تبیان، دستیار زندگی
اگر شما به‌عنوان مادر، خواستار یک رابطه قابل پیشرفت هستید، باید از دخترتان به‌دلیل شخصیتی که دارد قدردانی کنید و سعی نکنید او را همانطور که میل خودتان است، بزرگ کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک گزارش مادرانه ، دخترانه

تحلیلی بر روابط مادر و دختر در خانواده


اگر شما به‌عنوان مادر، خواستار یک رابطه قابل پیشرفت هستید، باید از دخترتان به‌دلیل شخصیتی که دارد قدردانی کنید و سعی نکنید او را همانطور که میل خودتان است، بزرگ کنید....

مادر و دختر

رابطه مادر و دختر یکی از موضوعات مهمی است که می تواند در افزایش عزت نفس، حرمت خود و درنهایت خودارزشمندی دختران تأثیر بسزایی داشته باشد. مادر به دلیل هم جنس بودن با دختر خود نیازها و احساسات هم جنس خود را بهتر می شناسد .از طرفی رفتارهای مادر در ارتباط با دخترش به نحوی نقش مادر بودن را در دختران و نحوه تعامل با فرزند خود را در آینده القا می کند. بسیاری از مادران به دلیل ارتباط نا مناسب و غیر منطقی که مادرانشان با آنها داشتند در ارتباط با فرزند خود به خصوص فرزندان دختر مشکل دارند و در ارتباط با دختر خود دقیقا رفتاری که مادر با خودشان داشته را تداعی می کند اگر این تصویر یک تصویر خوب و مثبت باشد مادر خوبی برای فرزند خودشان خواهند بود و در غیر اینصورت ممکن است باعث ایجاد یک آسیب جدی در نسل های بعدی خواهند شد.

یکی از مشکلات اساسی در بیشتر روابط مادر و دختر این است که مادر به دخترش به‌عنوان یک بچه کوچک نگاه می‌کند و تلاش می‌کند که برای انجام کارهایش برنامه‌ریزی کند. برای مثال مادر تصور می‌کند که هیچ‌کس مثل خودش نمی‌تواند فرزندش را از اشتباهات و خطرات حتمی دور نگه دارد یا اگر دخترش قصد رفتن به دانشگاه را نداشته باشد و می‌خواهد بعد از طی دوران دبیرستان ازدواج کند، مادر ممکن است دخترش را بدون هیچ‌گونه فکری در مورد اینکه چه خواسته‌ای دارد، بالاجبار به رفتن به دانشگاه مجبور کند. اگر شما با چنین مشکلی روبه‌رو هستید چگونه می‌توانید موقعیت‌تان را ارتقا دهید؟ خب، شما می‌توانید سعی کنید احساسات‌تان را از احساسات فرزندتان جدا کنید.

شما باید این حقیقت ساده را درک کنید که فرزندتان احساسات و علایق شخصی و خصوصی خودش را دارد و ممکن است مایل نباشد کارهایی را که شما در سن او انجام می‌دادید، او نیز در این سن انجام دهد یا اینکه علایقش مانند شما باشد.  شما ممکن است از انجام اشتباهات دخترتان یا مشکلاتش در زندگی نگران باشید. بله، نگرانی شما قابل درک است. او حتما اشتباهات و مشکلاتی را تجربه خواهد کرد اما وقتی این مشکلات را متحمل شد، تجربه‌های ارزشمندی را به دست خواهد آورد. همانطور که خود شما نیز در طول زندگی‌تان تجاربی را کسب کردید.

تعامل مادر و دختر، یکی از قدرتمندترین و با نفوذترین روابط در زندگی زنان است

اگر شما به‌عنوان مادر، خواستار یک رابطه قابل پیشرفت هستید، باید از دخترتان به‌دلیل شخصیتی که دارد قدردانی کنید و سعی نکنید او را همانطور که میل خودتان است، بزرگ کنید. به او اجازه دهید که مسیر خودش را (به لحاظ عقلانی) ادامه دهد تا او نیز مانند شما (در برخی مسائل) دچار پشیمانی نشود و هیچ دلیلی برای تنفر از شما نداشته باشد. کارهایی وجود دارد که شما با انجام دادن آنها می‌توانید پیوندتان را مستحکم‌تر کنید. انجام این کار، شما را به سمت روابطی ایده‌آل سوق می‌دهد. اگر شما یک رابطه محکم و استوار دارید یا اینکه درصدد بهبود و گسترش هر چه بیشتر این رابطه هستید، مواردی وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید به این مهم دست یابید. شما چه کارهایی می‌توانید برای بهبود این رابطه انجام دهید؟ سعی کنید از موارد زیر پیروی کنید.

مادران می‌توانند چه کارهایی را برای تضمین یک رابطه سالم با دخترشان انجام دهند؟

با توجه به آموزه های دینی مادران باید :

** نیازهای هر یک از دوره های سنی دختر خود را بشناسید و سعی در برآورده کردن آن داشته باشید

** سعی کنید در تصمیمات مهم زندگی با دختر خود مشورت کنید و انتظارات و نیازهای وی را با صبر و حوصله بشنوید و در مرحله اول در صورت غیر عادی بودن انتظارات واکنش منفی نشان ندهید .

