تبیان، دستیار زندگی
مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی معتقد است: مؤسسان جوامع مجازی از این فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی مد نظر خود و رواج زندگی به سبك غربی در قالب نرم استفاده می‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوامع مجازی؛ ابزاری برای انتقال مفاهیم فرهنگی مد نظر مؤسسان آن

محمد صادق افراسیابی

مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی معتقد است: مؤسسان جوامع مجازی از این فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی مد نظر خود و رواج زندگی به سبك غربی در قالب نرم استفاده می‌كنند.

به گزارش روابط عمومی، محمد صادق افراسیابی، كارشناس ارشد سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات، در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره صدمات و آسیب‌های ناشی از شبكه‌های اجتماعی اظهار كرد: شبكه‌های اجتماعی اینترنتی با ارضای هم‌زمان نیازهای عقلی، منطقی و عاطفی جوانان و نوجوانان، گروه‌های سنی مذكور را به سمت خود جذب كرده و مؤسسان جوامع مجازی از این فرصت برای انتقال مفاهیم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مد نظر خود در قالب نرم و پنهان نهایت استفاده را می‌برند.

افراسیابی ادامه داد: در این راستا تارنمای گفت‌وگو با جهان وزارت امور خارجه آمریكا نزدیك به چهارصد مقاله به زبان فارسی با هدف تشویق جامعه ایرانی به عضویت در شبكه‌های اجتماعی اینترنتی ایجاد شده توسط بخش خصوصی ایالات متحده آمریكا منتشر كرده است.

مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی افزود: دولت‌مردان و رسانه‌های آمریكایی دو هدف اصلی را از تشویق جامعه ایرانی به عضویت در شبكه‌های اجتماعی اینترنتی دنبال می‌كنند؛ اولین هدف آن‌گونه كه «فیلیپ ان هاورد»، استاد دانشكده مطالعات بین‌الملل جكسون دانشگاه واشنگتن برای ما افشا كرده است ایجاد جنبش‌های اجتماعی در به چالش كشیدن دولت‌های مخالف دولت آمریكا است.

وی، دومین هدف دولت آمریكا از توسعه شبكه‌های اجتماعی اینترنتی غربی را تغییر سبك زندگی جوانان و ترویج سبك زندگی آمریكایی دانست و خاطرنشان كرد: چنان‌چه نتایج پایان‌نامه كارشناسی ارشد «شبكه‌های اجتماعی و سبك زندگی جوانان» نشان داد، تنها 11 درصد زنان و 21 درصد مردان معتقد هستند كه به هیچ عنوان نحوه پوشش آن‌ها در جامعه حقیقی تحت تاثیر عضویت در شبكه‌های اجتماعی اینترنتی نبوده است، همچنین تنها شش درصد زنان و 11 درصد مردان بیان كرده‌اند كه زبان محاوره‌ای ایشان به هیچ وجه تحت تاثیر عضویت در شبكه‌های اجتماعی اینترنتی قرار نگرفته است.

این مدرس دانشگاه تصریح كرد: این نتایج به خوبی نشان می‌دهد كه عضویت در شبكه‌های اجتماعی اینترنتی تاثیر به سزایی در سبك زندگی افراد دارد؛ بنابراین عضویت در شبكه‌های اجتماعی غربی باعث رشد سبك زندگی غربی در جامعه ایرانی خواهد شد. این در حالی است كه كشور ایران از فرهنگی غنی برخوردار است و فرهنگ ایرانی حتی در تاریخ باستان، فرهنگی مدرن محسوب می‌شد، به گونه‌ای كه بر اساس نتایج پژوهشگران تاریخ، اولین منشور آزادی در جهان به نام ایرانیان ثبت شده است.

افراسیابی با اشاره به فرهنگ ایران اسلامی خاطرنشان كرد: فرهنگ ایران اسلامی، فرهنگی است كه اگر مختصات آن به خوبی به جهانیان معرفی شود، باعث ترویج سبك زندگی ایرانی اسلامی در تمامی نقاط جهان خواهد شد و شاهد تغییرات گسترده فرهنگی در جهان خواهیم بود.

كارشناس ارشد سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات درباره استفاده از شبكه‌های اجتماعی و اینترنت به‌عنوان ابزار و سلاح دشمن برای ترویج و تبلیغ دین اسلام و مفاهیم قرآنی گفت: موضوع شبكه‌های اجتماعی صرف نظر از شبكه‌های اجتماعی اینترنتی موضوع جدیدی نیست و در اسلام، شبكه‌سازی به‌عنوان یكی از راه‌كارهای تبلیغات دینی مورد تأكید بوده است.

