تبیان، دستیار زندگی
تنگ بستانك یا بهشت گم‌شده، قطعه‌ای از بهشت و سرزمینی هم‌زیست با آب، درخت و كوهستان است كه در گوشه شمال غرب شیراز از توابع شهرستان مرودشت قرار گرفته و هر سال میهمانان و مسافران را از اقصی نقاط كشور به سوی خود فرا می‌خواند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با بهشت گم‌شده ایران آشنا شوید


تنگ بستانك یا بهشت گم‌شده، قطعه‌ای از بهشت و سرزمینی هم‌زیست با آب، درخت و كوهستان است كه در گوشه شمال غرب فارس و در منطقه‌ای از توابع شهرستان مرودشت قرار گرفته كه هر سال میهمانان و مسافران زیادی را از اقصی نقاط كشور به سوی خود فرا می‌خواند.


این منطقه دیدنی كه زیبایی انبوه درختان و پرآبی رودخانه‌هایش چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد و میهمانان را به تحسین و تكریم آفرینش‌گر هستی وا‌می‌دارد، یكی از مناطق حفاظت‌شده استان فارس است.

منطقه حفاظت‌شده بهشت گم‌شده یا تنگ بستانک، بخشی از حوزه زاگرس میانی است که در امتداد شرقی رشته کوه دنا واقع شده است.

این منطقه دربرگیرنده پدیده‌های کم‌نظیر و منحصر‌به‌فرد طبیعی بسیار است.

انبوه درختان در منطقه بهشت گم‌شده در پاره‌ای ازمناطق چنان پنجه در پنجه هم انداخته‌اند و سقفی از نوازش بر سر ره‌گذران و گردش‌گران ساخته که به سختی می‌توان درخشش آفتاب را از میان شاخ و برگ درختان دید.

در این منطقه زیبا و دیدنی، آن‌چه به چشم می‌آید، سبزی و زیبایی مناظر شگف‌انگیز و آن‌چه به گوش می‌رسد، صدای نوازش‌گر آب و نغمه‌پردازی پرندگان و آن‌چه احساس می‌شود، طراوت و سرزندگی است.

یکی از ویژگی‌های این پدیده طبیعی، بستر سنگی کف دره است که رویشگاه درختان چنار، گردو و گیاهان سایه‌پسند است.

این درختان درفضای کم‌نورِ تنگ بستانک، برای دسترسی به نور، در رقابت هستند و قامت بلند و تاج پوشش به هم پیوسته‌ای دارند.

پوشش گیاهی منطقه تنگ بستانک، شامل دو جامعه پسته و بادام و جامعه بلوط است و درختان و درختچه‌هایی از قبیل کیکم، زرشک، شیرخشت، بنه، چنار و گیاهان مرتعی از قبیل خارشتر، شیرین‌بیان، درمنه، گون و گرامینه را داراست.

پستانداران منطقه، کل و بز، خرس قهوه‌ای، سمور، گرگ، روباه، شغال، کفتار و خرگوش هستند و پرندگان منطقه شامل کبک، تیهو، کبوتر، فاخته، خروس کولی، دارکوب، عقاب و لاشخور است.

تنگ بستانك، بهشت گم‌شده
تنگ بستانك، بهشت گم‌شده
تنگ بستانك، بهشت گم‌شده
تنگ بستانك، بهشت گم‌شده
تنگ بستانك، بهشت گم‌شده
تنگ بستانك، بهشت گم‌شده

برای بزرگ‌نمایی عكس‌ها، بر روی آنها كلیك كنید

منبع: بانكی


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: covert