تبیان، دستیار زندگی
یك كارشناس معتقد است استفاده نامحدود تمامی کاربران اینترنت عامل افت سرعت و ترافیک شبکه‌هاستترافیک شبکه‌هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترافیك اینترنت زخمی از دانلودهای غیربهینه، بازی و سرگرمی‌


یك كارشناس معتقد است استفاده نامحدود تمامی کاربران اینترنت عامل افت سرعت و ترافیک شبکه‌هاستترافیک شبکه‌هاست.

اینترنت-کامپیوتر

درباره‌ی وضعیت فعلی اینترنت اظهار كرد: باید در نظر داشت كه كاربران اینترنت به كاربران تخصصی، مجامع علمی، شركت‌های خدماتی و انفورماتیك و بیش‌ترین مصرف‌كننده‌ها كه كاربران عمومی‌اند، تقسیم می‌شوند.

او با بیان این‌كه با توجه به تغییر خدمات و سرویس‌های شبکه‌یی تحت پوشش اینترنت پرسرعت فعلی و پرداخت نكردن هزینه دانلودها، ترافیك شبانه به ساعات روز كشیده خواهد شد، تاكید كرد: در نتیجه این موضوع کلیه کاربران دچار افت و كاهش سرعت می‌شوند.

وی ادامه داد: در این صورت است كه برخی سرویس‌دهنده‌های اینترنتی سرویس‌های رایگان را از ساعت 22 تا 6 به كاربران ارائه می‌دهند و گاهی هم با منع فروش اینترنت پرسرعت با حجم نامحدود روبه‌رو می‌شوند.

این كارشناس گفت: متاسفانه گاهی دیده می‌شود حجم بالای ترافیك اینترنت به دلیل فعالیت‌های نامعقول و فعالیت‌های غیرتخصصی از قبیل دانلودهای غیربهینه، بازی و سرگرمی‌ها و غیره است، تعداد کاربران غیرتخصصی افزایش خواهند یافت كه پیشنهاد می‌كنم در این موارد، طبقه‌بندی و سازماندهی مصرف تعریف و انجام شود.

وی با بیان مثالی در این باره ادامه داد: طبقه‌بندی کاربری و استفاده از بستر امن و جامع و استفاده از فیبر نوری در منازل و گاهی در ارائه خدمات رایگان به خانواده‌ها، می‌تواند گوشه‌ای از این مشكل را حل و از تبعات منفی به بافت تخصصی جلوگیری كند.

متاسفانه گاهی دیده می‌شود حجم بالای ترافیك اینترنت به دلیل فعالیت‌های نامعقول و فعالیت‌های غیرتخصصی از قبیل دانلودهای غیربهینه، بازی و سرگرمی‌ها و غیره است

این كارشناس شبكه با ابراز تاسف از برخی فعالیت‌ها هم‌چون دانلود‌های شبانه جمعی از کاربران گفت: هنگامی كه از آزاد‌ بودن سرویس‌ها صحبت می‌شود، یعنی اینکه سرویس نامحدود بدهیم و هر کاربر به دلخواه در هر زمان بتواند اطلاعاتش را دریافت و یا ارسال کند که این حجم کار با بستر جاری تناقض دارد.

او ادامه داد: سرویس نامحدود برای کاربرانی مفید است که با اینترنت بازی نکرده و گشت شبانه به‌ راه نینداخته‌اند بلکه کار مفید بر مبنای نیاز مجامع علمی، شرکت‌های تجاری، محققان و غیره ... باشد.

براتی در ادامه به نرخ‌ها و تعرفه‌های متفاوت شركت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی اشاره كرد که پوشش مناسبی را ارائه نمی‌دهند و در بخش دیگری از سخنانش درباره مقوله امنیت و چگونگی كاربری از اینترنت بیان كرد: امنیت و چگونگی کاربری از اینترنت، مدیریت پهنای باند، بومی‌سازی نرم‌افزارها و نسخه‌برداری‌های نامعقول عواقب جبران‌ناپذیری در این حوزه وارد کرده و می‌کند.

ترافیک اینترنت

وی افزود: بهتر است اینترنت با این پهنای باند بومی‌سازی شود، چراكه در حال حاضر وجود نزدیك به میلیون 20 کارت ATM، نحوه بهره‌برداری و خطرات احتمالی به جامعه را در پی خواهد داشت كه اگر این موارد رعایت نشود، استقبال از دولت الكترونیكی دچار مشكل می‌شود.

وی تاكید كرد: مشكل اساسی اشتراكی‌ بودن پهنای باند، تنها به خطوط ADSL مربوط نمی‌شود، چراكه این مشكل در سایر خدمات و فناوری‌ها همانند دایل‌آپ، وایمكس و حتی GPRS‌ها هم دیده می‌شود.

براتی گفت: با این وضعیت پیش‌بینی سرعت كه برای هر كاربر به‌صورت اشتراكی دو مگابیت داده می‌شود، وضعیت معقول و خوبی نیست و حداكثر 20 مگ از معقول‌ترین ارائه‌ی خدمات است.

این كارشناس اظهار كرد: باید نظرات وزیر محترم فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره‌ی افزایش پهنای باند انجام و با در نظر داشتن زیرساخت و امنیت جایگاه مدونی تعریف و تنظیم شود و قبل از ایجاد و افزایش فضای فیزیكی، فضای لاجیكی هم در نظر گرفته شود.

وی هم‌چنین درباره‌ی قیمت اینترنت در برابر كیفیت آن تصریح كرد: قیمت ISPها در ایران بالاست و به همین دلیل است كه سرقت‌ها و فروش‌های غیرقانونی صورت می‌گیرد.

سرویس نامحدود برای کاربرانی مفید است که با اینترنت بازی نکرده و گشت شبانه به‌ راه نینداخته‌اند بلکه کار مفید بر مبنای نیاز مجامع علمی، شرکت‌های تجاری، محققان و غیره ... باشد

او یكی از دلایل كلی وضعیت قیمت اینترنت در ایران را ثابت‌ بودن چند ساله قیمت و سرعت اینترنت دانست و بیان كرد: هرچند سال اخیر با گسترش ارتباطات و جمعیت دانشجویان كاربر اینترنت افزایش یافته است.

وی هم‌چنین استفاده از كابل‌های نامناسب، نداشتن ایمنی و رعایت نكردن فرایندهای بکارگیری استاندارد ISMS‌ را یكی ‌دیگر از مشكلات فعلی دانست.

براتی در پایان با ارایه پیشنهادی برای بهبود وضعیت اینترنت بیان كرد: با نظرسنجی از مجامع عمومی و نیازسنجی می‌توانیم با آموزش بستر‌های مختلف در بحث طراحی تخصصی، ساختار آموزشی و غیره، فضای کاربری مناسبی ایجاد کنیم.

بخش ارتباطات تبیان

منبع :ایسنا