وی اضافه كرد: بر اساس تفسیر علامه طباطبایی(ره) از آیه 200 سوره آل عمران، مؤمنان به ایجاد پیوند و حفظ ارتباط با یكدیگر سفارش شده‌اند، همچنین در جلد دوم «المستدرك» از امام صادق (ع) نقل شده است كه خطاب به مومنین می‌فرمایند: «با یكدیگر پیوند داشته باشید، در اجتماعات هم شركت كنید و در كارها همدیگر را یاری كنید، منزوی نشوید، از جامعه كناره نگیرید و همواره در معاشرت‌های اجتماعی دستور خداوند را به كار ببندید كه فرموده است با مردم سخن بگویید و حسن برخورد داشته باشید...».

مسئول ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی و خبرگزاری‌های غیردولتی ادامه داد: در عصر كنونی كه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شبكه‌های اجتماعی را تسهیل كرده است، لازم است اولاً؛ طراحی شبكه‌های اجتماعی با نگاه ترویج فرهنگ اسلامی در سطح جهان از سوی بخش خصوصی با حمایت دولت جدی گرفته شود و ثانیاً جوانان كشورمان با عضویت در این شبكه‌ها از طریق گفت‌وگو با یكدیگر، گفت‌و‌گو با جوانان سایر كشورهای جهان و به اشتراك‌گذاری محصولات فرهنگی و سیاسی مفید برای حاكمیت رویكرد اسلامی بر گفتمان عصر حاضر تلاش كنند.

این مدرس دانشگاه به وبلاگ‌ها و شبكه‌های اجتماعی داخلی اشاره كرد و افزود: هر چند هم اكنون پنج وبلاگ‌ سرویس بزرگ و سه شبكه اجتماعی مهم در داخل كشور فعالیت دارند، اما متأسفانه هنوز هیچ وبلاگ سرویس و شبكه اجتماعی با رویكرد بین‌المللی و به‌صورت چند زبانه توسط بخش خصوصی و یا دولتی طراحی نشده است.

اگر مؤسساتی نظیر «سروش رسانه» و «تبیان» در زمینه ایجاد شبكه‌های اجتماعی اینترنتی با رویكرد فراملی پیش قدم نشوند، قطعاً اجرای رسالت‌های سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه بین‌المللی ناتمام خواهد ماند.

وی تنها راهی كه می‌توانیم انتظار داشته باشیم، سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی در جهان كنونی رشد كند را ایجاد رسانه‌های اجتماعی متناسب با نیازهای جوانان امروز توسط نهادهای متولی در سطح بین المللی دانست.

كارشناس ارشد سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات درباره اهداف جنگ نرم‌ بیان كرد: كمرنگ كردن باورهای منطقی و ایجاد باورهای احساسی با هدف به چالش كشیدن نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین مقصد جنگ نرم دشمن است. در جنگ نرم باورهای افراد از طریق ابزارهای عملیات روانی مورد هجمه قرار می‌گیرد.

افراسیابی تأكید كرد: پنهان نگه‌داشتن هدف تبلیغ در كنار به كارگیری ابزارهای جعل اخبار، بمباران خبری، تفسیر نادرست اخبار، برچسب‌زنی و تظاهر به یكپارچگی از جمله شیوه‌هایی است كه دشمن جهت دست‌یابی به اهداف خود در رسانه‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده می‌كند.

وی در پایان به راه‌كارها و روش‌های مبارزه با جنگ نرم دشمن اشاره كرد و اظهار كرد: طراحی اتاق‌های بحث و گفت‌وگو، سایت‌های به اشتراك‌گذاری و شبكه‌های اجتماعی اینترنتی بومی توسط نیروهای معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند راه‌كاری مناسب برای پاسخ به شبهه‌افكنی دشمنان و افشای دسیسه‌های آنان باشد، همچنین برگزاری كارگاه‌های آموزشی با هدف ارائه اطلاعات به مردم در خصوص شیوه‌های جنگ نرم دشمن و تقویت سواد رسانه‌ای عمومی باعث خواهد شد تا مردم در برابر شیوه‌های رایج عملیات روانی واكسینه شوند و دشمن در دست‌یابی به اهداف خود ناكام بماند.

تنظیم: هومن بهلولی