تبیان، دستیار زندگی
معمولا بازدید از موزه‌ها، مستلزم صرف زمان زیادی است. موزه‌های خوب و مطرح دنیا در كشورهایی قرار دارند كه از ما بسیار دور هستند، حتی اگر امكان بازدید از این موزه‌ها هم برایمان فراهم شده باشد، اغلب این موزه‌ها همه دارایی‌های خود را به نمایش نمی‌گذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر مجازی به موزه های علمی دنیا(1)


معمولا بازدید از موزه‌ها، مستلزم صرف زمان زیادی است. موزه‌های خوب و مطرح دنیا در كشورهایی قرار دارند كه از ما بسیار دور هستند، حتی اگر امكان بازدید از این موزه‌ها هم برایمان فراهم شده باشد، اغلب این موزه‌ها همه دارایی‌های خود را به نمایش نمی‌گذارند تا بتوانیم از نزدیك نظاره‌گر آنها باشیم.


سفر مجازی به موزه‌های علمی دنیا(1)

اما اگر به هر صورت امكان سفر به این كشورها را داشته باشید، باید كوله‌بارتان را جمع كنید و راهی سفر شوید و البته اگر شانس رفتن به موزه مورد علاقه‌تان را داشته باشید شاید بازهم موفق نشوید شیء موردنظرتان را ببینید، چراكه ممكن است بعضی از اشیا بنا به علل مختلفی در بعضی روزها به معرض نمایش گذاشته نشوند و هزارها اما و اگر دیگر كه ممكن است شما را ناامید كند.

اما ناامید نشوید، چرا كه دنیای فناوری این امكان را برایتان فراهم كرده تا بتوانید از بهترین موزه‌های علمی دنیا كه آرزوی دیدن آنها را دارید به شیوه مجازی بازدید كنید و این راهكار چیزی نیست جز بازدید از بهترین موزه‌های دنیا از طریق اینترنت.

بی‌شك استفاده از سایت‌های اینترتی و بازدید از معروف‌ترین موزه‌های جهان تجربه خوشایندی است. فضای نامحدود مجازی ارمغانی از دنیای فناوری است كه تجربه بازدید مجازی از بسیاری از مكان‌ها را در اختیار كاربران قرار داده است.

در موزه‌های مجازی، موزه‌ها اشیای خود را با كیفیتی بسیار بالا اسكن می‌كنند و آنها را در معرض دید كاربرانی كه از سایت‌های موزه‌ها بازدید می‌كنند، قرار می‌دهند.

از طریق این سایت‌ها علاقه‌مندان می‌توانند اشیای به‌نمایش درآمده در این موزه‌ها را از نزدیك ببینند.در واقع باید گفت: استفاده از امكانات و فناوری‌های امروزی و مدرن در زندگی ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یكی از دستاوردهای مهم فناوری‌های جدید، دنیای مجازی است كه امكان راه‌اندازی موزه‌های مجازی به‌صورت چندبعدی در شبكه اینترنت را فراهم كرده است. ساختار مشترك موزه‌های مجازی از یك عكس شروع شده و سپس به صورت فضای 2 بعدی از محیط تغییر شكل یافته و در نهایت به صورت فضای 3 بعدی موجودیت پیدا می‌كند.

این موزه‌ها می‌تواند نقش بسیار مهمی در تشویق و ترغیب علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌های واقعی داشته باشد

در حقیقت موزه‌های مجازی مكانی 3 بعدی است كه به صورت صوتی، تصویری و متنی خدمات و اطلاعاتی را در فضای شبكه گسترده جهانی اینترنت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

ایام تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی است تا بتوانید از مجموعه‌ای از موزه‌های مورد علاقه‌تان به شیوه مجازی دیدن كرده و با آنها آشنا شوید.

اگرچه موزه‌های مجازی فاقد اشیای حقیقی هستند، اما همه اطلاعات مرتبط با موزه واقعی و حتی تصاویر قسمت‌ها و بخش‌های مختلف را روی نمایشگر‌های الكترونیكی به نمایش می‌گذارند.

ایده راه‌اندازی موزه‌های مجازی برای نخستین بار سال 1968 میلادی در كنفرانس كامپیوتر و كاربرد آن در موزه‌ها مطرح و توسط موزه متروپولیتن نیویورك پذیرفته شد.

اولین موزه مجازی سال 1991 به دنیای اینترنت راه یافت و سال 1995 نیز استفاده از آن برای عموم امكان‌پذیر شد.

اولین موزه مجازی 3 بعدی نیز سال 1996 به دستور موزه گوگنهایم طراحی شد كه مورد استقبال بسیاری از كاربران دنیای اینترنت قرار گرفت.

موزه‌‌های علم از موفق‌ترین موزه‌های مجازی است كه بازدید از آنها مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به علم و آشنایی با تاریخچه علم قرار گرفته است.

موزه علم موزه‌ای است كه پدیده‌ها و مفاهیم علم و فناوری و اشیایی كه پیشینه علمی دارد را به معرض نمایش می‌گذارد و از این‌رو گاهی از موزه‌های علم به عنوان مركز علم یا كاوشكده نام برده می‌شود.

