تبیان، دستیار زندگی
یكی از وقایعی كه گفته می شود در 21 دسامبر سال 2012 رخ می دهد این است كه سیارات، زمین و خورشید در یك راستا قرار می گیرند به طوری که زمین را از هر سو کشیده و منجر به خروج زمین از مدارش خواهند شد. اما نکته اینجاست که...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیارات به خط نمی شوند!


یكی از وقایعی كه گفته می شود در 21 دسامبر سال 2012 رخ می دهد این است كه سیارات، زمین و خورشید در یك راستا قرار می گیرند به طوری که زمین را از هر سو کشیده و منجر به خروج زمین از مدارش خواهند شد. اما نکته اینجاست که در آن تاریخ نه تنها سیارات در واقعیت هم خط نمی شوند بلکه به صورت ظاهری نیز هم خطی آن ها منتفی است!

در ابتدا به این باید اندیشید كه همخطی یعنی چه؟ احتمالا بسیار واضح است. یعنی تمامی سیارات روی یك خط راست قرار بگیرند. مشابه شكل زیر:

سیارات به خط نمی شوند!

این تصویر شاید برایتان آشنا باشد و شما را یاد كارتون سفرهای علمی بیاندازد. شاید در خیال خود سوار بر اتوبوس سفرهای علمی، به ترتیب به ملاقات سیارات به خط شده رفته باشید اما باید دید واقعا زمانی خواهد بود كه تمام سیارات همینطور به خط شوند؟

سیارات در مدارهایی تقریبا دایره ای(بیضوی) به دور خورشید در حال گردش هستند اما خورشید و این مدارها در یك صفحه قرار ندارند. یعنی نمی توان خورشید را به عنوان یك نقطه در میان صفحه ای کشید و مدار سیارات را نیز در همان صفحه كشید و گفت این نمایی صحیح از منظومه شمسی است.

برای مثال، دو سیاره زمین و مریخ مدارهایی مشابه شكل زیر دارند:

سیارات به خط نمی شوند!

خورشید در مركز، مسیر زمین با مدار آبی رنگ و مسیر مریخ با مدار سرخ رنگ حول خورشید نمایش داده شده است. برای راحتی كار همیشه مدار فرضی زمین را معیار قرار داده و بقیه صفحه ها را با توجه به آن رسم می كنند. هر كدام از سیارات، مدارشان با زاویه خاصی به نام میل مداری از صفحه مدار زمین خارج می شود.

پس برای هر سیاره زاویه i در شكل زیر متفاوت است:

سیارات به خط نمی شوند!

در جدول زیر می توانید پارامتر میل مداری سیارات متفاوت را مشاهده كنید.

سیارات به خط نمی شوند!

از صحبتی كه شد و مشاهده جدول بالا باید متوجه شده باشید كه هرگز ممكن نیست تمامی سیارات در یك امتداد قرار بگیرند. در واقع برای هم خط شدن باید تمام سیارات در یک صفحه قرار بگیرند و این در حالیست که هیچ گاه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

اما پدیده ی دیگری به نام مقارنه وجود دارد كه هر از چند گاهی در آسمان قابل مشاهده است. در این پدیده دو جرم سماوی از دید ناظر زمینی ظاهرا در كنار هم قرار می گیرند و اگر این اتفاق با چند سیاره رخ دهد به آن پدیده اجتماع سیارات می گویند. پدیده اجتماع سیارات آنچنان هم نادر نیست و هر از چندگاهی به صورت 3، 4 و حتی 5 سیاره ای اتفاق می افتد و مناظر زیبایی را به وجود می آورد.

طرفداران شایعات 2012 شاید هم خطی سیارات را این چنین توجیه کنند:

 " در 21 دسامبر 2012 اتفاقی كه می تواند به صورتی نادر بیفتد این است كه تمامی سیارات از دید ناظر زمینی در راستای یك خط صاف در كنار هم قرار بگیرند."

حال ببینیم كه در چه زمانی این اجتماع سیارات نادر روی خواهد داد؟ اگر خط واصل زمین به خورشید و صفحه گذرنده از آن كه عمود بر صفحه مدار زمین است را در نظر بگیرید؛ تنها در حالتی از دید ما بر روی زمین سیارات هم خط دیده می شوند که تمامی آن ها در این صفحه قرار گرفته باشند. این اتفاق بسیار نادر است اما ببینیم واقعا در تاریخ فوق الذكر چنین اتفاقی روی می دهد؟  تصویر های زیر موقعیت سیارات داخلی و خارجی را در همان تاریخ نشان می دهد. همانطور كه می بیند این واقعه نادر در آن تاریخ رخ نمی دهد.

سیارات به خط نمی شوند!
سیارات به خط نمی شوند!
سیارات به خط نمی شوند!

در تصاویر بالا همانطور كه مشخص است سیارات در یك صفحه قرار نمی گیرند. آخرین تصویر، محدوده ای 180 درجه ای از دید زمین را نشان می دهد كه به سوی خورشید است و می بینید كه سیارات در یک صفحه قرار نگرفته اند.

مطلب دیگری كه در اتفاقات آن شب (شب یلدا یا همان انقلاب زمستانی) ذكر می شود هم خطی خورشید، زمین و مركز راه شیری است كه گفته می شود سیاهچاله مركزی راه شیری باعث خارج شدن زمین از مدار خود می گردد. در این باره باید گفت به دلیل تغییر 26000 ساله محور دوران زمین حول خود نسبت به محور دوران حول خورشید، مكان نقاط اعتدالین و انقلابین كه مصادف با شروع فصول شمسی است در آسمان جابجا خواهد شد. این طور كه می گویند در آن سال خورشید در لحظه انقلاب زمستانی در راستای مركز راه شیری است. باید گفت تغییر مكان خورشید در هر سال برابر 360 تقسیم بر 26000 خواهد بود كه عدد 0.01 درجه در هر سال را خواهد داد در حالی كه خورشید یك جرم نقطه ای نیست و دارای قطری برابر 0.53 درجه در آسمان است. از سال 2005 تا اکنون خورشید در انقلاب زمستانی در راستای مركز كهكشان است و تا سال 2043 در آن خواهد بود. پس این امری عجیب و نادر نیست.

از طرفی باید گفت همیشه خورشید به دلیل گرانش سیاهچاله راه شیری حول آن دوران می كند و هرگز به درون آن سقوط نكرده و نخواهد كرد از طرف دیگر همیشه زمین تحت اثر گرانش خورشید و مركز راه شیری بوده ولی هرگز به درون خورشید و یا سیاهچاله سقوط نكرده است

 خداوند می فرماید: "و هو الذی خلق اللیل و النهار و الشمس و القمر كل فی فلك یسبحون" و همینطور می فرماید: "لا الشمس ینبغی لها ان تدرك القمر ولا اللیل سابق النهار وكل فی فلك یسبحون" و این از نشانه های قدرت خداست كه تمامی این اجرام آسمانی را بر ستون هایی نامرئی استوار گردانید: "الله الذی رفع السماوات بغیر عمد ترونها ثم استوی علی العرش وسخر الشمس والقمر كل یجری لاجل مسمی" (كه شاید بتوان گفت یكی از این ستون های نامرئی همان گرانش هست).

علی رضایی

بخش دانش و زندگی تبیان