اینجاست که این شبکه دائما تلاش می‌ کند تا این آینده را تیره و تار معرفی کند و در این راه از "پروپاگاندای سیاه" استفاده ‌های فراوانی انجام داده است

از سوی دیگر اِعمال این استراتژی فقط به خبر و بخش‌های خبری این شبکه محدود نمی‌ شود بلکه باز هم فراتر رفته و در بخش ‌های دیگر "بی بی سی" هم به همین صورت سیاه نمایی می ‌شود ، به عنوان نمونه برنامه ی "صفحه دو" که چند شب پیش با موضوعیت وضعیت اقتصادی ایران پخش شد مصداق بارز همین مسئله است . در این برنامه تلاش شده بود تا با دعوت از چند کارشناس و به نوعی بیان حرف ‌های مشترک درباره ی اقتصاد ایران امواج سیاهی روی ذهن بیننده فرستاده شود که نتیجه ی آن ایجاد تشویش فکری بود . به نوعی که دائما از سوی کارشناسان بر این مسئله تاکید می‌ شد که آینده ی اقتصادی ایران بسیار بد و غیر قابل پیش بینی است ؛ در حالی که هیچ کدام از کارشناسان اصلا مدارک قابل توجهی برای اثبات حرف های خود ارائه نمی ‌کردند و تنها با زدن حرف‌ های سیاه و بدون مدرک به دنبال هدف خاصی می گشتند .

بی بی سی

حتی در این برنامه ابدا به این موضوع اشاره نشد که ایران سال هاست در تحریم به سر می ‌بَرد و تاکنون توانسته تمام آنها را دور بزند.

چه هدفی در پس این موج های سیاه نمایی پنهان شده است ؟

باید دقت کرد که افکار عمومی شهروندان یک جامعه در روند پیشرفت آن بسیار مهم خواهد بود ، در همین راستا بدون تردید اولین چیزی که این شبکه ها مد نظر قرار داده‌اند ایجاد تشویش روانی در ذهن شهروندان جامعه ی ماست . یعنی به واقع آنها تلاش می‌ کنند تا با ایجاد یاس و ناامیدی در بیننده او را به سمت نافرمانی اجتماعی سوق دهند و به نوعی میان او و بدنه ی حاکمیت شکاف ایجاد کنند . نکته ی حائز اهمیت دراین راستا ، پروسه ی چند وجهی و چند جانبه ‌ای است که بر روی ذهن بیننده پیاده می ‌شود.  چرا که فرستادن سیگنال‌ های مخرب ، باعث ایجاد بحران‌ های فکری می ‌شود . برای درک بهتر این موضوع باید دقت کرد که تمام اخبار مربوط به اقتصاد ایران به صورت توده ‌وار و شبانه‌ روزی در بخش های مختلف از سوی این شبکه ها دائما منتشر می ‌شود و همین مسئله به تدریج نقش موثری در ایجاد بدبینی در بیننده ی ایرانی به جامعه خود خواهد داشت ؛ در واقع تمام این پروسه را می ‌توان در قالب تاکتیک رسانه‌ ای "تکرار و فشار روانی" دانست . در این تاکتیک رسانه‌ ای تلاش می ‌شود که با پخش دائم اخبار سیاه و تکرار آن فشارهای روانی تسلسلی بر ذهن بیننده ایجاد گردد تا بالاخره ذهنش تسلیم شود و پیام را بپذیرد.

اولین گام بی ‌اعتمادی و بدبینی به جامعه و حکومت ، که این شبکه ها به دنبال آن هستند پیروی نکردن شهروندان از قوانین اجتماعی و سیاسی می باشد تا جامعه اسیر هرج و مرج شود و این همان چیزی است که دقیفا دولت ‌های غربی مد نظر دارند

از سوی دیگر تمام این تاکتیک‌ها و فرآیند‌های روانی-رسانه ‌ای در راستای ایجاد تقابل شهروندان با حاکمیت انجام می ‌شود . زیرا اولین گام بی ‌اعتمادی و بدبینی به جامعه و حکومت ، که این شبکه ها به دنبال آن هستند پیروی نکردن شهروندان از قوانین اجتماعی و سیاسی می باشد تا جامعه اسیر هرج و مرج شود و این همان چیزی است که دقیفا دولت ‌های غربی مد نظر دارند.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رسانه ایران / رجانیوز