موزه‌هایی كه در ادامه به آنها اشاره می‌شود از جمله برترین موزه‌های علم در سطح دنیا ست كه همه ساله بسیاری از افراد علاقه‌مند به آشنایی با علم و فناوری از آنها دیدن می‌كنند.

اگر امكان بازدید حضوری از این موزه‌ها را ندارید براحتی می‌توانید با مراجعه به وب سایت این موزه‌ها به شیوه مجازی با آنها آشنا شوید.

ردپای علوم تخیلی در موزه ملی علم و فناوری تایوان

در موزه علوم و فناوری تایوان، فرانكلین را در حال پرواز با كایت می‌بینید در حالی كه اگر خود شما در یك توفان سهمگین واقعی اقدام به چنین كاری كنید، مطمئنا بر اثر رعد و برق آسیب خواهید دید.

در این موزه این امكان وجود دارد تا بااثری كه باعث خواهد شد برق‌گرفتگی در اثر رعد و برق را احساس نمایید بیشتر آشنا شوید.

همچنین می‌توانید تفاوت بین الكتریسیته ساكن و الكتریسیته ناشی از رعد و برق را نیز در این آزمایش ببینید. آن موقع است كه شما این مساله را خودتان تجربه و لمس خواهید كرد.

سفر مجازی به موزه‌های علمی دنیا(1)

این موضوع یكی از ویژگی‌های اختصاصی آموزش در موزه ملی علم و فناوری تایوان ‌محسوب می‌شود.در این موزه برای پاسخگویی به نیازهای یك جامعه با خواسته‌های متنوع مضمون همه آثار نمایشی به‌گونه‌ای تغییر داده شده است كه می‌تواند پاسخگوی نیازهای طیف وسیعی از مخاطبان باشد.

به عنوان مثال در حال حاضر نمایشگاه بزرگ و یكپارچه‌ای از تجهیزات الكترونیكی در این موزه وجود دارد كه تمام آثار نمایشگاهی مرتبط با برق را در خود جای داده است.

به‌كارگیری رایانه، تجهیزات الكترونیكی، وسایل الكتریكی، برق و... در این نمایشگاه به تصویر كشیده شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا مردم مفهوم واقعی الكتریسیته را به طور یكجا و در یك نمایشگاه واحد درك كرده و از وسائل مرتبط با جریان برق اطلاعات بیشتری كسب كنند.

این موزه، تجهیزات و وسایل بسیار مهمی را در اختیار دارد. از سال 1997 نمایشگاه‌های مختلفی با موضوعات متنوع در این موزه برگزار شده است و سالانه بیش از یك میلیون نفر از این موزه بازدید می‌كنند.

شمار زیادی از بازدیدكنندگان از این موزه كودكان هستند كه با ذوق و شوق خاصی به سرزمین خانه سازها، هیولاها و لیلی‌پوت‌ها پا گذاشته و به جستجوی رازهای علمی می‌پردازند.

داستان پرطرفدار سفرهای گالیور سكوی نمایش مركز علمی كودكان را به كلكسیون سرزمین‌های مورد علاقه این دانشمندان كوچك تبدیل ساخته است. سرزمین هیولاها جزئیات مربوط به این داستان را با دقت و به صورت بسیار ریز به تصویر كشیده و سرزمین لیلی‌پوت‌ها نیز صحنه‌های بسیار بدیعی را برای كودكان خلق كرده است.

در این بخش، اسباب‌بازی‌هایی تعبیه شده كه به كودكان امكان می‌دهد از آنها بالا رفته، از روی آنها سرخورده و با بازی با آنها تفاوت‌های موجود را تشخیص دهند.

دنیای گالیور به‌گونه‌ای طراحی شده كه به كودكان كمك می‌كند قدرت دید خود را افزایش دهند. از این‌رو می‌توان گفت این موزه توانسته است زمینه مناسبی را برای آشنایی هر چه بیشتر كودكان با موضوعات علمی فراهم كند.بازگشت شرلوك هلمز از جمله نمایشگاه‌های موقتی این موزه بود كه سال 2004 برگزار شد و مورد توجه شمار زیادی از علاقه‌مندان قرار گرفت. آنچه مردم بیشتر به آن علاقه‌مند هستند، اتفاقاتی است كه در زندگی روزمره آنها رخ می‌دهد. به عنوان مثال مردم همواره از آخرین اخبار محیط خود سوالاتی مطرح می‌كنند. پس می‌توان گفت علائق مردم به زمان و آنچه خود آنها جالب تلقی می‌كنند بستگی دارد.

در این موزه برای عرضه آثار نمایشی از روش‌های مختلفی همچون به‌كارگیری تجهیزات فنی پیشرفته استفاده می‌شود چراكه این كار باعث خواهد شد تا مردم درك بهتری از قواعد علمی داشته باشند

اصولا موزه‌ها فقط به جمع‌آوری آثار كهنه و قدیمی نمی‌پردازند بلكه كار آنها جمع‌آوری آثار تاریخی به جای مانده از تك تك انسان‌هاست. مهم‌ترین جنبه آموزش فناوری در این موزه را می‌توان این‌گونه بیان كرد كه مردم با سوالات متعدد در ذهن خود پا به موزه گذاشته و با تعجب بسیار آن را ترك می‌كنند. موضوعی كه نشان می‌دهد آنها چیزی یاد گرفته‌اند. یكی از نماد‌های اصلی این موزه، مجسمه‌ای است كه یك قوس رنگین‌كمان مانند در اطراف خود دارد.