** واسطه خوبی بین دختر و پدر باشید و پدر را تشویق به ارتباط مؤثر وصمیمی با دختر کنید.

**  به هیچ وجه نسبت به رفتار های نامناسب از تحقیر و تحدید و پرخاشگرانه استفاده نکنید

** از الفاظ امری و دستوری استفاده نکنید و سعی کنید در فضای مناسب ، بالحن مناسب و با یادآوری نقاط مثبت و خوبی های دختر بوده و سعی کنید فرصتی به دخترتان برای فکر کردن و قضاوت در باره اعمال و رفتارش بدهید .

** از او انتظار در حد سن و شناختش داشته باشید .

مادر و دختر

لذا مادران برای انجام این کار، لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

**دخترتان را درک کنید و به شخصیتش احترام بگذارید: بسیاری از مشکلات مادر و دختر، بنیانی است زیرا تفاوت‌های بین آنها در انتها، منجر به بحث و مشاجره می‌شود. برای مثال اگر شما فردی اهل گردش و تفریح و پرانرژی هستید ولی دخترتان خجالتی و منزوی است، این تضاد باعث می‌شود که رودرروی هم قرار بگیرید و به جروبحث بپردازید. اگر شما نتوانید از طریق راه‌های مختلف، کارهای دخترتان را کنترل کنید، باعث بروز مشکل می‌شوید. اگر شما دخترتان را نپذیرید، هیچ‌گاه نمی‌توانید به روابطی که می‌خواهید، برسید.

** هر روز با دخترتان صحبت کنید: در روزهای هفته می‌توان کارهای زیادی انجام داد که شاید انجام این کارها باعث هرج و مرج و بی‌نظمی شود. اما اینکه شما چگونه سرگرم هستید مهم نیست بلکه باید سعی کنید زمان‌هایی را برای گوش دادن به افکار و احساسات دخترتان اختصاص دهید. از اصلی‌ترین کلیدهای یک ارتباط عالی بین مادر و دختر این است که ارتباط راحت و آزادی با یکدیگر داشته باشند.

** مــرتبــا عشـق و علاقه‌تان را به او نشان دهید: دخترتان نیازمند این است که شما ازاو نگهداری کنید، او را در آغوش بگیرید، ببوسید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید. این کارها باعث می‌شود که احساسات خوبی درباره شما و خودش در او گسترش یابد. خودبینی، از طریق اعضای خانواده، خصوصا والدین، به وجود می‌آید. به او نشان دهید که می‌تواند تأثیرات مثبتی از شما بپذیرد و این تأثیرات باعث پیشرفتش می‌شود. هرگز تصور نکنید که دخترتان می‌داند که شما دوستش دارید. همواره به او خاطرنشان کنید که چقدر دوستش دارید.

** برای دخترتان در برخی از موارد نقش یک دوست را ایفا کنید: البته گاهی اوقات دختر به یک مادر نیاز دارد نه به یک دوست. مطالعات ثابت کرده است زمانی که دخترها با تغییرات بزرگی در زندگی شان مواجه می شوند، مثل مادر شدن، به مادرشان به عنوان یک مشاور و راهنمای باتجربه اعتماد می کنند نه به عنوان یک دوست. این تغییر می تواند برای مادرها هم سخت باشد. آنها ممکن است صدمه ببینند برای مثال، وقتی دخترها، مادرشان را به علت هماهنگ نبودن با تکنولوژی و مدهای جدید سرزنش می کنند. در حقیقت مادرهایی که دخترانشان را به عنوان دوستانشان فرض می کنند از آنها انتظار دارند که از نسلی که در آن هستند خارج شده و پا را فراتر بگذارند. درواقع هم نسل آنها شوند.

اگر شما می‌خواهید یک رابطه مادر و دختری قابل پیشرفت داشته باشید، مجبورید به دخترتان اجازه دهید که رشد کند، زندگی کند و با سرعت و روش خودش هر چیزی را که باید، بیاموزد

ولی در هر صورت این یک پیشنهاد مقطعی و گذراست و در هر حال شما به عنوان یک مادر، وظیفه اصلی تان مادری کردن است لذا به طور کلی توصیه می شود که هر دوی طرفین باید به نقشهای همدیگر احترام بگذارند. درک کردن فاصله نسلها از اهمیت زیادی برخوردار است. به عبارت دیگر، متناسب با سنتان رفتار کنید. این مورد در مورد پدرها هم صدق می کند. برای مثال: مطرح کردن مسائل و مشکلات یک دختر با مادرش طبیعی است اما زمانی که مادر این مسائل و مشکلات را برای پدر فاش می کند، ارتباط پدر و دختر به خطر می افتد.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

همشهری آنلاین، خانواده مطهر، سایت آموزش و پرورش استان فارس

مطالب مرتبط :

گرما بخش چون دختر

یادداشتی کاملا دخترانه و زنانه

تربیت جنس لطیف!؟

تربیت از نوع دخترونه و پسرونه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.