تبیان، دستیار زندگی
آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هیچ گاه کاملاً بدون غصه و اضطراب نیستند؟ آیا این طور است که همواره غمی مثل عقرب به جسم و جانتان نیش می زند و مانع از این می شود که واقعاً احساس آسودگی و فراغ بال کنید؟ اگر چنین است، باید بگویم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه غم و غصه را بپیچید


آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هیچ گاه کاملاً بدون غصه و اضطراب نیستند؟ آیا این طور است که همواره غمی مثل عقرب به جسم و جانتان نیش می زند و مانع از این می شود که واقعاً احساس آسودگی و فراغ بال کنید؟ اگر چنین است، باید بگویم با خواندن مواردی که در زیر می آیند وضعیت فعلی شما قطعاً تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.

غم و غصه

همه ما گاهی غم هایی داریم، لیکن شما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که بیشتر اوقات در غم و غصه به سر می برند و به خود می گویید غم و غصه خوردن من کاری احمقانه است، ولی کاری از دستم ساخته نیست و قادر نیستم شر این عادت مزاحم را از سر خود باز کنم، من اصلاً شانس ندارم و مرتب بد می آورم و...

شما خودتان هم می دانید که غم و غصه تان خیلی بیش از اندازه ای است که مثلاً باید در مورد فلان حادثه ای که برایتان پیش آمده، باشد. با این همه باز همچنان به غم و غصه تان فکر می کنید. هیچ فکر کرده اید که چرا این طور است؟

اگر بتوانید نظری به دوران اولیه زندگی تان بیندازید، متوجه خواهید شد که جهان را از دریچه احساسی و هیجانی می نگریستید و به دیده عقل به آن نگاه نمی کردید. نیازهای احساسی و عاطفی در دوران کودکی ( مثل نیاز به امنیت و احترام از جانب دیگران) آنچنان برای اما آدمیان اهمیت دارند که هیچ کس نمی تواند مدعی شود از آنها بی نیاز است. اگر در دوران کودکی این احتیاجاتتان بر آورده نشده باشد، آشکار است که بنای اولیه هیجانات و احساسات شما بر اساس عدم امنیت و یأس و ناامیدی گذاشته شده است. به عقیده روانشناسان قسمت اعظم شخصیت فرد در بزرگسالی مربوط به 5 سال اولیه کودکی می باشد، پس می توان چنین نتیجه گرفت که علت اصلی غم و غصه دار بودن همیشگی شما همین ناکامی های دوران کودکی تان است. به عبارتی اگر بدون دلیل معقولی غم و غصه می خورید، علتش آن است که یک احتیاج احساسی شما را به این کار سوق می دهد.

دو کار هست که باید انجام دهید: نخست اینکه باید ببینید چرا دو دستی به این عادت غم و غصه خوردن چسبیده اید؛ دوم اینکه چگونه می توانید نیاز عاطفی مزبور را از راه های بهتر و به اصطلاح مثبت تری برطرف نموده و آن را فرو بنشانید، آن وقت به آسایش و آرامش خواهید رسید.

یکی از روش هایی که بسیار سریع می توانید از اشعه های درخشان شادی بخش در زندگیتان بهره مند شوید، این است که به طور مستقیم با رفتارهای منفی خود که باعث تیره و تار شدن زندگیتان می شوند، برخورد کنید. در این مقاله شما را با عواملی که شادی را از زندگی شما می ربایند و مانند پونزی بر روی دیوار زندگیتان چسبیده اند، آشنا می کنیم.

حسادت

بهتر است در زندگی بیاموزید که برای موفقیت های دیگران جشن بگیرید. اگر دوست تان در کاری پیروز می شود، همانگونه که برای خود خوشحال می شوید، برای او نیز ابراز شادی کرده و جشن بگیرید اگر دشمنتان پیروز شد، این موضوع را به خاطر بیاورید که حسادت تنها خودتان را نابود می کند و شما را به هیچ جا نمی رساند بلکه قدرت او را نسبت به شما افزایش خواهد داد.

سعی کنید در زندگی فرا بگیرید به جای شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت، وظایفتان را به نحو احسن انجام داده و از شکست هایتان درس بگیرید تا هرچه سریع تر به شکوفایی و تکامل دست یابید

عقده های درونی

بهتر است بدانید عقده های درونی هیچ دردی را درمان نمی کند، جز آنکه شما را گرفتارتر خواهد ساخت. این شما هستید که مسوول زندگی خود هستید و باید برای زندگیتان تصمیم گیری کنید. همه افرد بشر در زندگی خود با موانع بسیاری مواجه می شوند و تنها افراد موفق قادرند با به کارگیری توانایی های خود بر این گونه مشکلات غلبه کنند و هیچ کس قادر نیست با تکیه بر عقده های درونی اش به پیروزی دست یابد.

نداشتن مسئولیت

ممکن است ما قادر نباشیم جلوی اتفاقات ناگوار را در زندگیمان بگیریم ولی مطمئنا می توانیم بر روی عکس العمل های خود در مقابل حوادث بد کنترل داشته باشیم. سعی کنید در زندگی فرا بگیرید به جای شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت، وظایفتان را به نحو احسن انجام داده و از شکست هایتان درس بگیرید تا هرچه سریع تر به شکوفایی و تکامل دست یابید.

