تبیان، دستیار زندگی
ابطحی در گفتگوی اختصاصی با تبیان: برگزاری انتخابات رایانه ای؛ دخالت کمتر نیروی انسانی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری انتخابات رایانه ای


ابطحی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

برگزاری انتخابات رایانه ای؛ دخالت کمتر نیروی انسانی، اطمینان بخشی بیشتر


انتخابات-رای

سه شنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس میزبان رییس ستاد انتخابات كشور بودند و توضیحات او را در مورد رایانه‌ای برگزار كردن 10 درصد از انتخابات در یک جلسه‌ی غیرعلنی استماع کردند.

سیدصولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور که ریاست ستاد انتخابات كشور را برای انتخابات دور نهم مجلس بر عهده دارد در این جلسه سخنان خود را مستند به قانونی کرد که در آن مجلس وزارت كشور را مكلف کرده بود انتخابات را به روز رسانی كرده و از امكانات نو مخصوصا رایانه در امر برگزاری انتخابات استفاده كند.

گفتنی است پیش از این برگزاری رایانه ای انتخابات به تایید شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات هم رسیده بود.

در همین رابطه محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور -کمیسیون تخصصی بررسی انتخابات- معتقد است که زمان برگزاری رایانه ای انتخابات فرا رسیده است.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به برخی نگرانی ها برای برگزاری رایانه ای انتخابات می گوید: به هر حال بهانه جویان به دنبال بهانه های خود هستند و ما نباید به خاطر این افراد بترسیم و دست از کار بکشیم.

مشروح گفت و گوی محمد جواد ابطحی با خبرنگار تبیان را در ذیل می خوانید:

-ارزیابی شما از برگزاری رایانه ای انتخابات چیست و آیا فکر می کنید تمهیدات لازم برای ان اندیشیده شده است؟

من برخلاف بسیاری از دوستان که قدری برای اجرای این طرح وسواس دارند، معتقدم با توجه به سوابق طرح و سامانه طراحی شده در همین رابطه، کیفیت کار و عدم توان هک شدن دستگاه، پیش بینی قطع برق و اتصالات زمان برگزاری رایانه ای انتخابات فرا رسیده است.

ابطحی

-مهمترین مزایای برگزاری انتخابات به شکل رایانه ای را چه می دانید؟

کار بزرگی در عرصه فناوری به دست متخصصان ایرانی انجام شده که سرعت و دقت انتخابات را افزایش می دهد و جلوی اعمال نظرها را در نوشتن رای افراد بیسواد می گیرد و مزایای بسیار دیگری دارد. ضمن اینکه هر چه میزان دخالت نیروی انسانی در انتخابات کمتر شود اطمینان بخشی بیشتری وجود دارد.  شورای نگهبان هم پس از بررسی فراوان به این جهت این نوع از انتخابات را تایید کرده است و وزارت کشور هم خواهد توانست به خوبی از پس این کار برآید.

-گفته می شود که برخی از نمایندگان نسبت به برگزاری انتخابات با این شیوه ابهام دارند، دلایل مخالفت آنها با انتخابات رایانه ای چیست؟

بعضی از دوستان ما می گویند ممکن است مسوولان اجرایی در شهرها و روستاها توان علمی و کارایی لازم برای اجرای این طرح را نداشته باشند یا در برخی نقاط امکان استفاده از سیستم رای گیری الکترونیک نباشد. قرار هم نیست که انتخابات رایانه ای در این حوزه ها برگزار شود بلکه گفته شده فعلا این نوع از انتخابات در 10 درصد از شهرها و روستاهایی که امکان برگزاری دارد انجام شود.

-بنابراین شما ابهامات آنها را وارد نمی دانید؟

من معتقدم حتی اگر اشکالی در این باره هم وجود داشته باشد این 10 درصد چندان مهم نیست و سرنوشت کلی انتخابات را عوض نمی کند بنابراین آقایان باید با توجه به سیستم طراحی شده امیدوارانه تر به این موضوع نگاه کنند.

البته عده ای از مخالفان این طرح می گویند با توجه به مسائل فتنه 88 و مسائل منطقه ای برای اینکه جلوی هیاهوی پوچ احتمالی را بگیریم بهتر است در این دوره هم انتخابات را به شکل سنتی برگزار کنیم و فعلا 10 درصد هم به صورت رایانه ای اجرا نشود.

ابطحی

-آیا این موضوع را دلیل مناسبی برای توقف اجرای این طرح می دانید؟

من معتقدم بالاخره باید از جایی شروع کرد. اینکه انفعالی برخورد کنیم به این خاطر که دیگران هیاهوی تبلیغاتی درست می کنند و مسائل پوچی را مطرح می کنند درست نیست، در این صورت باید تا چه زمانی به این خاطر توقف کنیم در حالی که دنیا به این سمت می رود؟!

--از نظر مخالفان برگزاری انتخابات به این شکل چه حواشی می تواند داشته باشد؟

حواشی که برگزاری انتخابات رایانه ای می تواند داشته باشد این است که عده ای بگویند این نرم افزار هک شد یا مشکل قطع برق و عدم اتصال سرور وجود داشته یا اینکه به گونه ای برنامه ریزی شده که در شمارش آرا اسم کاندیدایی به جای دیگری خوانده شود. اما این سامانه تحت نظارت شورای نگهبان است و دائما ارزیابی می شود بنابراین نباید در این باره نگرانی وجود داشته باشد.

به هر حال بهانه جویان به دنبال بهانه های خود هستند و ما نباید به خاطر این افراد بترسیم و دست از این کار بکشیم.

-برگزاری انتخابات رایانه ای را چقدردر جهت توسعه یافتگی می دانید؟

از شاخصه های توسعه یافتگی سیاسی انجام انتخابات به شکل مطمئن و با سرعت قابل قبول است. حتی در برخی کشورها می بینیم که بلافاصله بعد از پایان اخذ رای، نتایج آرا اعلام می شود. پس چرا باید در کشور ما این روند اینقدر زمان بر باشد و اینقدر حرف در آن پیدا شود.

البته ما باید برخی قوانین دست و پا گیر انتخابات را هم حذف می کردیم و در همین راستا امیدوار بودیم لایحه جامع انتخابات را به مجلس بدهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و تغییرات برای انتخابات دوره نهم مجلس انجام نشد.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان