تبیان، دستیار زندگی
در این قسمت در ادامه قسمت قبل به آشنا یی بیشتر با رایانش ابری می پردازیم. همه ی داده ها، پردازش ها و اطلاعات روی وب هستند و ما هر جا که هستیم، با هر وسیله الکترونیکی بنا به نیازمان آنها را به کار میگیریم. این تعریفی کلی و ساده است از مفهوم رایانش ابری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با رایانش ابری (2)


در این قسمت در ادامه قسمت قبل به آشنا یی بیشتر با رایانش ابری می پردازیم. همه ی داده ها، پردازش ها و اطلاعات روی وب هستند و ما هر جا که هستیم، با هر وسیله الکترونیکی بنا به نیازمان آنها را به کار میگیریم. این تعریفی کلی و ساده است از مفهوم رایانش ابری و ابر همان ویژگی های وب است. منظور از “هر وسیله الکترونیکی”‌، وسایلی است که توانایی برقراری ارتباط اینترنتی لازم و مرور وب را داشته باشد، مانند رایانه خانگی، لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و …. “به کار گرفتن”‌ نیز به معنای تولید، ویرایش، پردازش داده ها و اطلاعات میباشد.

آشنایی با رایانش ابری (2)

مزایای فن‌آوری رایانش ابری

استفاده از فن‌آوری رایانش ابری دارای مزایای زیادی ست که در ادامه به بیان کلی آن‌ها پرداخته می‌شود.

به لحاظ اقتصادی

اگر از دیدگاه اقتصادی به رایانش ابری بنگریم، این فن‌اوری باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد. کاهش هزینه‌ها شامل موارد زیر است:

1.کاربران تنها بهای استفاده از خدمات را می‌پردازند و نیازی به پرداخت هزینه‌های سرمایه‌ای ( برای خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار) وجود ندارد.

2.به دلیل ارتباط مستقیم کاربر و شرکت سرویس دهنده، هزینه‌های مربوط به واسطه و نماینده‌ی فروش حذف می‌شود.

3.هزینه‌های عملیاتی پایین برای سرویس دهنده ( به نسبت موارد مشابه)، باعث کاهش قیمت خدمات برای مشتری می‌شود.

به لحاظ امنیت و به‌روزرسانی

به دلیل تمرکز داده‌ها، امنیت بیشتر و پیچیده تر از گذشته شده است، اما نگرانی‌ها به دلیل از دست دادن کنترل روی داده‌های حساس همچنان پابرجاست از آن‌جایی که محل نصب نرم‌افزارها در سرور می‌باشد؛ از این رو به‌روزرسانی  نرم‌افزارها توسط شرکت سرویس دهنده و بر روی سرور انجام می‌گیرد که از این لحاظ به سود کاربر است. همچنین به دلیل این که به‌روزرسانی توسط سرویس‌ دهنده و بر روی سرور صورت می‌گیرد، بدافزارها امکان نصب بر روی سیستم کاربر را نخواهند داشت.امنیت در رایانش ابری اغلب بیشتر یا برابر با سیستمهای سنتی می‌باشد، زیرا ارائه دهندگان رایانش ابری به منابع اختصاصی امنیتی دسترسی دارند که بیشتر مشتریان از عهده خرید این منابع بر نمی‌آیند.

آشنایی با رایانش ابری (2)

راحتی در استفاده

استفاده از فن‌آوری رایانش ابری برای کاربران بسیار آسان است. نیازی به نصب نرم‌افزار بر روی سیستم وجود ندارد و همه می‌توانند به راحتی با آن کار کنند. برای استفاده از این فن‌آوری کاربر تنها به یک وسیله که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد و همچنین یک مرورگر اینترنتی نیاز دارد.

عدم محدودیت مکانی، زمانی

در این فن‌آوری محدودیت‌های زمانی و مکانی از میان رفته‌اند. کاربر می‌تواند در هر مکان و در هر زمان به سرویس مورد نظر دسترسی داشته باشد. همچنین با هر وسیله‌ای، همچون: نت‌بوک، نوت‌بوک، تبلت و یا حتی تلفن همراه از سرویس خود استفاده کند.

راحتی در به اشتراک گذاری منابع

چون محل ذخیره‌ی اطلاعات بر روی سرور می‌باشد، کاربر به راحتی می‌تواند اطلاعات و یا سرویس خود را برای هر کسی و در تمامی نقاط به اشتراک گذارد.