کمال گرایی

وسواس را کنار بگذارید و دست از عیب جویی بردارید. شاید بتوانید به آن چیزی که می خواهید تمام و کمال و یا بی عیب و نقص دست یابید ولی به راستی لزومی ندارد این اندازه زحمت بکشید و خود را به سختی بیندازید. شما یک انسان هستید، نه یک روبات. بنابراین نیازی نیست همه چیز عالی و بهترین باشد، اگر در حد نرمال و یا معمولی نیز بود قابل قبول خواهد بود.

غم و غصه

زیاد استدلال کردن

استدلال کردن یکی از ویژگی های بارز انسانی است و به ما این امکان را می دهد که راحت تر بتوانیم به موفقیت و پیشرفت دست یابیم ولی جنبه منفی آن افزایش کمال گرایی و وسواس خواهد بود. بنابراین بهتر است بدانید هنگامی که قادر نبودید با دلیل و منطق گفته ای را ثابت کنید آن را رها کنید و از آن بگذرید.

منفی گرایی

همواره به خاطر داشته باشید که در این دنیا به همان اندازه که نیروهای منفی وجود دارند همان قدر نیروهای مثبت نیز در اطرافتان به چشم می خورد. تمرکز و انعطافتان بر روی مسایل منفی ناخودآگاه شما را به همان سمت و سو می کشاند.

حالت تدافعی به خود گرفتن

اگر واقعا فکر می کنید خطر جدی ای شما را تهدید می کند این وظیفه شماست که از خود دفاع کنید ولی این موضوع با حالت تدافعی گرفتن در زندگی کاملا متفاوت است. بهتر است یاد بگیرید بین این دو موضوع کاملا تفاوت بگذارید. سعی نکنید در زندگی حالت تدافعی به خود گرفته و از واقعیت ها فاصله بگیرید.

نداشتن اعتماد به نفس

با شناسایی نقاط مثبت شخصیتتان و همچنین موفقیت هایی که در طول زمان کسب کرده اید، قادرید اعتماد به نفستان را افزایش دهید و برای رسیدن به درجه مطلوب نقاط ضعف درونی خود را تشخیص داده و بر روی تک تک آنها کار کنید تا بتوانید به یک اعتماد به نفس کافی دست یابید.

اتخاذ تدابیر کاربردی ذیل نیز می تواند برای رهایی شما از غم و غصه ها کمک شایانی کند ، توجه کنید:

** در وهله اول آنچه می خوانید، عجیب به نظرتان می آید. ولی از شما می خواهم چنانچه دفعه بعد از چیزی غمگین شدید، بی درنگ چند لحظه روی تخت، صندلی و یا هر جا که هستید کل بدنتان را شل کنید ( دست ها، پاها، سرو گردن و...) وزنتان را روی هر جا که نشسته اید، بیندازید و درهمان حال در حالی که احساس شل بودن می کنید و چشمانتان بسته است، از شماره 10 تا 1 را به طور معکوس بشمارید. با هر شماره نفس عمیقی بکشید، به طوری که صدای آن را حس کنید. در همین حال جملات تصدیقی مثل «من الان حس خوبی دارم» ، « حالم خیلی خوب است» و « احساس سبکی و آرامش می کنم» را با خود زمزمه کنید. با خود صریح باشید، غم و غصه خوردن بیش از اندازه زندگی را از زیبایی می اندازد.

** هر روز وقتی که از خواب بیدار می شوید، با خود بگویید روز خوشی است و من باید از امروز لذت ببرم.

به دیگران کمک کنید، حتی اگر در حد کمک خیلی ناچیز باشد؛ چون در وهله نخست به روح خود کمک کرده اید و دوم به او برای رهایی و کاستن از افکار منفی که باعث تضعیف روحیه شما می شود

** این واقعیت را قبول کنید، شما جایی در این دنیا دارید که هیچ کس دیگر قادر به پر کردن آن نیست. به عبارت دیگر شما یکتا هستید و هیچ کس در این دنیا کاملاً شبیه شما نیست.

** یقین داشته باشید که سعادت و پیشرفت از آن شماست، به شرط آنکه عوض دو دستی چسبیدن به یأس و نومیدی به این موضوع ایمان داشته باشید که خوشبختی برای شما خلق شده است.

** به دیگران کمک کنید، حتی اگر در حد کمک خیلی ناچیز باشد؛ چون در وهله نخست به روح خود کمک کرده اید و دوم به او برای رهایی و کاستن از افکار منفی که باعث تضعیف روحیه شما می شود.

حتماً در یک کلاس ورزشی که تحرک بالایی دارد، ثبت نام کنید تا به معجزه ورزش در تقویت روحیه تان دست پیدا کنید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:سایت آفتاب/کانون خانواده ،شماره 229

مطالب مرتبط :

کنترل استرس در دست تو

تصویر ی که زندگی را تغییر می دهد

هنری به نام بخشش

آرام بخش ترین حس دنیا

خوشه خشم را بچین!

چگونه با غم جدایی کنار بیائیم ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.