تبیان، دستیار زندگی
گروهی از محققان آمریکایی موفق شدند با تهیه فیلمی در طیف پرتوهای ایکس و با سرعت بالا، راز پرواز مرغ مگس‌خوار را کشف کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف راز یك پرواز


گروهی از محققان آمریکایی موفق شدند با تهیه فیلمی در طیف پرتوهای ایکس و با سرعت بالا، راز پرواز مرغ مگس‌خوار را کشف کنند.


محققان دانشگاه کارولینای شمالی با استفاده از یک دوربینِ پرتوهای ایکسِ با سرعت بالا، کشف کردند که با وجود محدودیت‌هایی که اسکلت پرندگان دارد، مرغ مگس‌خوار قادر است همانند حشرات پرواز کند.

بیشتر پرندگان تنها زمانی که به طرف پایین بال می‌زنند، می‌توانند نیرویی به طرف بالا تولید کنند؛ اما این بررسی‌ها نشان می‌دهد که مرغ مگس‌خوار با واژگون کردن بال‌های خود حتی زمانی که در جهت مخالف حرکت می‌کند، می ‌واند این کار را انجام دهد.

حشرات نیز با واژگون کردن بال‌های خود رفتار مشابهی را نشان می‌دهند؛ اما اسکلت بدن مرغ مگس‌خوار باید این پرنده را در انجام این پرواز دچار محدودیت‌هایی کند. درحقیقت، تاکنون مکانیزمی که این پرنده در حرکت به سمت بالا به کار می‌برد، ناشناخته بود.

کشف راز یك پرواز

روش بال زدن مرغ مگس‌خوار

نیچِرنوشت: زیست‌شناسان این دانشگاه به منظور دست‌یابی به نتایج فوق، از گروهی از مرغ مگس‌خوارهای گردن‌یاقوتی (Archiloco colubris) درحال پرواز فیلم‌برداری کردند.

محققان كارولینایی در خصوص راز پرواز مرغ مگس‌خوار توضیح می‌دهند: «مرغ مگس‌خوار با کسب یک میراث تکاملی توانسته است خود را با سبک پرواز حشره سازگار کند. اساساً این پرنده همان استخوان‌هایی را دارد که سایر مهره‌داران از آنها برخوردارند؛ اما توانسته است این توانایی را کسب کند که همانند یک مگسِ میوه، بال‌های خود را به جلو و عقب حرکت دهد. به نظر می‌رسد که سراسر بال این پرنده جالب توجه است. درحقیقت مرغ مگس‌خوار قادر است بال‌های خود را در زاویه 140 درجه بچرخاند.»

کشف راز یك پرواز

فیلمی که از حرکت بال‌های مرغ مگس‌خوار با دوربین با سرعت بالای پرتوهای ایکس تهیه شده است

ین پژوهشگران در خصوص روش فیلمبرداری از این پرنده اظهار داشتند: "مرغ مگس خوار، پرنده بسیار کوچک و سبکی است. بیشتر قسمتهای استخوانهای آن در برابر پرتوهای ایکس شفاف دیده می شوند. به همین علت ما روی پوست این پرنده را با دانه های کوچک پلاتین پوشاندیم تا بتوانیم موقعیت استخوان را نشانگذاری کنیم."


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: shilda