نگهداری ایمن و راحت

همان‌طور که بیان شد به علت ذخیره‌ی اطلاعات بر روی سرور، نیازی به داشتن منابع ذخیره سازی اطلاعات همچون هارد دیسک وجود ندارد. همچنین به علت این‌که سرورها دارای فایل‌های پشتیبان می‌باشند نگرانی در زمینه‌ی از دست دادن اطلاعات وجود ندارد.همچنین  به دلیل عدم نیاز به نصب برنامه‌های کاربردی برای هر کاربر، نگهداری آسانتر و با هزینه کمتری انجام می‌شود. شرکت‌هایی که سکوهای خودشان را پیاده سازی و اجرا می‌کنند، باید زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری خودشان را خریداری و نگهداری نمایند و کارمندانی را برای مراقبت از سیستم استخدام کنند، همهء اینها می‌تواند پر هزینه و زمان بر باشد. درحالیکه رایانش ابری این نیازها را برطرف می سازد. هر دستگاه ساده که توانایی اتصال و برقراری ارتباط با سرور را داشته باشد، برای استفاده از خدمات رایانش ابر کافی است .

معایب فن‌آوری رایانش ابری

آشنایی با رایانش ابری (2)

هر فن‌آوری در کنار مزایای خود، معایبی نیز خواهد داشت. در ادامه معایب رایانش ابری را به صورت کلی بررسی خواهیم کرد. بدیهی ست بعضی از این معایب در آینده حل خواهد شد.

    حفظ حریم خصوصی

شاید مهمترین دغدغه‌ی کاربران در فن‌‌آوری رایانش ابری، حفظ حریم خصوصی آن‌ها باشد. طرفداران حفظ حریم خصوصی بیشترین انتقاد را به این فن‌آوری وارد می‌کنند. زیرا شرکت‌های سرویس دهنده به راحتی می‌توانند به صورت قانونی و یا غیرقانونی بر اطلاعات کاربر نظارت داشته باشند. نمونه‌های زیادی در نقض حریم خصوصی کاربران توسط شرکت‌هایی همچون: Google, AT&T, Verizon انجام شده است.

    امنیت

این مورد در حقیقت برگرفته از حریم خصوصی می‌باشد. عده‌ای بر این باورند که امنیت در رایانش ابری حالتی نسبی دارد.

آسیب پذیری در شرایط بحران اقتصادی

به دلیل این که این فن‌آوری توسط شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شود، بحران‌های اقتصادی تاثیر مستقیمی بر روی رایانش ابری می‌گذارد. به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که به خاطر بحران اقتصادی که هر از گاهی در میان جوامع طرفدار نظام سرمایه رخ می‌دهد، برای پایین آمدن هزینه‌ها و ادامه فعالیت، شرکت‌های سرویس دهنده از خدمات خود چه به صورت کمی و چه کیفی بکاهند.

    نوظهور بودن

به این دلیل که این فن‌آوری یک نگرش جدید در دنیای مجازی به حساب می‌آید؛ اولا هنوز به صورت جامع و کامل مورد پذیرش قرار نگرفته است، همچنین توسعه دهندگان به صورت محتاطانه با آن برخورد می‌کنند.

آشنایی با رایانش ابری (2)

    سختی در تغییر سرویس دهنده

چون اطلاعات در سرورهای یک شرکت ذخیره می‌شوند، در صورت تغییر سرویس دهنده، انتقال اطلاعات به صورت جامع کار سختی خواهد بود. البته این مورد شاید در آینده مرتفع گردد.

    هزینه‌های پهنای باند

شرکت‌های ارائه دهنده‌ی سرویس در حالی که با رایانش ابری در هزینه‌های تجهیزات و نرم‌افزار صرفه‌جویی  می‌کنند، اما باید متحمل شارژ برای تامین پهنای باند شوند.

    میزان دسترسی به سرویس دهنده

میزان دسترسی دائم و جامع به سرویس دهنده در این فن‌آوری امری مهم به نظر می‌رسد. از این منظر نکات زیر قابل تامل است.

1.به جهت مناقشات سیاسی ممکن است بعضی از سرویس دهندگان میزان خدمات خود را به کشورهایی، محدود و یا کاملا مسدود کنند. هرچند که سرویس به صورت مجانی نباشد. مثال بارز این موضوع در مورد تحریم‌هایی ست که به کاربران ایرانی در استفاده از خدمات یک شرکت اعمال می‌شود.

2.به عنوان مثال با تصویب قانون Internet Kill Switch در سنای آمریکا، به رئیس جمهور آمریکا این اختیار داده شده است که در شرایط بحرانی به صورت کلی اینترنت را در ایالات متحده قطع کند. با توجه به این که بسیاری از شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده‌ی خدمات رایانش ابری در این کشور قرار دارند، دسترسی به این خدمات در هر شرایطی با عدم قطعیت همراه است.

3. به دلائل فنی گاهی ممکن است ارائه خدمات به صورت مقطعی قطع شود.

    ادامه دارد...

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: vmwares- aftabir- owjit –tabpc- barsam