در ساخت قوس حاشیه‌ای این مجسمه كه 22 متر ارتفاع و 29 متر پهنا دارد از آلیاژ و فلز روی استفاده شده است.

در مركز این قوس نیز كره زمین به صورت معلق نشان داده شده كه ماهواره‌ای به‌نام فورموسا 1(Formosa No.1) نیز به دور آن در حال چرخیدن است. این ماهواره سمبل اتحاد میان علم و دانش است.

هدف تمام فعالیت‌های آموزشی این موزه، كمك به درك بهتر علوم و فناوری توسط مردم است و به همین علت برنامه آموزشی به‌كار گرفته شده‌ همه نوع فناوری اعم از مدرن، قدیمی، سنتی و امروزی را در برمی‌گیرد.

استفاده از روزنامه‌های باطله برای ساخت یك درخت كریسمس عجیب و غریب، استفاده از بطری‌های بازیافتی برای ساخت یك راكت دارای قابلیت پرواز و برخورداری مردم از امكان كار با رایانه و ساخت برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه خود همگی جزو برنامه‌های آموزشی مرتبط با فناوری محسوب می‌شوند.

تصویری از تحولات تاریخی در موزه نهرو

موزه علوم و فناوری نهرو (Nehru) در ساختمان قدیمی موسسه فناوری كاراگپور هند واقع شده است. در این موزه مدل‌های فنی متعددی كه توسط سازمان‌ها و موسسات موجود در داخل و خارج از هند كنار گذاشته شده‌اند در معرض دید بازدیدكنندگان قرار گرفته است. این موزه سال 1990 تأسیس شد.

سفر مجازی به موزه‌های علمی دنیا(1)

به تصویر كشیدن پیشرفت‌های علمی و فنی بشر از نظر سیر تحولات تاریخی در زمینه‌های مختلف و از طریق به‌كارگیری مدل، آزمایش، نمایش، عكس، دست نوشته و نمونه‌های زمین شناختی نظیر فسیل و همچنین كمك به دانش‌آموزان و دانشجویان در یادگیری و كشف اصول علمی از طریق انجام آزمایش‌های تجربی از مهم‌ترین اهداف این موزه است.

در پاركی كه مقابل موزه نهرو واقع شده است، 14 اثر نمایشگاهی روباز برای بازدید دانش‌آموزان دبیرستانی تعبیه شده است.

در این پارك همچنین بیش از 100 اثر نمایشگاهی روباز و سرپوشیده به معرض دید گذاشته شده كه هواپیمای شكاری اهدا شده توسط نیروی هوایی هند و موتور بخار اهدا شده توسط راه‌آهن این كشور از آن جمله است.

موزه علوم و فناوری نهرو آثار نمایشی خود را به طور منظم و با عناوین متنوعی همچون Splash (آثار مربوط به آب)، Gift of wing (آثار مربوط به هوا) و نظایر اینها به نمایش می‌گذارد.كسب موفقیت‌های علمی و تكنولوژیكی مستلزم انجام تحقیقات گروهی و هماهنگ توسط محققان مختلف است.این موزه ماهیت تحقیقات انجام شده در واحد‌های مختلف را گروهی‌بودن آنها می‌داند و از این‌رو به منظور هماهنگ كردن فعالیت‌های تحقیقاتی مشترك میان واحد‌های مختلف و متمركز كردن آنها به‌واسطه یك برنامه مشترك با هدف ایجاد یك مركز تحقیقاتی پیشرفته تصمیمات مهمی را در این زمینه اتخاذ كرده است.

تصمیماتی كه در حقیقت برای به حداكثر رساندن بازده تحقیقات صورت گرفته و تشویق محققان به انجام تحقیقات گروهی اتخاذ شده است.

این مسائل باعث شد تا در كنار موزه علوم و فناوری، مركز فناوری‌های پیشرفته نیز جولای 1998 در مؤسسه فناوری كاراگپور تاسیس شود.

هدف اولیه این مركز، تقویت و پشتیبانی از تحقیقات انجام شده در زمینه تجهیزات میكروالكترونیك، سیستم‌های مكانیكی و میكروالكتریكی، میكروسیستم‌ها، نانوالكترونیك‌ها و فوتونیك‌ها بود.

لابراتوار لیزر و كشت فیلم‌های نیمه رسانای تركیبی مجهز به سیستم تشخیص بخارآب موجود در فلزات (كه قادر به كشت فیلم‌های ناهمگن چند لایه روی كوانتوم‌ها و نیمه رساناهای تركیبی است)، از مهم‌ترین بخش‌های مركز فناوری‌های پیشرفته این موزه است كه همه ساله مورد استقبال تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند قرار می‌گیرد.

  ادامه دارد...

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: touristspots ، جام جم ،آی توریسم